Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

loebaske

ziet er netjes uit Koen...

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 24 oktober 2015, 13:42:18 PM
Maak mij wel een beetje zorgen voor de stevigheid van deze laatste. Omwille deze in het midden van de baan staat kon ik deze niet zo goed verankeren en zou ze eventueel een beetje kunnen doorhangen door het gewicht van de fries.

Misschien de dekplaat van de fries en de grondplaat achteraan wat naar mekaar toetrekken met een kabeltje of een vaste verbinding...
Eventueel grondplaat en dekplaat verstevigen met een latje..?
Het "duwend werk" dat nu door de steunlat gedaan wordt,wordt dan overgenomen door het "trekkend werk" achteraan :D
het is zo maar een bedenksel hé

;)

59erke

Nog altijd geen goede oplossing gevonden.
Grootste probleem is alles bevestigd krijgen.

De 18mm steunplaat rust nu op de dunne planken van de spoorbedding, deze bieden geen degelijke houvast.
Oplossing zou zijn om de steunplaat groter te maken en te monteren op de kader.

Maar dit alles gaat dan weer redelijk zwaar worden, is een steunplaat van 18mm wel noodzakelijk en zou het met dunner hout kunnen ?
Achteraan zou ik dan ook een steunplaat monteren voor bijkomende steun.

Heb het nu geprobeerd met latjes, maar dit wrong verschrikkelijk.
Reden : Heb zo een pak met 10 latjes gekocht en de meeste zijn lichtjes tot redelijk getorst of gebogen en daar kan je niks mee aanvangen
Brico s*cks  >:(
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Koen,
Je gaat dit spijtig genoeg nooit mooi krijgen. Er is te weinig vlees om alles te bevestigen en de krachten over te brengen.

De rug kan je makkelijk maken uit 12mm plaat.
De fries moet je met klossen in de hoeken vastzetten op die steunplaat. Je moet ook zorgen dat het dak van je fries voldoende sterk is om de voorzijde te dragen. De dwarsschotjes hebben niet genoeg doorsnede meer op het middelste deel van de boog.
Over je schaduwstation moet je steunberen (platen dwars op je achtergrond) zetten over de volledige breedte. Je mag die onderaan wel voorzien van een opening om je treinen te laten passeren. Alternatief kan je een schuine lat plaatsen van de buitenrand van je tafel aan de achterkant naar de bovenkant van de steunplaat.
Die dwarse panelen moet je dan aan je tafel vastmaken achteraan en op voldoende plaatsen vastmaken aan je achtergrond (eventueel met klossen).

Succes ermee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Bedankt voor de tip Frans

Maar, als ik het dak van de fries steviger moet maken, betekent dit dan dikker hout voor de dakplaat ?
Dit brengt dan weer meer gewicht met zich mee, dus blijft het probleem bestaan.

Momenteel is de fries uitgevoerd in 5mm triplex, enkel gelijmd wat op zich toch al redelijk stevig is

Die klossen op de steunplaat kunnen inderdaad helpen om de fries te dragen.
De steunberen lijken me ook een goed idee
Alleen wordt het niet simpel deze te bevestigen op de kader achter de steunplaat om de simpele reden dat er gewoon te weinig plaats is.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Als ik dat zo bekijk is het een zelfstandige baan, geen modulaire baan.
Is er iets dat jou belet om de fries te ondersteunen ergens langs de zijkanten? Het hoeft niet op de hoeken, maar in 't midden misschien?

We denken met je mee...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Een ophanging via een kabel ? Van de fries over een verhoogd stukje op de rug naar je schaduwdeel.
't Is maar een idee, hé  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Citaat van: doomslu op 31 oktober 2015, 09:58:38 AM
Als ik dat zo bekijk is het een zelfstandige baan, geen modulaire baan.
Is er iets dat jou belet om de fries te ondersteunen ergens langs de zijkanten? Het hoeft niet op de hoeken, maar in 't midden misschien?

We denken met je mee...

Luc het is inderdaad een zelfstandige baan.
Ondersteuning langs de zijkanten kan maar langs 1 kant.
Als je de foto bekijkt van de onderbouw zie je dat de baan in een hoek wordt geplaatst, wat wil zeggen dat er langs de muurzijdes steunen kunnen geplaatst worden. Wat dus 1 zijkant betekent, Maar is dit voldoende ?

Een midden steun is uitgesloten want ik wil geen storende elementen in de open ruimte van de baan.

Een optie is nog om de fries te verankeren tegen de muur, maar het is een gyproc muur dus niet echt stevig...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Een kabel is een idee, Gerolf.

Misschien van vooraan de fries tot tegen de muur, 2 oogvijzen in de muur en aanspannen.
Dit ga ik eens bekijken  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Als je al 1 zijkant kan plaatsen, zal dat zeker een verschil maken, Koen.
Je kan misschien de zijkant van de fries sluiten aan de "open" kant, dan wordt de hele fries al een heel pak stijver.
Waarschijnlijk heb je dan genoeg aan een (driehoekige) plaat die je achtergrond vastzet aan de kant van je schaduwstation.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Ik heb eens een beetje geexperimenteerd, steunberen plaatsen achter de steunplaat lukt niet.
Aangezien ik ze niet deftig kan monteren op het frame.

De montage van de fries op de steunplaat is geen probleem. Zefs zonder klossen tussen de steunplaat en de fries maar enkel met wat schroeven blijft de fries mooi zitten. Probleem is juist de steunplaat die voorover kantelt.

Ga morgen eens proberen de steunplaat vast te zetten met langere vijzen ofwel een nieuwe dunnere plaat gemonteerd op het frame.
Gecombineerd met 1 zijplaat en eventueel wat staalkabels aan de muur

Wordt vervolgd...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

efl045

#41
Kun je niet werken met een contragewicht aan of op het korte stukje bovenplaat dat naar achter uitsteekt.
Leg daar eens wat bakstenen of een zware metalen lat op.
Principe van elke torenkraan, toch?

Rangeerduivel

Citaat van: efl045 op 01 november 2015, 07:20:23 AM
Principe van elke torenkraan, toch?

Zoals ik al voorstelde in post#32...

;)

59erke

#43
Gisterenavond nog een beetje verder gewerkt en het probleem is opgelost zonder kabeltjes of gewichten.
En ik moet zeggen dat ik toch redelijk tevreden ben.

20151101_0025491_zpspz9kawj5 by 59erke, on Flickr

Hoe heb ik dit opgelost.

Allereerst heb ik de 18mm steunplaat voorzien van 2 hoekijzers daar waar ik plaats had om deze te monteren.
Vervolgens heb ik de steunplaat op de bodemplaat vastgeschroefd met langere schroeven (60mm ipv 35mm)
Dit gaf al opmerkelijk meer stevigheid.

Dan heb ik de fries op de steunplaat gemonteerd, en bovenaan vastgeschroefd wederom met langere schroeven (60mm ipv 25mm)
Voor extra stevigheid ook nog eens 3 hoekijzers gemonteerd tussen fries en steunplaat, aan de zijde van het schaduwstation.

Vervolgens aan 1 zijde een zijwand voorzien. Deze zijde komt tegen de muur dus deze mag zonder problemen dicht.

Alles zag er zeer goed uit, juist hing de fries nog een beetje door aan de kant waar geen zijwand was.
Dit heb ik dan opgelost door achter de steunplaat een latje te plaatsen en het dak van de fries hierop vast te schroeven.
Hierdoor wordt de fries naar beneden getrokken door de schroeven en komt deze goed.




Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

efl045

#44
Citaat van: Rangeerduivel op 01 november 2015, 10:41:12 AM
Citaat van: efl045 op 01 november 2015, 07:20:23 AM
Principe van elke torenkraan, toch?

Zoals ik al voorstelde in post#32...

;)
Neem me niet kwalijk Rudy maar wat jij beschrijft heeft volgens mij helemaal niks te zien met een contragewicht, bij een contragewicht zoals ik het bedoel heb je helemaal geen trekkabels of duwstangen nodig, enkel het contragewicht doet de job zonder dat je afhankelijk bent van extra steunpunten.