Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vonkje bij het rijden over hartstuk wissel

Gestart door ThierryDS, 21 juli 2015, 12:19:56 PM

Stedahult

Je kunt ook je rail doorslijpen met een Dremel, en in de ruimte
een stukje abs lijmen. Valt bijna niet op en je hebt ook je isolatie.
Ikzelf gebruik er kunstof railprofiel voor in code 83 van Jeco.
Mvh. Steef

patrick smout

Ook hier (HO baan) hetzelfde probleem gehad, zoals anderen, met 2 Piko gebogen wissels. Het overige materiaal is allemaal Peco (electrofrog) en geeft geen probleem.
Bij mij gaven enkel de Mehano 51'rs problemen zelfs in die mate dat bij traag rijden de locs gewoon stopten.  Met VBV, Roco had ik geen probleem.

Eerst de ene wissel ingeslepen en dat was wel een oplossing. Nadien de wissel moeten vervangen door een mechanisch defect ontstaan door het werken aan de baan maar dan gekozen voor ombouw van de wissel naar gepolariseerd.
Ik gebruik hiervoor 2 relais. 1e relais is bistabiel dat mee omschakelt met de wisselspoel en de correcte railspanning toevoert aan de tongen. 2e relais is aangetrokken als 1 van beide spoelen geactiveerd is (via 2 diodes) en onderbreekt dan de railspanning naar de tongen.
De reden dat ik dat doe is omdat ik vreesde dat het bistabiele relais schakelde voordat de tongen vrijkomen van de rail waardoor er alsnog een kortsluiting was tijdens het schakelen.
Oplossing draait nu al enige tijd op de baan zonder nog problemen te hebben met (traagrijdende) locs

Nadeel van deze oplossing is dat ik de wissel niet meer (mechanisch) met de hand kan omzetten. Aangezien de wissel in een verborgen schaduwstation liggen is dit voor mij niet echt een beperking.

mvg,

Patrick Smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ThierryDS

Beste collega-modelspoorders, dankzij de reacties hier probleem gevonden. Het spoor ziet aan de hartstukken zelfs een beetje zwart, meer behaald die voor de afbuiging. Het is maar een fractie van nog geen mm. Ik ga het kunnen oplossen met die lak. Bedankt!

ThierryDS


Michiel

Super dat je het kunnen oplossen. Heb je de methode met de lak toegepast?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Blijkbaar heeft mijn link uit post #14 dan toch geholpen!

;)

ThierryDS



ThierryDS

Dag Michiel, inderdaad, de methode met de lak.  :)