Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wat is schaal 0 ?

Gestart door marc goovaerts, 19 juli 2015, 00:59:53 AM

marc goovaerts

Stomme vraag voor de liefhebbers waarschijnlijk, maar als ik naar bv het 0-forum surf, dan vertellen ze me dat spoor 0 1/45, 1/43,5 of 1/48 is...
Wat is het in België eigenlijk ?

Ben

De Europese norm voor spoor 0 is 1:45 bij 32 mm spoorbreedte. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_modelspoorschalen

Gr, Ben.



FREMO e.V. - afd België

Hallo,

-1- Er zijn geen stomme vragen.

-2- De "NUL-schaal / '0' " is voor de commerciële wereld in Europa (vasteland gedeelte) = 1 / 45ste.
     Echter de juiste schaal is 1 / 43,5ste, want dan blijft de verdere schaal verhouding geldig.

Persoonlijk ben ik een totaal bouwer, dus ik vertrek van een bestaand 1/1-schaal plan en zet alles om naar de "0-schaal" in een 1 / 43.5ste.

Sommige hebben vroeger  mijn realisaties kunnen zijn op de opendeurdagen te FGH bij de PFT-TSP.

Nu als bepaalde landen een andere schaal verhouding wensen te handgaven is dit normaal voor hun, want in de andere schalen hebben zijn ook hun afwijkingen ( UK schaal H0 = 1 / 76ste, enz).

Als voorzitter van de Modelbouw commissie van FEBELRAIL hou ik de schaal 1 / 43.5ste aan maar hou ook rekening met de 'commerciele schaal'.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

doomslu

Puur wiskundig zou je kunnen stellen dat als half-nul 1:87 is, dat dan nul 1:43,5 is. En het klopt nog ook!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kris

Hallo,
Als lid van het o forum , zowel 1/45 als 1/43,5 worden hier gebruikt , indien u veel Duits materiaal gebruikt is het meestal 1/45 .
Zelfbouwers (zoals ik) gaan meestal voor 1/43,5 veel onderdelen die u aankoopt (vb slaters) zijn van Engelse origine ,ook iets meer plaats voor tandwielkast ... een 1/43,5 loc met wagons van 1/45 erachter valt niet echt op , omgekeerd is het wel beter zichtbaar

Kris

Klaas Zondervan

Oorspronkelijk is schaal 0 vastgelegd als 7 mm/foot, evenals H0 is vastgelegd als 3,5 mm/foot.
Voor 0 kom je dan op 1:43,5, en voor H0 op 1:87.
Tot zover klopt het, echter, de spoorwijdte van 32 mm klopt niet met de schaalverhouding van 1:43,5. Het is daarom dat de Morop voor schaal 0 de verhouding 1:45 heeft vastgelegd. Als je zo puristisch wil zijn dat je toch op 1:43,5 wil werken, dan zou je ook de spoorwijdte moeten aanpassen naar 33 mm.

De Amerikanen gebruiken de verhouding 1:48, omdat dat overeenkomt met 1/4 inch per foot.

marc goovaerts

Bedankt voor de reacties. Simpel is het blijkbaar niet. Ik vroeg me eigenlijk af, wat fabrikanten van scenery gebruiken als ze 'schaal 0' aanbieden. Maar ik denk dat het verschil tussen 1/43,5 en 1/45 niet zo groot is. Maar van 1/43,5 naar 1/48 (zoals ook veel autootjes en vliegtuigjes) vind ik toch wel een hele stap.

opa-ludo

Om de compatibiliteit te verbeteren tussen het materieel van 1/43.5 en 1/45 heeft men volgens de norm zowel de afstand tussen de buffers onderling  als de hoogte van de buffers boven de spoorstaven geregulariseerd. Daarvoor heeft men ALS NORM een tussenschaal genomen van 1/44.2. met eenzelfde tolerantie in plus (voor 1/43.5) en in min (voor 1/45).

Dat betekent dus dat een model op 1/43.5 inzake afmetingen voor de positie van de buffers toch een kleinere afstand heeft dan hetgeen het model zou hebben op 1/43.5.
Omgekeerd dus ook dat een model op 1/45 inzake afmetingen voor de positie van de buffers toch een grotere afstand heeft dan hetgeen het model zou hebben op 1/45.

Als zelfbouwer werk ik op 1/43.5, aangezien bijvoorbeeld automodellen en andere scenery hoofdzakelijk in deze schaal te verkrijgen zijn, en niet op 1/45.
Indien men een autotransportwagen bouwt op 1/45 en men plaatst daar automodellen op in 1/43.5 gaat dat niet aangezien de wagen dan gewoon te smal is, of men te veel afwijkingen in het schaalmodel moet verwerken.
Diverse voorbeelden, zowel van waggon bouw als beladingen onder "tipps en tricks" bij MOSPAT.be