LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Freek

Het is inderdaad de stroom die van belang is, die gaat bepalen of je uitgang van de optocoupler in geleiding gaat of niet.
Het feit dat het een klein signaal is doet er dus niet zoveel toe en gaat volgens mij toch geen bron van storing- of het op pikken van storingen zijn.

Maar ik vrees wel dat je redelijk kort tegen de limiet van het mogelijke zit.
Hoeveel is de spanningsval over je diode bruggen? (ik meen mij echter te herinneren dat we het hier al over gehad hebben, of was dat met iemand anders?)
De Led die in de optocoupler zit heeft een spanningsval van 1,2 tot 1,4V.
Als de spanningsval over je diode bruggen daar onder ligt kan het dus zijn dat de optocoupler onbetrouwbaar of niet gaat schakelen. Dit kan ook verschillen van ingang tot ingang en is ook afhankelijk van de temperatuur.

Michiel

De diodebruggen liggen inderdaad dicht tegen de limiet, maar dit is idem dezelfde schakeling als vb op de Rosoft modules (dacht ik). Ik merk wel dat een aantal van deze Chinese diodebruggen niet aan de limiet komen en onstabiel signaal afleveren. Deze worden vervangen. Met de multimeter moet ik deze hebben die in diodestand ongeveer 1.640V geven. Die onder de 1.6V en boven de 1.7V blijken geen goede werking te geven als bezetmelder. Mogelijk 5% van de diodebruggen gaan zo in de prullemand.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

De schakeling met de diodebrug en de opto daar achter is een klassieker. Maar meestal zitten ze dicht bij elkaar. Nu zit daar toch een redelijk stuk draad tussen dat bovendien in een bundel zit met meerdere soortgelijke draden. Wellicht helpt het om dicht bij de opto nog een condensator aan te brengen. 10nF is denk ik wel genoeg.

Michiel

Sinds ik gevonden heb hoe de zwakke diodebruggen te herkennen en te vervangen, heb ik geen probleem meer met foute of twijfelende bezetmeldingen. Deze methode werkt erg goed, zelfs zonder die condensator.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Dat lijkt me voldoende, dat zou dan ongeveer 7.2mA door de optocoupler moeten geven.

Michiel

Dat blijkt inderdaad voldoende.

Maar zal ik nog eens een onheilsballonnetje oplaten?  ::)

Decoders zijn ondingen voor bezetmelders per stroomdetectie! Decoders blijken hoogohmig wanneer ze in stilstand zijn. 90kOhm heb ik al gemeten met mijn multimeter (wat niet veel zegt, maar goed, de bezetmelder heeft stroom nodig, maar die krijgt ie niet bij stilstand). Bezetmelders zien dan géén locomotief. Enkel wanneer de loc rijdt, komt plots de stroom op gang. en dan nog: de PWM sturing geeft pulserende stroom, met denderderende bezetmelding, vooral op lage toeren. Drama oh drama, want bezetmelding is volledig van slag door de enorme stroom van bezetmeldstatusveranderingen (3x woordwaarde) op de XpressNet bus: aan-uit-aan-uit.....

Ik heb daarom in elke loc een extra 2K2 Ohm weerstand staan over de wielen. Daarmee is dat probleem ook opgelost, en heb ik heel stabiele bezetmelding, ook met decoder-uitgerustte locs.

Maar ook nu zal ik er weer naast zitten, en zal ik wel ergens iets niet goed hebben gedaan. Maar het is wel wat ik ervaar, wat ik afleid uit gedrag en observatie, en welke ik heb verholpen met die weerstand. Ik heb echter nog niemand hierover horen klagen.  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Je hebt mij niet horen klagen, maar ik heb wel dezelfde observatie. Op onze analoge clubbaan rijden wel eens locs met een decoder. In de stopsectie staat er via een weerstand wat spanning op om de bezetmelding te laten werken. Maar een loc met decoder neemt zo weinig stroom dat die niet meer gezien wordt. Dus dan solderen we ook een weerstand over de stroomafname om te zorgen dat die minstens 1mA neemt.

raf

analoog 3 rail H0 minder problemen maar ik laat ook ongeveer 2 à 3 volt pwm staan om de verlichting van de loco's te laten branden
dit is te weinig om de loco te laten rijden maar net genoeg voor de ledjes

blijft toch plezant hé het werkt en niet weten waarom maar om dan daar van wakker te liggen nee echt nie

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

#1178
Citaat van: Michiel op 07 mei 2017, 21:13:37 PM
Je bent kennelijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Morgen is een andere dag. Erger je niet aan alles en nog wat. Ga eens een lange boswandeling maken. Het is allemaal niet zo belangrijk.  ;)
Michiel, ik heb je al laten weten dat ik zelden of nooit nog met het goede been uit bed stap en je weet waarom en waardoor. Ik ben inderdaad zeer gevoelig aan stemmingswisselingen, je zou dat al door minder...
Ik probeer er het beste van te maken en vertel niet zo maar iets onzinnigs, ik heb er wel veel moeite mee dat juist te formuleren zonder al te betrokken te geraken, ik laat mij inderdaad nogal gemakkelijk gaan.
't Is niet voor niets dat ik al 10 jaar werkonbekwaam ben...
Maar techniekers begrijpen maar al te goed wat ik bedoel, enfin dat lees ik hier toch soms expliciet of soms tussen de lijnen, of al was het maar omdat ze wat ik stel niet weerleggen. De grootste weerstand komt van niet-specialisten. Maar nu zullen er weer kwaad zijn zeker?
En waar heb ik nu weer gezegd dat Koploper rommel is?
Ik ben verdorie 1 van de allereerste gebruikers van Koploper, lang voor dat iemand hier er ooit al van gehoord had en ben dat op vandaag nog! Meer dan ooit overtuigd door de kwaliteiten van dit programma!
Ik heb je alleen gewaarschuwd dat je hier werkt met een 'blind' systeem dat niet naar treinen kijkt maar dat posities van treinen bijhoud in een tabel op basis van terugmeldingen. Met andere woorden 1 valse melding of 1 gemiste melding gooit gans dit systeem overhoop. Dit heeft niets met een waardeoordeel over dit systeem te maken, dit is gewoon een waarschuwing naar jou om niet al te hard op dat systeem te betrouwen om de locaties van de treinen te weten, zonder goed werkende terugmeldingen kan Koploper echt niks! En dat geldt ook voor alle andere programma's die op dezelfde manier werken.
Kijk, dit is wat mij voortdurend op de kast jaagt, dat zaken die ik probeer uit te leggen voortdurend verkeerd begrepen worden, als ik zelfs bof op Koploper en dat geïnterpreteerd wordt als zeggen dat het rommel is, spreken we dan echt een andere taal? Of liggen onze technische vaardigheden en kennis zo ver uit elkaar dat we mekaar niet meer kunnen begrijpen? Zou kunnen, zeker nadat je een tijdje geleden tegen mij begon over lassen van bakelieten wielen op blikken rails met een stroom van hooguit 2mA...dan schort er inderdaad iets aan je elektro kennis om mij te begrijpen..
Maar ik hoop dat je dit verstaat: mijn grootste bekommernis is dat je baan goed werkt.
En een klein detail dat sommigen uit het oog verliezen, dat doet ze momenteel niet. Wat je er ook van beweert en laat zien, de problemen die je meldt sluiten uit wat je ons laat zien in je filmpjes. En ja, dat noem ik manipuleren.
Verder zelfde vrienden, waar ik kan zal ik je zoals al van in het begin proberen helpen, je project heeft echt mijn waardering, trek je dus van mijn formulering niet te veel aan, pik er gewoon uit wat je er van begrijpt en nuttig vindt ;-)
En ja, ik ben een halve zot met een hersen- en zenuwletsel, wandelen zit er dus ook al niet meer in, maar ik ben gisteren naar de comedy geweest en voel mij vandaag inderdaad al weer wat beter ;-) 

doomslu

"Je klaagt hier zelf over problemen met terugmeldmodules, en niet over een gemiste terugmelder hier en daar, maar over alle modules die at random om beurten vast lopen. Ik heb genoeg gewerkt met koploper om te beseffen dat je baan daarmee totaal onbruikbaar is, daar kun je niet op rijden."
Franky, na het lezen van deze zin van jou had ik ook begrepen dat je bedoelde dat Koploper niet deugt, maar ik snap nu dat je het anders bedoelde...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

Luc, bedankt voor je reactie, ik bedoelde inderdaad iets helemaal anders dan dat Koploper niet zou deugen, ik weet gewoon veel te goed hoe Koploper werkt en hoe het niet kan werken, maar denk soms dat iedereen dat weet...hier ging het dus echt wel over de terugmeldingen die beletten dat er met de baan gereden wordt, hier toevallig met Koploper, maar dat zou met elk ander besturingssyteem net zo zijn (dit voor alle duidelijkheid..)
Behalve in de filmpjes, maar in films kan alles hé :-)

Michiel

Je zin over Koploper kan inderdaad ook anders gelezen worden, en ben blij te horen dat je ook fan bent van dit uitzonderlijk programma.

Je beweringen dat ik mijn filmpjes manipuleer en ik een bedrieger ben, is dan weer jouw vooringenomen interpretatie, en niet leuk voor mij als doelwit van jouw beschuldigingen. Het was niet de bedoeling om een film te maken ter illustratie van de problemen, maar een weergave van een mijlpaalmoment. Ik heb de volledige rijsessie voor de film tijdens één lange probleemloze periode van meer dan een uur opgenomen. Mijn toestel laat toe om 5 minuten te filmen, dan moet de opname naar de computer, en zo steeds stukjes van 5 minuten, om dan te monteren in een beknopte film dat een impressie geeft van hoe het rijden verliep. Is dit bedrog en manipulatie? Jammer dat je zo meteen conclusies trekt, en niet de dingen even wat kan relativeren en plaatsen in z'n context.

Als ik echt zo gehecht was om de illusie te wekken dat alles zo perfect is, dan zou ik hierook niet al mijn grote en kleine probleemjes tijdens de bouw vermelden. Dit is een relaas van wat ik tegen kom, de successen en de problemen. Ik maak fouten, ik blunder en hoop dat ik er ook weer door kom, dikwijls met juliie hulp. Ik beweer helemaal niet de waarheid in pacht te hebben, en mijn draadje is louter een weergave van mijn avontuuur. Geen pretentie van "hoe het wel moet", of "kijk eens hoe mooi dit is". Nee, gewoon een bouwverslagverslag met vallen en opstaan.

In ieder geval doet het mij veel plezier te lezen dat je toch rust hebt gevonden onder vorm van een comedy, en dat je je al een stuk beter voelt vandaag. Ik heet je welkom!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#1182
En omdat ik hier heel moeilijk begrepen wordt nogmaals dan: probeer toch eerst te achterhalen wat de stoorbron is van je terugmelderproblemen...
Er wordt een schema gevraagd om niet blind te moeten schieten, maar met een schema en zonder te weten wat de stoorbron is blijft het blind schieten hoor, een beetje minder blind dat wel, maar of je zo iets raakt? Ja, het kan...
Nogmaals een gouden raad: blijf overal af wat goed werkt, concentreer je op wat niet goed werkt.
En dat weet je voor het moment niet. Je weet enkel dat je problemen hebt, je weet nog totaal niet waar ze vandaan komen.
Doe daar een eenvoudig testje voor, schakel een en ander uit waarmee het probleem dan al dan niet ophoudt, dan weet je wat het probleem (mee) veroorzaakt en je zal veel gerichter kunnen zoeken.
En wie dat mokken noemt mag dat van mij en wie dat weinig inhoudelijk vindt mag dat ook van mij, maakt allemaal niet uit, maar een goede verstaander zal hier vast iets aan hebben.

efl045

Michiel, ook niet overdrijven hé, ik zeg niet dat je een bedrieger bent, die doet dat van nature, zo erg is het niet met jou :-)
Ik zeg dat je ons en jezelf bedriegt (en daarvoor moet je niet echt een bedrieger zijn vind ik) door ons zaken te laten zien die je maar in heel uitzonderlijke omstandigheden, de tijd dat er geen storingen optreden, kunt laten zien.
Noem het dan 'ons en jezelf op het verkeerde been zetten', je ziet, ik ben in een mildere bui :-)
Het probleem daarvan is dat er velen echt geloven dat alles in orde is en wie dan commentaar geeft maar een oude zeur is. Maar soms zie je als geroutineerde technieker gewoon door situaties heen die een leek niet kan vatten...

Michiel

Franky, de prioriteit met mijn baan ligt op het moment om de selectieve testen te kunnen uitvoeren, zoals je al had voorgesteld. Daarvoor moet ik wel de wisselsectie bovenop de helix afwerken tot een rijbare toestand. Zonder dat rijdt er niets en kan ik niet testen. Dus, informatie over het resultaat van de testen  betreffende het sporadisch vastlopen van de terugmelders kan ik pas over een week of zo weer geven. Maar daarvoor moet ik wel even verder rails leggen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)