Rangeerlok met digitale koppeling (project)

Gestart door eve, 15 juli 2015, 09:29:46 AM

itchy

Hier ook interesse! Ik wou dat het al september was  8)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

PietB

Ik opteer toch meer voor de Roco of de Krois, vanwege het gebruik van de Märklin kortkoppeling

Maar goed dat maakt voor het concept niets uit.

grt Piet.

Ben

Mooi topic om te volgen. :)

Ik rij met v.n.l. Profi koppelingen, naar mijn mening de betrouwbaarste kortkoppeling. Echter deze koppelt nogal zwaar aan dus niet zo geschikt om mee te rangeren.

@Piet: jouw plaatje is een Roco Universeel koppeling, geen kortkoppeling. Werkt overigens prima met Krois die tevens wat minder lomp is in vergelijk met de Roco / Fleischmann digitale koppeling. Maar ieder zijn mening.

Gr, Ben.

eve

Citaat van: Ben op 15 juli 2015, 18:05:44 PM
Mooi topic om te volgen. :)

Ik rij met v.n.l. Profi koppelingen, naar mijn mening de betrouwbaarste kortkoppeling. Echter deze koppelt nogal zwaar aan dus niet zo geschikt om mee te rangeren.

@Piet: jouw plaatje is een Roco Universeel koppeling, geen kortkoppeling. Werkt overigens prima met Krois die tevens wat minder lomp is in vergelijk met de Roco / Fleischmann digitale koppeling. Maar ieder zijn mening.

Gr, Ben.


Het plaatje van Piet toont idd de Roco Universal Kupplung en dat is WEL een kortkoppeling.

Erik

PietB

Je hebt helemaal gelijk Ben.


Links de Roco rechts de Märklin kortkoppeling.
Heb ik ze al die tijd met elkaar verward.
Bedankt voor de melding.

@Erik maar niet de Märklin Kortkoppeling. Dat bedoelt Ben.
grt Piet.

Rangeerduivel

#20
Citaat van: eve op 15 juli 2015, 18:09:46 PM
Het plaatje van Piet toont idd de Roco Universal Kupplung en dat is WEL een kortkoppeling.

Inderdaad,probeer het maar,
met deze koppelingen staan de buffers niet verder uit elkaar dan met bvb profi's.
Ze zijn ook betrouwbaarder dan de andere roco's of de profi's bij hoogteverschillen
Hebben nog 2 extra voordelen;
1)compatibel met Marklin's en zelfs gewone beugelkoppelingen,
2)Marklin's durven door hun hoogte al eens tegen de buffers van ander (niet Marklin) materieel duwen,met deze roco's heb je dat niet.

Ik gebruik dit soort tussen al mijn loc's en de eerste wagon van elke trein.

;)
Wat betreft het zwaar aankoppelen van profi heeft Ben dan weer gelijk,alhoewel dat ook evenveel voordeel als nadeel is;
Met een profi kan je een wagon opduwen zonder dat hij aankoppelt,met andere heb je zo goed als altijd prijs!


pandur

Mijn eerste "auto - koppeling - ervaringen"  deed ik met de 80 van ESU, het was geweldig.
Maar gezien deze al meer dan een jaar weg is, mis ik dit wel   :(
Daarom mijn grote interesse om eventueel in de toekomst ook de 82-73 uit te rusten
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Rangeerduivel

@ Ben,
Half milimeterke... ::)

@ Pandur,

Idem dito Eric,
maar hij komt terug in een nieuwe versie,blijkbaar weeral iets later dan eerst voorzien in juli/aug. :-\

;)

B_Modelbouw

De Elektronische Profi-kortkoppeling gebruik ik al een tijdje.

Perfect systeem ...
Met ontkoppelen geen enkel probleem, bij het koppelen is het inderdaad
zoals met de gewone koppeling dat je niet zacht kunt koppelen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


pandur

Een kleine bedenking;
de digitale koppeling setjes van Roco en Fleischmann zijn niet zonder decoder verkrijgbaar  :(
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

eve

Citaat van: pandur op 16 juli 2015, 12:23:22 PM
Een kleine bedenking;
de digitale koppeling setjes van Roco en Fleischmann zijn niet zonder decoder verkrijgbaar  :(
Eric

O jawel...

Erik

Ben

Citaat van: pandur op 16 juli 2015, 12:23:22 PM

de digitale koppeling setjes van Roco en Fleischmann zijn niet zonder decoder verkrijgbaar  :(


Roco 114665, kost rond de €16.
Fleischmann heeft allerlei varianten los leverbaar o.a. 384081281, kost rond de €18.

Gr, Ben.



Kees-Jan

Uit ervaring (dan bedoel ik vele beurzen):

Neem de Krois en de Roco universeel koppeling. Die zijn het meest betrouwbaar. In een Nederlands modelspoortijdschrift heeft Koos Jabaaij alles al een keer uitvoerig beschreven.

Al onze H0 baantjes waarbij gerangeerd werd gebruikte we zelfs met koploper deze combinatie.

Het wiel uitvinden hoeft dus eigenlijk niet opnieuw  ;).

https://youtu.be/IhSl1_d3ijk

https://youtu.be/nGCWIPs3Fm4