Eurospoor2015, 23 t/m 25 oktober 2015, Internationaal Modelspoor Evenement

Gestart door Leo_H, 25 juli 2015, 16:08:48 PM

doomslu

Michael, de nagel op z'n kop.
Ik begrijp het echt niet dat de modelspoorder, die nota bene aan een grote expo wil deelnemen, niet inziet dat een baan zonder achtergrond, fries en verlichting meteen 50% van z'n kwaliteit verliest.

Neen nu die grote Duitse baan achteraan tegen de muur. Je loop er zo voorbij (ook al omdat het Duits is  ???), maar als je goed kijkt heeft die wel kwaliteiten.
Een groot station, een droom voor iedereen toch?
Waarom dan zo miserabel gepresenteerd?

Er waren twee Engelse banen die de moeite waren (al vind ik het Engelse systeem van lage achtergrond niet zo fijn) en natuurlijk ook onze Leuvense spoor 1 vrienden.
Verder nog een klein DDR smalspoorbaantje, dat ik al kende van Walferdange 2013.
Ook mooi is een heel fraai Frans dorp, als onderdeel van een minder geslaagde Franse baan, helaas zonder achtergrond en slecht verlicht. Deze staat ook in de nieuwe Loco Revue.
Een andere Franse baan is best leuk, maar ook hier niet fatsoenlijk verlicht en geen achtergrond.  :(
Ook bij de dioramawedstrijd stonden enkele leuke dingen.

Verder: veel huisvlijt van clubs. Leuk voor het grote publiek en de kinderen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Die "Voortuin van Eden" vond ik nu juist niks, precies alsof de bouwer nog een grote pot roestbruine verf overhad en die er dan maar overgekieperd heeft. De spoor 1 baan heeft mooie plekken maar de overdaad aan "miniscenes" maakt dat het onwerkelijk overkomt, je kan daar echt mee overdrijven en dat is daar spijtig het geval.

De grote US baan van MEC01 was ook netjes (beetje donker), "CFV" van Modelspoorteam de Maaslijn mocht er ook zijn, maar de toppers waren voor mij toch wel "Outwell Village" en de Japanse tramlijn in 2 modulebakken. Die grote duitse baan met een depot waar vooral de seinen in het oog sprongen (Modelspoorclub Alkmaar?) was inderdaad knap maar te donker. Zie je ook veel te weinig, goed geplaatste en werkende seinen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

wilgo


Stedahult

De drie dagen demo kliederen zijn voorbij. Veel gezellige en vooral
geintereseerde mensen aan de tafel gehad. Waaronder een fijn Vlaams
heerschap, Pol. Bedankt wederom voor een fijn gesprek en de bijbehorende
bak koffie. We zien elkaar volgend jaar wel weer in Utrecht. Heb zelf geen
baan gezien, te druk met het publiek. En dat is ook veel wward.
Mvh. Steef

Pol

Citaat van: doomslu op 25 oktober 2015, 10:36:08 AM
Michael, de nagel op z'n kop.
Ik begrijp het echt niet dat de modelspoorder, die nota bene aan een grote expo wil deelnemen, niet inziet dat een baan zonder achtergrond, fries en verlichting meteen 50% van z'n kwaliteit verliest.

Inderdaad. Ik mag mezelf echt geen grote modelbouwer noemen want daar heb ik te weinig voor gepresteerd (bijna niets zelf), dus oordelen over andere mensen hun bouwsels wil ik hier niet. Maar heel wat banen, die overigens best goed waren afgewerkt, vielen serieus in het niet omwille van gebrekkige belichting en presentatie. De grote clubbanen waar de lat minder hoog ligt zijn ook een deel van de hobby, maar niet meteen iets waar ik zoveel geld aan wil uitgeven om te gaan bekijken.

Ik heb wel een sympathieke babbel gehad met Steef, maar verder was het een dag waar ik met weinig voldoening naar terugkijk. Voor mij is het alvast de laatste keer geweest: Rail Houten is een stuk goedkoper, de parking is er gratis en het aanbod van koopstands is er (minder groot, maar) evenwaardig. Hopelijk ben ik nu niet te "cru", maar ik ben er van overtuigd dat een aantal mensen mijn gevoel wel begrijpen!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Martin Welberg

Yep ken dat gevoel Pol, op basis van de preview heb ik besloten niet te gaan, 3 mooie banen was de rit naar Utrecht niet waard (plus de tijd)

ceuleer

Awel, ik vond het wel de moeite, ik ga dan ook vooral om te kopen, en na enkele uren zoekplezier, ga ik de banen bekijken. Gevolg, enkele mooie dingen kunnen kopen, en toch ook enkele mooie banen gezien.
En ik ben niet zo veeleisend, omdat ik zelf (nog) geen baan heb, dus elke keer wanneer ik een baan bekijk, zie ik dingen die geweldig zijn.
Ik ga al vele jaren, en volgend jaar ga ik zeker terug. En de inkomprijzen en parking, wat is duur, als ik met mijne moto een dag naar de Ardennen ga vlammen, dan ben ik meer geld kwijt dan een dag Eurospoor, dus het was de verplaatsing waard.

mdvholland

Mijn bescheiden bijdrage: ik herken de commentaren wel. Ben zelf zondag geweest, behalve rond het middaguur eigenlijk vrij rustig (voor mij fijn, maar natuurlijk niet zo n goed teken). Inderdaad soms matig presentaties, waarbij eigenlijk de baan tekort wordt gedaan. Wel een goede sfeer, her en der mensen kunnen spreken.

Ik was wel aangenaam verrast door een aantal van de A4 diorama's, een wedstrijdje van concullega's Railhobby en http://www.modelspoorwijzer.net/.

