Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 01 november 2015, 12:01:05 PM
Dit heb ik dan opgelost door achter de steunplaat een latje te plaatsen en het dak van de fries hierop vast te schroeven.
Hierdoor wordt de fries naar beneden getrokken door de schroeven en komt deze goed.


Dat latje zou ik vervangen hebben door iets trekkends(wat het latje in feite nu ook doet)
In werkelijk eenvoudiger dan het hier uit te leggen.


@Elf045,
Ik neem niets kwalijk maar weet wel waarover ik het heb,
er is niet steeds een kontragewicht nodig,
bij sommige bouwkranen wordt dit kontra-gewicht vervangen door naar beneden trekkende kabels(zie 1e foto in de link)

https://www.bing.com/images/search?q=bouwkraan&id=4524CEF2910BFED3465FE90E4149825C109D1C80&FORM=IQFRBA


efl045

#46
Ja Rudy, maar een contragewicht zonder gewicht dat heb ik toch nog nooit gezien  ;)
Dat heet dan wel wat anders.
Nogmaals, ik had het over een oplossing om de boel in evenwicht te houden ZONDER extra steunpunten. Dat is handig als je die extra steunpunten niet hebt of ze te zwak zijn, met andere woorden waar extra kabels nu net geen oplossing kunnen bieden.

59erke

De baan staat nu opgesteld op zijn defintieve plaats.

Goed dat ik ze in modules heb gebouwd, dat ging iets vlotter om ze naar boven te brengen  ;)

Terug even test gereden en buiten wat wagentjes die soms ontsporen ging het vrij vlot.

Volgende stap is een achtergrond schilderen en licht in de duisternis brengen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#48
Led strips zijn gemonteerd in de fries en achter de fries in het schaduwstation.
En de lichtopbrengst is bevredigend, leuk is wel dat dankzij de RGBW strips ik nu ook alles in nachtmodus kan zetten.

De ballastwerken zijn gestart en ondertussen heb ik ook al een perronnetje gemaakt van architectenkarton en geplaatst op de baan.
De zijkantjes moeten nog wel een beetje afgewerkt worden en er moet nog een wachthuisje op (maar dat is ondertussen besteld via shapeways)


Voor het spuiten van de achtergrond heb ik mij ook een airbrushkitje gekocht en ga ik proberen een achtergrond te schilderen.
Alle tips zijn welkom.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Enkele rails en wissels verwijderd in functie van de toekomstige scenery. Wat zeer makkelijk ging door het gebruik van boekbinderslijm voor het ballasteren (dat ik dat niet eerder heb gebruikt ipv houtlijm)

De basis voor het eerste heuveltje is ook gemaakt, ga ook een nieuwe manier proberen om de grondlaag te maken ipv enkel kippengaas met gipsdoekjes.

Nu verder plannen voor de scenery ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#50
Alweer een maandje verder en ondertussen heeft La Gleize een maagdelijk wit landschap gekregen.

De grote rotspartij langs de weg moet een blikvanger worden en is al duidelijk zichtbaar.

20151230_145841 by 59erke, on Flickr

Om het verkeer door de grote berg te brengen is er zowel een spoor- als een autotunnel voorzien

Deze autotunnel is gemaakt van architectenkarton en een stuk oude pvc dakgoot

20151229_2113391_zpscbn42jsg by 59erke, on Flickr








Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

niko

Tof baantje Koen. Weer een bewijs dat een leuk baantje niet al te groot hoeft te zijn .

mvg Niko
mvg Niko

59erke

#52
Bedankt voor de reactie Niko

Ondertussen weer tijd voor een update.

Deze maand vooral bezig geweest met de achtergrond te spuiten voor de fries. Dit was mijn eerste poging en moet zeggen dat ik best wel tevreden ben van het resultaat. Ook is de grote rotswand ingekleurd.

Vervolgens ben ik ook bezig geweest met het maken van steunmuren die aansluiten op de 2 tunnelingangen en deze te schilderen

Verder nog het landschap gedeeltelijk ingekleurd met een bruine basiskleur en enkele gerecupereerde sparren van het vorige baantje geplant. Ook nog een poging gedaan om de weg in gips aan te leggen met bijhorende trottoirs, deze moeten nog wel wat geperfectioneerd worden.

