Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

450 nieuwe dubbeldekkers??

Gestart door Peter, 11 juli 2015, 20:02:20 PM

prulleman

Van wat ik te zien gekregen hebt zal de M7 nauwelijks afwijken van de M6, alleen met desiro-zeteltjes zo kort opeen om meer plaatsen te kunnen aanbieden. De motorrijtuigen zoals een stuurpost M6 maar met 54 plaatsjes. Het waren wel maar schetsen natuurlijk. Op gebied van comfort zal je nog heimwee krijgen naar de I6, M2 en M4 ;D

Jurgen

Ah, de goeie ouwe M2's... Ik blijf het de mooiste rijtuigen vinden.
Vooral ook omdat ik erdoor geïndoctrineerd werd, er reed namelijk bijna niets anders langs op de spoorlijn achter ons huis. Dat en tweetjes.  :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

centauri167

Citaat van: prulleman op 17 juli 2015, 11:14:32 AM
Van wat ik te zien gekregen hebt zal de M7 nauwelijks afwijken van de M6, alleen met desiro-zeteltjes zo kort opeen om meer plaatsen te kunnen aanbieden. De motorrijtuigen zoals een stuurpost M6 maar met 54 plaatsjes. Het waren wel maar schetsen natuurlijk. Op gebied van comfort zal je nog heimwee krijgen naar de I6, M2 en M4 ;D

Misschien kan er iemand de aankoopdienst van de nmbs duidelijk maken dat mensen doorheen de evolutie steeds groter worden en daarom automatisch meer beenruimte nodig hebben ...  Ze snappen het daar precies nog steeds niet dat comfort juist een troef moet zijn van het openbaar vervoer en niet ongemak ...

SuSke

Die denken in termen van "rendabiliteit" in plaats van "comfort" en dan krijg je net de minimaal te voorziene ruimte ter beschikking want elk stoeltje is er eentje meer "om te verkopen". Evaluatie zal leren of die "minimale" voorziening ook rendeert.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

yannickvw

Citaat van: Mattias op 15 juli 2015, 18:48:59 PM
Stadler Rail rijdt al over geheel Europa en heeft ondertussen reeds zijn pluimen verdiend.
Zodus, verklaar je nader..

Stadler: opgefokte, lelijke trams. Willen we daar de toekomst van het reizigervervoer naartoe laten gaan? Een Dacia is bv. ook een degelijke wagen. Daar is dan ook alles mee gezegd.

En over kinderziektes bij Bombardier: welke trein heeft er geen kinderziektes? 't Is dat de vorige aankopen van die Duitse fabrikant zo betrouwbaar waren in't begin...(maar dat zal wel aan de onmogelijke eisen van de NMBS gelegen hebben... ;D ::))

conducteur

tjah.... er zal wel een of andere europese zitplaatsafmetingenrichtlijn zijn waarvan de minimale afmetingen worden gevolgd, zonder te testen of grote mensen dan wel kunnen zitten.... De Kusttram is dan al wel wat ouder, maar ik ken er die niet met hun lange benen tussen twee zetels kunnen! ('t is krap voor mij al
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

centauri167

Citaat van: conducteur op 17 juli 2015, 15:58:23 PM
tjah.... er zal wel een of andere europese zitplaatsafmetingenrichtlijn zijn waarvan de minimale afmetingen worden gevolgd, zonder te testen of grote mensen dan wel kunnen zitten.... De Kusttram is dan al wel wat ouder, maar ik ken er die niet met hun lange benen tussen twee zetels kunnen! ('t is krap voor mij al

Zat vorige week nog in zo'n tram, is een ramp, ben toen er wat plaats was genoodzaakt een 2X2 bank in te palmen voor mezelf en mijn vriendin want ik had volop krampen en ik ben zeker geen reus.
Misschien daarom dat er niemand betaalt voor de tram, krijg daar altijd frustraties van, moesten ze daar controleurs à volonté opzetten, ze konden hun besparingen al direct opbergen door de extra opbrengsten ...

Maar een trein is normaal voor langere afstanden dan een tram en ik hoor toch van vele mensen die ik ken dat comfort en tijdverlies samen met de hoge kosten de redenen zijn dat ze het openbaar vervoer laten linksliggen.

Als ik in Spanje het openbaar vervoer neem heb ik dat gebrek aan comfort alvast nooit en daar betaalt iedereen zijn ticket.

Mattias

Citaat van: yannickvw op 17 juli 2015, 14:43:55 PMStadler: opgefokte, lelijke trams. Willen we daar de toekomst van het reizigervervoer naartoe laten gaan? Een Dacia is bv. ook een degelijke wagen. Daar is dan ook alles mee gezegd.

Dan vraag ik mij af of je daar al ooit eens ben ingeweest..
Ik wist, met Belgische treinen in het achterhoofd, niet dat men comfort in een moderne trein kon steken..
Zelfs de treinbestuurder zit comfortabel!

2e klasse
Ruime lichtrijke 1e klasse
Ruim en proper toilet
Lichtrijke en met tussendeur afgesloten overgang tussen rijtuigen

Oja.. Niet vergeten dat dit voorstadstreinen zijn (!!)