En voor mij als z-spoorder natuurlijk het hoogtepunt in de vorm van de top-baan (echt, ook voor grootspoorders :-) van Götz Guddas. Vrijwel alles zelfbouw, inclusief een van de locomotieven (300 onderdelen uit messing, alleen de wielen uit stock). Het seinhuis op de foto is uit fijn fineer en kent een gedetailleerd interieur.
Meer foto's (ook van de A4's en andere banen) hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=YYJRXBIH.



Matthijs

Pol

Citaat van: ceuleer op 26 oktober 2015, 18:44:47 PM
Awel, ik vond het wel de moeite, ik ga dan ook vooral om te kopen, en na enkele uren zoekplezier, ga ik de banen bekijken. Gevolg, enkele mooie dingen kunnen kopen, en toch ook enkele mooie banen gezien.
En ik ben niet zo veeleisend, omdat ik zelf (nog) geen baan heb, dus elke keer wanneer ik een baan bekijk, zie ik dingen die geweldig zijn.
Ik ga al vele jaren, en volgend jaar ga ik zeker terug. En de inkomprijzen en parking, wat is duur, als ik met mijne moto een dag naar de Ardennen ga vlammen, dan ben ik meer geld kwijt dan een dag Eurospoor, dus het was de verplaatsing waard.

De eerste jaren dat ik ging had ik datzelfde gevoel: Eurospoor was inderdaad interessant om "inkopen te doen". Intussen kan ik echter vergelijken en weet ik dat Rail Houten (en de andere beurzen die er zijn in Houten) even interessant zijn voor de inkopen en een heel stuk goedkoper. En als je graag banen ziet kan je beter naar OntraXs gaan of naar Modelspoorexpo: de kwaliteit die je daar ziet ligt gemiddeld veel hoger dan wat er op Eurospoor staat en weer zijn beide evenementen alles behalve duurder.

CiteerIk was wel aangenaam verrast door een aantal van de A4 diorama's, een wedstrijdje van concullega's Railhobby en http://www.modelspoorwijzer.net/.
Daar moet ik inderdaad volmondig mee instemmen; alle diorama's waren van een degelijk niveau en een aantal waren écht juweeltjes. Het feit dat ze zo mooi stonden opgesteld en verlicht werden zorgde mee voor een mooie presentatie!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

Jullie moeten me toch eens vertellen waar er iets te kopen viel op Eurospoor.
Er was weinig of niets Belgisch te vinden, en al zeker niet aan een interessante prijs.
Overigens is het logisch dat je in Nederland geen Belgisch materieel vindt hoor, dat snap ik wel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 28 oktober 2015, 14:14:30 PM
Overigens is het logisch dat je in Nederland geen Belgisch materieel vindt hoor, dat snap ik wel.
Je vindt het wel, maar meestal tamelijk prijzig. Ik heb zelf b.v. een Belgische 67 van Roco in ACTS beschildering gekocht voor een schappelijke prijs. Maar dezelfde loc in origineel Belgisch livrei is bijna 2 keer zo duur.

Pol

Citaat van: doomslu op 28 oktober 2015, 14:14:30 PM
Jullie moeten me toch eens vertellen waar er iets te kopen viel op Eurospoor.
Er was weinig of niets Belgisch te vinden, en al zeker niet aan een interessante prijs.
Overigens is het logisch dat je in Nederland geen Belgisch materieel vindt hoor, dat snap ik wel.

Haha! Ik rijd Duits, dus dat is niet meteen een probleem met al die Duitse handelaars daar! ;)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Havoc

Citaat van: doomslu op 28 oktober 2015, 14:14:30 PM
Jullie moeten me toch eens vertellen waar er iets te kopen viel op Eurospoor.
Er was weinig of niets Belgisch te vinden, en al zeker niet aan een interessante prijs.
Overigens is het logisch dat je in Nederland geen Belgisch materieel vindt hoor, dat snap ik wel.
Ik rijd duits en Z en heb interesse in N trams. Je moet me eens vertellen waar ik in België of op ModelspoorExpo dat vind...

t' Is maar hoe je het bekijkt hé Luc, niet iedereen rijdt belgisch 2-rail h0. En alles van rails en scenery maakt toch weinig uit dacht ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ceuleer

Citaat van: doomslu op 28 oktober 2015, 14:14:30 PM
Jullie moeten me toch eens vertellen waar er iets te kopen viel op Eurospoor.
Er was weinig of niets Belgisch te vinden, en al zeker niet aan een interessante prijs.
Overigens is het logisch dat je in Nederland geen Belgisch materieel vindt hoor, dat snap ik wel.

Daarom moet je er vrijdag voormiddag zeker zijn, na de middag is er al enorm veel interessant spul verkocht.
Er was een handelaar die de ESU Class 66 Crossrail en HGK nieuw verkocht aan 259 euro !
Mehano's reeks 77/78 waren er ook genoeg, Soms  bijna 150 euro voor een model, ik vond er één voor 70 euro, digitaal, compleet met onderdelen, OVP en papieren, één reling lag er los bij, onbeschadigd. Dus dat is zeker niet teveel betaald denk ik dan. Gewoon goed en snel rondkijken.
Ook modellen van LS Models die al lang niet meer te koop zijn in de winkels, Bv: 2829, vraagprijs was nog wel 200 euro, maar als je hem nodig hebt, vond je de loc daar.
En omdat ik Duits en Nederlands ook mooi vind, waren er voor mij ook van deze landen modellen te koop.
Maar iedereen is vrij te gaan of weg te blijven, ik heb er spullen gevonden die ik zelfs op internet niet meer vond.
Daarom was de beurs voor mij geslaagd.  ;)