20160129_165542 by 59erke, on Flickr
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Knappe vorderingen, Koen.
Je rotswand is erg mooi. De bruine "grond" zou ik eerst bemossen/begrassen en dan pas de boompjes er op  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Bedankt Gerolf,
Onder de sparren ligt er wel degelijk bosgrond, misschien niet zo duidelijk op de foto

Voor de sparren komt er nog wel wat groen maar ik zit momenteel zonder grasvezels
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Redskin

Ziet er geweldig uit Koen! :D Achtergrond van de eerste foto ziet er lekker 'dampig' uit en de rotspartij vooraan is lekker ruw. Best 'n beetje jaloers ;)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Koen, ik heb met plezier dit draadje nog eens doorgenomen. Je bent goed bezig. Leuke baan met veel interessante ideeën in verwerkt.

Een paar dingetjes die mij opvallen, en waar naar mijn mening marge is voor verbetering:

  • Jammer dat je de beide tunnelopeningen in 1 lijn hebt gelegd. Versprongen is speelser en interessanter om te zien.
  • De rotsen vind ik nog te "stroperig" uit zien. Mits wat voorzicht hak-, kras- en schraapwerk krijg je mogelijk een meer rotsblokstructuur
  • De boompjes zijn nog te netjes, steriel en symmetrisch, maar ik heb niet genoeg ervaring met groensel om beter te kunnen.
  • Het perron lijkt aan de hoge kant, maar dat kan optisch bedrog zijn

Maar nogmaals, ik heb dit draadje met plezier herontdekt. Je bent goed bezig, lekker speels en spontaan. Houden zo!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

#57
Bedankt voor uw kritische puntjes Michiel.

Wat betreft de tunnelopeningen in 1 lijn, was dit origineel niet gepland.
In mijn gedachten moesten deze versprongen zijn, maar aangezien ik aan de rand van de berg (uiterst rechts van het spoor) nog een klein stukje industrie wil maken moest ik de berg korter maken om zodoende ruimte te hebben.

Boompjes zijn tweedehands gekochte exemplaren destijds gekocht voor het eerste baantje,  vond die destijds er nog redelijk uitzien. Ik ken zelf bitter weinig van boompjes maken in N, en ben pas begonnen met een schuchtere poging om loofboompjes te maken (zie draadje Groen voor de modelbaan). Aan zelfbouwsparren durf ik mij echt nog niet wagen. Misschien vindt ik nog een manier om die fabriekslook kwijt te geraken

Het perron heeft een hoogte van 13mm, vanaf de bovenkant van de rail heb ik 7mm.
Hoogte is een beetje bepaald aan de hand van de site Nproject (daar houden ze zich aan 10mm) en het passen met een aantal rijtuigen die ik hier heb.

Voor de rest heb ik nog wat bezig geweest met het aanleggen, schuren en verven van de straat.

20160228_123321 by 59erke, on Flickr

Zit nu wel een beetje met een dilemma.
De weg en het voetpad zijn gemaakt van gips, waar de voetpaden uit gesneden zijn en waarna de straat is uitgeschuurd zodat deze een beetje lager kwam dan het voetpad.

Nu met de beste wil van de wereld krijg ik de stoepranden niet recht op het rechte stuk.
Ik loop nu met het idee rond om de voetpaden te veranderen naar grasbermen, deze hoeven niet echt recht te zijn en bovendien zijn er in de ardennen (buiten de grote dorpscentra misschien) toch bijna geen aangelegde voetpaden.

Wat is jullie mening ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Gezien de vorm van de voetpaden zou ik heel verleid zijn om er kasseiën in te krassen. Dat lijkt me heel goed te passen met de algemene uitstraling, en van die half-verzakte kassei voetpaden komt lekker organisch over.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Dat was in eerste instantie ook de bedoeling, maar moeten de stoepranden dan niet rechter zijn ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan