Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vonkje bij het rijden over hartstuk wissel

Gestart door ThierryDS, 21 juli 2015, 12:19:56 PM

ThierryDS

Dag allen,
Ik heb sporen van peco met geïsoleerd hartstuk. Mijn besturing is de roco multimaus. Als ik met sommige locs over het hartstuk rijd, dan komt er vanaf de wielen een klein blauw vonkje en geeft de centrale kort met de rode lamp overbelasting aan. De locs vallen niet stil, ook de centrale blijft werken. Het valt me op dat roco locs het niet hebben, maar wel bv Ls, VBV.  Nu is mijn vraag of dit op den duur kwaad kan voor de decoders en/of de centrale. Is het te verhelpen?
Alvast bedankt
Thierry

Gerolf

Ik vermoed dat de wielafstand op de assen van je materieel niet overeenkomt met de standaarden, en dat er daardoor kleine kortsluitinkjes ontstaan bij je wissels.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ThierryDS

Bedankt Gerolf,
Het gebeurt bij mijn reeks 27 van ls, reeks 23 VBV en reeks 52 van VBV.

Michiel

#3
Het verhaal met de Peco wissels herken ik ook met de schaal-N Peco wissels. Peco zelf is blijkbaar ook bewust van het probleem want heeft al jaren een klein bultje plastiek toegevoegd tussen de twee spoorstaven in het puntstuk, met als doel de wielen iets op te lichten wanneer ze over het probleempunt komen.

Echter, dit heeft als gevolg dat je trein nogal gaat hobbelen wanneer het wat sneller over de wissel rijdt. Velen snijden dan ook dat builtje weg om geen dansende wagons te hebben. Ook veelvuldig gebruik van de railgom vlakt dit bultje af, waardoor er weer kortsluitinkjes optreden met sommig materieel. We zijn dus weer bij af.

Ik heb het probleem opgelost door met een halfrond horlogemakersvijltje een geultje te vijlen waardoor de railrand van de naastliggende spoorstaven iets lager ligt. Het loopvlak langs de flenskant van de spoorstaaf blijft op originele hoogte. Dit heeft bij mij een gunstig resultaat. Geen gehobbel en geen vonken of kortsluiting meer.

Dergelijke zeer korte kortsluitingen zijn geen probleem voor de decoder, want deze zit langs de passieve kant van de kostsluiting en ziet enkel een korte spanningsdip. Alle digitale centrales zijn uitgerust met een heel degelijke elektronische kortsluitbeveiliging. Digitale centrales (waaronder ook Multimaus) kan tegen dergelijke kortsluitinkjes. Indien nodig, schakelen ze zichzelf uit vóór er schade optreedt.

Maar nogmaals, dit is mijn schaal-N verhaal met de Peco-wissels. Mogelijk dat het bij H0 om een ander probleem gaat.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Herkenbaar probleem. Peco speculeerde er op dat de loopvlakken van wielen allemaal op norm zijn wat natuurlijk niet zo is. Ik heb eenzelfde probleem met Piko A boogwissels in m'n schaduwstation met slechts enkele lok's. Mijn oplossing is puntje nagellak, het zit er al een jaar of vier.



Een echte oplossing is natuurlijk hartstuk isoleren en polariseren. En zie ook: http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.nl/2011/06/fixing-short-in-peco-insulfrog.html

Ik zou het ieder geval proberen op te lossen, het kan weinig kwaad maar elk vonkje is weer een beetje inbranden in het metaal van wielen en wissel.

Gr, Ben.

Stedahult

Je wissels polariseren doe je immers altijd. Bij Conrad ben je voor 4,5€ per wissel klaar.
Mvh. Steef

Klaas Zondervan

Polariseren van het puntstuk is inderdaad de beste oplossing. Maar bij dit type wissel, de Insulfrog, moet je daarvoor in het wissel gaan zagen. Wil je echt polariseerbare puntstukken, dan kies je beter de Electrofrog uitvoering.
In dit geval lijkt mij de oplossing van Michiel de makkelijkst haalbare.

Rangeerduivel

Citaat van: Ben op 22 juli 2015, 09:17:21 AM
Mijn oplossing is puntje nagellak, het zit er al een jaar of vier.


Eenzelfde probleem heb ik ook reesd lang met de veelgebruikte wissels van Piko A-gleis,
Het doet zich enkel bij een paar loc's voor (LS13,Ls21/27 enz)
Loc's met platte wielvlakken,als ze er traag overrijden
Merkwaardig genoeg met geen enkele wagon...
Ik heb het opgelost met een stukje doorschijnende kleefband,dat moet je wel om het jaar vervangen,het blijft echter verbazend lang zitten,maar volgende keer probeer ik ook nagellak,verf gaf geen goed resultaat(niet duurzaam)

;)

patatje70

Citaat van: Stedahult op 22 juli 2015, 09:38:54 AM
Je wissels polariseren doe je immers altijd. Bij Conrad ben je voor 4,5€ per wissel klaar.

die conrad wisselsturingen hebben toch wat negatieve kenmerken hoor, soms durven ze weleens mankeren..maarja voor die prijs..wij zijn volledig overgeschakeld( hadden er gelukkig nog maar een 30 tal in bedrijf) naar servo-motoren in klub en hebben nu geen enkele ontsporing meer op wissels, maar t is een keuze die je maakt..

Stedahult

Wie heeft het over servo motoren? Het gaat over polariseren.
Dat is een klein printje wat buiten je servo staat...
Mvh. Steef

patatje70

#10
Citaat van: Stedahult op 22 juli 2015, 11:49:48 AM
Wie heeft het over servo motoren? Het gaat over polariseren.
Dat is een klein printje wat buiten je servo staat...
mijn exuses..verkeerd geinterpreteerd..  heb je toevallig die link? dank u


ThierryDS

Bedankt voor de reacties, kan iemand een close up van die nagellak tonen? Dan bedel ik bij mijn vrouw opdat ik haar nagellak mag gebruiken... Op de sporen natuurlijk ;)


ThierryDS

Hihi, rangeerduivel, dees is een goei! :-)