Citaat van: yannickvw op 17 juli 2015, 14:43:55 PM(maar dat zal wel aan de onmogelijke eisen van de NMBS gelegen hebben... ;D ::))

Daar zeg je helaas een grote en belangrijke reden..  :-[
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Peter

CiteerIk wist, met Belgische treinen in het achterhoofd, niet dat men comfort in een moderne trein kon steken.

Ik vind het komfort in bv. de M6 toch niet zo slecht. Zelfs niet in de 2 klasse
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Citaat van: Peter op 18 juli 2015, 11:55:52 AM
CiteerIk wist, met Belgische treinen in het achterhoofd, niet dat men comfort in een moderne trein kon steken.

Ik vind het komfort in bv. de M6 toch niet zo slecht. Zelfs niet in de 2 klasse

Vind ik ook, en een verbetering tegenover de M5. De Desiro's daarentegen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

De Desiros, zijn net als hun Duitse broertjes (of zijn het zusters?) een soort tram die normaal gebruikt wordt voor korte afstanden rond de grote steden, want ook daar zijn het harde, smalle zitjes (kunstof of hout met een dun laagje stof over)
Dus eigenlijk zijn die niet gemaakt (qua komfort) om er mee van Antwerpen naar bv. Oostende te rijden
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Hallo,

Dat de afstand tussen twee stoelenrijen minimaal is, is te betreuren, maar ge moet kiezen; ofwel meer been ruimte ofwel meer zitplaatsen voor een bepaalde treinlengte.  Het is dus kiezen tussen de pest en de cholera.

Diegene die nu klagen over de te krappe beenruimte zouden ook klagen over te weinig zitplaatsen.

Niets houdt de "kenners" tegen om een ontwerp in te dienen.

Roland

centauri167

Citaat van: rgp op 18 juli 2015, 17:40:56 PM
Hallo,

Dat de afstand tussen twee stoelenrijen minimaal is, is te betreuren, maar ge moet kiezen; ofwel meer been ruimte ofwel meer zitplaatsen voor een bepaalde treinlengte.  Het is dus kiezen tussen de pest en de cholera.

Diegene die nu klagen over de te krappe beenruimte zouden ook klagen over te weinig zitplaatsen.

Niets houdt de "kenners" tegen om een ontwerp in te dienen.

Roland

Dat is een zeer enge visie van je Roland. Natuurlijk zullen mensen klagen als er continu te weinig zitplaatsen zijn waardoor velen moeten rechtstaan, maar daar kan men iets aan doen: langere treinsamenstellingen, ( het is niet dat elke trein aan zijn maximale lengte zit ) dubbeldekrijtuigen waar deze nog niet in gebruik zijn  en/ of meer treinen op bepaalde trajecten/ tijdstippen. Echter comfort, dat biedt men of niet. Bij de nmbs kiest men al decennia liever voor onnodige postjes in het leven te houden en prestige projecten ( zoals het station van Luik ) dan om de reiziger op de eerste plaats te zetten.

Hopelijk lukt het Galant en Cornu om hier eindelijk iets aan te doen.

ward

Veel treinen zitten wel al aan hun max samenstelling en komen op bepaalde plaatsen al niet aan het perron. Ook vergeten veel mensen, dat soms voor 2 haltes rechtstaan het commercieel onverantwoord is om extra stellen in te leggen.. Want de stellen moeten ook onderhoud krijgen, waardoor nooit alle stellen tegelijk ingelegd kunnen worden.
Het grote probleem is dat mensen meer en meer eisen. Iedereen wil minstens 1 trein per uur, die dan ook nog eens aan zijn halte stopt zonder over te stappen..
Vroeger reden er veel minder treinen, waren er ook afschaffingen, vertragingen, stakingen,.. Maar de mensen kloegen minder..
Nu is er overal gewoon veel meer haat, frustratie en geen respect meer.. En dan heb ik het niet alleen over de spoorweg..
Dat even ter zijde, maar het plan om de M7 zowel als rijtuig als als stel te gebruiken vind ik persoonlijk wel een goed plan.
Alleen maar hopen dat ze niet zoals bij de T18-19 en MR08 weer fouten maken door dingen aan te passen bij de bestelling, waardoor er problemen ontstaan. En niet alles tegelijk leveren, zodat mn om de garantie te behouden (ze moeten voldoende km doen) ze als IC moeten inzetten ipv L trein.
Maar das dan weer een andere zaak, waarnaar ik enkele posts eerder al verwees..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

C.B.

Pfff ... M6 comfort?
Als je op het bovendek zit , wordt het wel wazig aan je ogen , als je aan het raam zit en steeds naar buiten kijkt.
Je moet ook gebogen armen hebben als je de armsteunen bekijkt.

Nogal kaal aangekleed voor de rest.

Nee , geef mij maar de Zwitserse tegenhanger , die is stukken comfortabeler. (ook in 2e klasse)

En Stadler , dikwijls ingezeten , en het was aangenaam reizen met dit materieel.

Als ik dan vergelijk met het S Bahn materieel van DB bijvoorbeeld. :-\

Mattias gaat dat ook zeker beamen. ;)
Groetjes.
Claudio.