Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan met 2 niveau's en klimspiraal

Gestart door Passant, 13 juli 2015, 14:58:31 PM

mark7758

Die tunnel is geen spiraal.
Bijna rechte tunnel en dan bocht naar rechts en dan heb je Antwerpen Noord.  Maar met wel een leuke helling vanaf het bord 6.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

reeves

A nee  :), als je uit de tunnel komt richting Kallo dan gaat de spoorlijn na een stukje naast de expresweg dan naar de bundel en vervolgens kruist deze spoorlijn dezelfde lijn dus wel degelijk een spiraal om zo verder te gaan naar een brug over de expresweg naar de aansluiting spoorlijn Antwerpen Gent , kijk maar eens bij Google maps ;)

reeves

Google maps in blijkbaar nog nie up to date je kan wel al zien waren de sporen nu liggen, bij Google zijn ze nog aant werken aan de voorbereiding voor de aansluiting met Antwerpen linker oever en rechter oever.

J. Moors

Ik heb bij mij thuis al jaren een modelbaan staan in 2 nivo's met zelf aan ieder uiteinde een klimspiraal. Deze wert al jaren zonder problemen.
Ik heb deze in modules gebouwd waarbij alleen de klimspiralen elk uit 1 module zijn gebouwd. Ertussen zitten 2 modules apart boven elkaar.
De klimspiralen zijn dubbelsporig met de buitenste diameter van 110cm en de binnenste diameter 98cm ( midden van de rail gemeten)
elke ronde heeft een hoogteverschil van 9,2 cm. Het helling van de klimspiraal loopt door bij de in- en uitrit.

Om overal goed bij te kunnen heb ik bij het onderste nivo alleen onder de sporen hout verwerkte en voor de rest alles open gelaten.
In de klimspiralen heb ik ook alleen onder de rails hout verwerkt waardoor er een ruim "mangat" over blijft.

Zelf heb ik het onderste nivo op 70 cm (onderkant module, waarbij de hoogte van die modules 10 cm is) en het bovenste nivo op 97 cm
( onderkant module met een hoogte van 8 cm).

Het staat en valt wel bij het nauwkeurig werken waarbij de modules, houten railbed en het leggen van de rails zeer nauwkeurig moeten worden uitgewerkt.
Het een en ander is via deze link te vinden:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57885.msg3221445293/topicseen.html#msg3221445293

Groet, J. Moors.

HYA

Citaat van: reeves op 17 juli 2015, 13:03:27 PM
Google maps in blijkbaar nog nie up to date je kan wel al zien waren de sporen nu liggen, bij Google zijn ze nog aant werken aan de voorbereiding voor de aansluiting met Antwerpen linker oever en rechter oever.
GeoPunt (gratis site van de vl overheid) heeft kaarten (luchtfoto's) die bijgewerkt zijn winter 2014. In de meeste gevallen trouwens scherper dan Google.

Jurgen

#20
Citaat van: HYA op 19 juli 2015, 21:24:28 PM
Citaat van: reeves op 17 juli 2015, 13:03:27 PM
Google maps in blijkbaar nog nie up to date je kan wel al zien waren de sporen nu liggen, bij Google zijn ze nog aant werken aan de voorbereiding voor de aansluiting met Antwerpen linker oever en rechter oever.
GeoPunt (gratis site van de vl overheid) heeft kaarten (luchtfoto's) die bijgewerkt zijn winter 2014. In de meeste gevallen trouwens scherper dan Google.

Bestaat er ook zoiets voor Wallonië?

EDIT: Laat maar, zelf gevonden. :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.