Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

mahtoska1


59erke

Citaat van: mahtoska1 op 10 juli 2021, 20:31:48 PM
Leuke sfeer.

Bedankt, we doen ons best.

Ondertussen heb ik mij afgevraagd of er nog iets te doen valt aan de achtergrond. Nu staan er soms wat enkele bomen voor een blauw geschilderd vlak maar ik mis zo'n beetje dat diep doorlopend bos gevoel dat ik graag zou willen bereiken.

Nu ben ik geen kunstschilder dus boompjes schilderen zie ik niet meteen zitten, valt er iets te doen met wat simpel schilderwerk of door wat foliage te plakken ?

Iemand tips ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Als het loofbomen zijn voor je achtergrond, gewoon met een sponsje en verschillende kleuren groen op de horizon een aantal bomen stempelen (met wienig verf in de spons). Hoe verder de bomen staan hoe meer blauw-grijs er in de kleur moet zitten.
Beginnen met de horizon lijn en zo steeds verder naar 'voor' werken met lichtere kleuren groen, hier en daar wat geel of wat bordeau er tussen.
Veel detail hoeft dat niet te hebben.

Is het een naaldbos voor de achtergrond kan je eigenlijk net hetzelfde doen maar dan met een smalle platte borstel omgekeerde V-tjes stempelen (hier ook met weinig verf in de borstel). Eigenlijk bijna bomen schilderen op een kinderlijke manier.
Ook hier van ver naar dichtbij werken en de kleuren verlichten naarmate je dichter komt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Merci Frans, zal één dezer dagen eens een voorzichtige poging wagen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

#304
Achtergrond bijgewerkt met het doel een wat dichter bebost geheel te verkrijgen.





Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Dat schept meteen meer diepte. 100% geslaagd!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Nog extra foto's toegevoegd (beetje te snel geweest met te verzenden)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Pierre

Groet Pierre.


Geert

#308
Citaat van: 59erke op 29 juli 2021, 14:38:53 PM
Nog extra foto's toegevoegd (beetje te snel geweest met te verzenden)

Voor mij mogen er nog een pak extra foto's toegevoegd worden, gewoon genieten doe ik...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

mahtoska1

De achtergrond is zeker geslaagd. Het geeft inderdaad meer diepte.

Alan On Track

Ik volg de rest hier, het geeft echt de juiste sfeer weer. Goed geslaagd.
Modelbouw is een kunst

Jappy

Dit is inderdaad prachtig werk weer. Heerlijk sfeertje
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

59erke

Merci heren,

Nu moet ik wel zeggen dat het wat voeten in de aarde heeft gehad om tot dit resultaat te komen.

Na Frans zijn reactie ben ik dan ook gewapend met verf en borstels en een bang hartje aan de slag gegaan. Maar jammer genoeg niet met het gewenste resultaat.

Nadien heb ik zelfs geprobeerd om Bob Ross te imiteren (bekend van het programma The Joy Of Painting) om dan toch maar tot de conclusie te komen dat ik een kladschilder ben.

In laatste instantie dan maar wat rust genomen en door mijn stapels MSM gebladerd en wat op het www gesurfd tot ik een artikel tegenkwam waar er een grote heuvel bebost werd gebruik makend van ijslands mos wat mij aan het volgende deed denken.

Mijn benodigde materialen


Woodland Scenics Polyfiber, Fine Turf , Coarse Turf en spuitlijm

Men neemt een pluk Polyfiber wat zo groot mogelijk wordt uitgetrokken


Dit wordt ingespoten met een dun laagje spuitlijm waarna er grofweg wat Coarse Turf wordt overgestrooid. Het hoeft niet helemaal bedekt te worden.


Hierna wederom een nieuw laagje spuitlijm (de vorige hoeft niet te drogen) en de open gaten opvullen met Fine Turf


Daarna wordt het afgewerkte 'matje' met spuitlijm tegen de achtergrond gekleefd. Om het dieptezicht nog te verbeteren heb ik halve bomen gemaakt om samen met wat struiken ervoor te plaatsen.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter