Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

N Baan - reviews

Gestart door 59erke, 14 juli 2015, 13:01:54 PM

59erke

Ten gevolge de problemen met de huidige baan, plannen gemaakt voor nieuwe baan.

Beschikbare ruimte 170 x 60 cm.
Bedoeling is om korte treinen te laten rijden (motorwagens en korte getrokken treinen).
Variatie brengt het 2 sporig schaduwstation, en de kleine locloods (2 à 3 sporig).

Om alles optisch goed te krijgen zou ik werken met een scenerywand ongeveer halfweg de breedte van de tafel.
Dit keer geen klimspiraal, maar toch een lichte daling om onder de locloods te geraken, Dit zou ik doen dmv 'een tunnel in de grond'(geloof dat Ervin ook zo'n tunnel heeft) de loods zou trouwens ook hoger komen dan de hoofdlijn, dit om de hoofdlijn niet teveel te doen zakken.

Nadeel is wel dat ik mijn rails thv het perron ook in dalende lijn moet leggen
Perronlengte is 45cm, naar mijn mening lang genoeg of zou ik het nog inkorten ?



Geef gerust jullie mening
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Koen,

Inkorten zou ik niet doen,het licht volgens mij ver genoeg uit de bocht...
Je weet nooit dat je eens een lange(re) trein inzet...
Indien je met een gebogen wissel iets vroeger in de bocht zoudt aftakken naar de loods,is het misschien niet nodig je hoofdlijn te doen dalen...? :-\

;)

dani

op het eerste zicht een leuk plannetje....
Anderzijds  weet ik niet of dit geschikt is voor veel meer dan  "een rondje in 1 richting" met afwisselende treinen ?

Misschien ook eens denken aan rangeermogelijkheid, en eventueel dubbelspoor voor 2 richting verkeer...  just my 2 cents.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

59erke

Citaat van: dani op 14 juli 2015, 18:55:48 PM
op het eerste zicht een leuk plannetje....
Anderzijds  weet ik niet of dit geschikt is voor veel meer dan  "een rondje in 1 richting" met afwisselende treinen ?

Misschien ook eens denken aan rangeermogelijkheid, en eventueel dubbelspoor voor 2 richting verkeer...  just my 2 cents.

Heb ik ook aan gedacht, en zou bv vanuit station trein 1 links laten rijden tot in het schaduwstation. Trein komt tot stilstand en trein 2 rijdt in tegenovergestelde richting vanuit het schaduwstation richting station. En dan omgekeerd.  Is maar een idee
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Als je vanaf de splitsende wissel zowel stijgt als daalt, kan die overbrugging wel, denk ik
Leuk, simpel plannetje.
Ik vraag me ook wel af of je door dat "simpel" niet snel op uitgekeken raakt qua rij-mogelijkheden
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

#5
 :-\ :-\ uitgekeken op rij mogenlijkheden, das een goeie vraag met als rollend materiaal enkel motorwagens.

Heb hier al heel de avond liggen tekenen en schetsen en zou het naar mijn mening nog beetje vereenvoudigen.
Kwestie van niet te veel sporen op een kleine oppervlakte.

Het stijgend spoor naar de loods zou ik laten wegvallen zodoende is de tunnel met dalende perrons als gevolg, van de baan.
En heb ik plaats genoeg voor eventueel een stationsgebouw met toegangsweg.

De linkerbocht zou ik met 5 cm opschuiven naar rechts, zodat de bocht direct achter de wissel begint.
Op deze manier verkrijg ik op het rechterstuk een mooie vrije plaats voor een klein beetje industrie of kleine lokwerkplaats.

Het tweede 'korte' spoor aan het station zou ik voorzien van een kort opstelspoor in het verlengde. Om toch beetje beweging in het stationnetje te verkrijgen.

Voor de rest is het een kwestie om met de scenery te spelen om zo het vlakke verloop van de zichtbare lijn te verdoezelen.


een ruwe schets

Wat denken jullie ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

OlivierV

Die enorm scherpe bocht staat mij niet echt aan ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

inderdaad, links onderaan kan je beter het spoor wat verder naa rlinks door trekken en die "U-turn" daar afvlakken naar een ruimere bocht. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

59erke

Die linkse bocht is wel heel slecht geschetst hoor, als je de rails legt valt het eigenlijk nog best mee.



Plan nog beetje gewijzigd tov de schets
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#9
Ik zie links in je schaduwstation achter elkaar een rechtse wissel, een linker bocht en weer een rechtse wissel. Dat geeft vrij grote snokken aan koppelingen en is potentieel een bron van ellende en ontsporingen. Beter zou zijn om de rechtse wissel te laten volgen door een linkse, en zo een vloeiendere lijn te bekomen. 't Is maar een idee.

Nog een opmerking: die gebogen wissel van Fleischmann is een miseriekind. Vooral de binnenbocht is uiterst krap, en sommige treinen komen daar niet goed door (lees ontsporingen, R1 bocht). Als het even kan, vervang je deze twee wissels best door een gewone, vooral dat je net de binnenbocht gebruikt voor de hoofdlijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1

In de S-bocht ook nog een recht stukje rail plaatsen. Dit gaat visueel, zeker met lange rijtuigen, beter zijn. Mijn Z ervaring leert mij ook dat sommige locomotieven (6 assers) wel eens durven ontsporen in een S-bocht. Maar dit kan anders zijn in N.

dani

#11
de realiteit  is inderdaad nog een heel stuk verschillend van de schets in dit geval.  Je  "paradespoor" ligt niet meer schuin maar parallel aan de tafelrand.   Dat vond ik nu net één van de interessante kenmerken van het baantje, dat je niet netjes de randjes volgt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

+1 !

En ook iets waar ik me aan zondig. Dani, ik ga m'n baanplan ook aanpassen!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

ik pleit ook schuldig op dat vlak, dus daarom dat ik het zo fijn vind als iemand het "niet" doet.   
Bij mij is 't moeilijk om nog aan te passen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

En het wordt nog mooier als je het in een flauwe bocht legt zodat je rijtuigen een de zichtkant iets dichter bij elkaar komen staan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.