La Gleize "part II"

Gestart door 59erke, 24 juli 2015, 19:26:06 PM

59erke

Merci voor de feedback, die mal lijkt me wel een goed idee.
Ik zal de komende dagen eens proberen zo een mal in elkaar te knutselen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Ik weet niet of die draad nog te vervangen is, maar ik zou veerdraad overwegen (dunne staaldraad van 0,2 of 0,3 kan je bij bvb Fohrmann kopen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het beeld is met de zoom in langsrichting van de draad getrokken. Zo krijg je het mooist gelegen spoortrace ook wobbelend. Mogelijk dat bij een normale kijk op de scene de draad er best goed bij hangt. En soms vraag ik me af of we soms niet dingen proberen in model uit te beelden die eigenlijk zo dun en fijn zijn dat ze misschien beter naar de wereld van de suggestie worden gestuurd. Een draad van op schaal pakweg 3 micrometer,... aanleggen of weglaten?  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Om draad door te laten hangen wikkel ik enkele zwart garen draden tot een dunne kabel. Niet te strak op draaien. Daarna door verdunde houtlijm halen. Tussen twee paaltjes hangen en laten drogen. Tijdens het drogen vorm geven door de draad naar beneden te duwen. Eenmaal opgedroogd behoud het zijn vorm.
Andere methode is wikkeldraad ook tot een kabel te draaien en deze in de gewenste vorm te plooien (door hangen) de gewikkelde draad behoud zijn gegeven vorm.

Erik.

59erke

In afwachting tot ik de tijd heb om de voorzijde aan te pakken wat sfeerbeelden van de reeds afgewerkte stukken








Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1

Zeer mooi gemaakt, Koen.

Dit doet me zo hard herinneren aan een baantje dat ik ooit in spoor Z gemaakt heb.

Laat de vorderingen maar komen...

59erke

De laatste tijd nog wat kunnen doorwerken aan La Gleize, dus weer wat foto's

Omdat het huidige onderstel niet meer zo stevig was en daardoor wat stond te waggelen  ben ik maar wat hout gaan halen (ik had nog wat ecocheques die op moesten).  Onderaan heb ik de poten eens goed verstevigd en ook een legplank gemaakt zodat ik wat spullen mooi onder de baan kan opbergen zodat de vrouw ook weer content is.


Ook ineens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de voorzijde dicht te maken


Achteraan de baan het schaduwstation eindelijk voorzien van valbeveiliging. Je moet niet weten hoeveel lokjes en wagens daar al naar beneden gevallen zijn  :-[ :'(

Verder nog wat details aangebracht


oude tv antennes in elkaar gewriemeld...


... en op de 2 huizen geplaatst


ook nog wat uitlijnpaaltjes geplaatst op het stukje spoor dat uit de tunnel komt


Vooraan aan de baan een wissel vervangen, de rails voorzien van een bedding en de scenery afgewerkt.


Zal eens op zolder kijken of we nog wat verf hebben zodat het houtgedeelte een kleurtje kan krijgen, zal er dan ineens ook veel beter uitzien.

Tot de volgende ...




Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Die antennes moeten nogal een priegelwerk zijn geweest! Daarom heb ik die op mijn N-baan maar gewoon gekocht...  ;D Chapeau!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Dirkh

knappe baan, ik dacht altijd dat die groter was.

59erke

Jasper, die antennes vielen al bij al wel mee. De boel aan elkaar monteren was de grootste miserie.

Solderen was niet te doen omwille de kleine onderdelen en wat vast was kwam dan weer los door verwarming van een ander stukje, uiteindelijk toch gelukt met seconden lijm en bijna vastgelijmde vingers.

@dirk. De baan heeft een lengte van 1m70
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

Heel erg sfeervol hoor 8) Chapeau!
Groet van Frank

Stieven76

Mooi baantje. En dat op 1.7m maar  :o Hoe breed is het?
Soms denk ik dat ik het ook wel eens in N zou willen proberen aangezien ik nu toch te weinig plaats heb om iets deftig in H0 te doen.
Al zie ik wel op tegen het gepriegel in de kleine locs om bv een decoder in te bouwen. Het feit dat ik dan toch wel een hoop N gerief, scenery en rollend materieel, moet aanschaffen houd me ook wel tegen. Ik denk dat enkel mijn strooisel nog kan dienen dan  ;D

mahtoska1

Knappe baan met al die details.


59erke

Bedankt voor de complimenten.

@stieven. De baan heeft een breedte van net geen 65cm en mocht ik meer plaats hebben mag er gerust 15cm bij.  Bij de bouw indertijd is er gekozen om met kleine loks en motorwagens te rijden zodoende kon ik een kleine boogstraal aanhouden.

Echter af en toe zie je dan weer wat groter materieel in de boeken staan en dan heb je pech want deze geraken de bocht niet door.

Wat werken met N betreft valt dat gepriemel wel mee hoor. Nieuwe loks zijn meestal digitaal voorbereid net als in HO. Het wordt alleen maar lastig als je zoals ik zeer kleine loks gebruikt en daar dan bijvoorbeeld wisselende frontverlichting wil inbouwen, verder is N redelijk hard valgevoelig. Anders eens een tweedehands startset aanschaffen om eens te proberen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan