JOCADIS HLD **

Gestart door Rangeerduivel, 09 juli 2015, 16:40:59 PM

Rangeerduivel

Hoi,
Een paar dagen geleden heb ik beloofd om een verslag te maken van de stappen in de bouw van de Jocadis HLD51 in wit metaal,
De kit is zeer filigraan uitgevoerd en qua afmetingen zo goed als gelijk met de Mehano.
Qua detaillering is hij misschien wel beter en correcter dan de Mehano,
alhoewel hier veel in handen ligt van de bouwer zelf!
Het tot nu toe lastigste werkje(Ja,ik ben reeds begonnen! ;D) is het verwijderen van de gietbramen,en vooral in de voorruiten zijn die tamelijk dik.
Dus dient er heel wat gevijld te worden eer de inzetruiten er in passen.

Chassis in messing...
Er is keuze tussen twee  uitvoeringen van het dak,Behr of Voith,dus ik kies voor Voith(de kleine vierkante radiatorroosters)

Inderdaad,Peter had gelijk toen hij zei dat de aandrijving (Electrotren)niet zo veel voorstelde!
Jammer,maar voorlopig wordt hij als dummy geassembleerd om achter de Mehano in dubbeltractie te rijden,
Later zien we wel voor een misschien betere aandrijving.

Mooi geetste roostertjes

En nog een berg aan onderdelen

Een plan met bouwstappen had er niet te veel aan geweest,nu moet alles met enkel een geschreven handleiding van de bouw
Puzzelen is ook een tijdverdrijf!

wordt vervolgd...

;)

Gerolf

Ik heb hier een bouwbeschrijving (nu ja, twee kantjes A4) in pdf. Indien interesse ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Vreselijk bedankt Gerolf! :-* ;D :-[

;)

OlivierV

Whoppa vijlen maar.

Ziet er echt knap uit eigenlijk.

Past die kap eigenlijk niet op het onderstel van een Mehano?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Peter

Met wat aanpassingen zal je hem wel kunnen laten passen, maar...vergeet niet dat het onderstel en aandrijving van de Mehano gemaakt is voor een lichte kunststofkap en niet voor een zware witmetalen kap.
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Heb die ooit gemonteerd gekocht bij Jocadis en fier als een gieter had ik een reeks 51...
helaas was het een ramp, heeft een 5tal keren terug geweest omdat de wormwielen de zware loc
niet kon trekken, allé op een beurs moet zo een ding toch een 20uren kunnen rond rijden....
Heb die gewoon terug gebracht en men centen terug gevraagd wat ook geen probleem was....

Rangeerduivel

#6
Zoals hier op het forum reeds eerder ten berde kwam,
Er bestaan 2 soorten aandrijving voor dat ding
Een Electrotren(niet zo denderend),en omdat Jocadis het ook wel gesnapt had dat die eerste niet zo best was is men op zoek gegaan naar iets beters en dat werd dan de aandrijving van een Amerikaanse Mehano uit Joegoslavie,
Als de loc af is zal ik hem eens wegen op een keukenbascuul,want ik heb de indruk dat alles samen wel iets meer weegt dan de Mehano 51!
(krijg zopas een mail binnen dat zo'n ding 960 gram zou wegen!)
Ik denk dat om het even welke loc beter bestand is tegen trekken dan tegen dragen van gewicht,
Men zegge hetvoort! ;D ;D
Citaat van: OlivierV op 09 juli 2015, 17:49:23 PM
Past die kap eigenlijk niet op het onderstel van een Mehano?

Misschien wel,maar het probleem is;
Ze worden niet meer gemaakt,
en als je een komplete 51 van Mehano moet kopen om het onderstel ervan hier onder te plaatsen,ben je beter dat je de (Mehano)loc in zijn geheel op je baan zet en er mee rijdt zoals hij is!

;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2015, 18:12:35 PM
werd dan de aandrijving van een Amerikaanse Mehano uit Joegoslavie
een Joegoslavische loc toch uit Joegoslavie   of een Amerkaans model van het Joegosl. Mehano  :-\ ;D ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 juli 2015, 18:56:28 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2015, 18:12:35 PM
werd dan de aandrijving van een Amerikaanse Mehano uit Joegoslavie
een Joegoslavische loc toch uit Joegoslavie   of een Amerkaans model van het Joegosl. Mehano  :-\ ;D ;)

Ja,waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat hé  :)

;)

Peter

Als ik me goed herinner zijn er een paar Amerikaanse (Athearn enz.)drie-assige gemotoriseerde draaistellen van voldoende trekrecht die in dit model passen. Het probleem is dat, gelijk welke oplossing je kiest voor andere motorisatie, het altijd niet goedkoop zal zijn.
Het efficienste en de beste oplossing is een gemotoriseerd draaistel bij SB te laten maken, maar daar heeft Evan  ( qua prijs enz.) meer verstand van dan ikzelf 
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

#10
Citaat van: Peter op 09 juli 2015, 20:05:22 PM
Als ik me goed herinner zijn er een paar Amerikaanse (Athearn enz.)drie-assige gemotoriseerde draaistellen van voldoende trekrecht die in dit model passen. Het probleem is dat, gelijk welke oplossing je kiest voor andere motorisatie, het altijd niet goedkoop zal zijn.

Heb al eens mijn licht opgestoken op Ebay,en er worden er ook verkocht aan aanvaardbare prijzen,bvb

http://www.ebay.com/itm/HO-IHC-UNION-PACIFIC-F-3-A-LOCO-EMD-F-3-A-IHC-M6803-UNION-PACIFIC-LOCOMOTIVE-/351422953943?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51d270b9d7

maar probleem 1 is dat je moet weten welke er in past!,
En al zijn de loc' niet overdreven duur,dan blazen ze je omver met verzendkosten van 50à60€!!!

bvb

;)


Thommy

Citaat van: Rangeerduivel op 09 juli 2015, 18:12:35 PM
Zoals hier op het forum reeds eerder ten berde kwam,
Er bestaan 2 soorten aandrijving voor dat ding
Een Electrotren(niet zo denderend),en omdat Jocadis het ook wel gesnapt had dat die eerste niet zo best was is men op zoek gegaan naar iets beters en dat werd dan de aandrijving van een Amerikaanse Mehano uit Joegoslavie,
Als de loc af is zal ik hem eens wegen op een keukenbascuul,want ik heb de indruk dat alles samen wel iets meer weegt dan de Mehano 51!
(krijg zopas een mail binnen dat zo'n ding 960 gram zou wegen!)
Ik denk dat om het even welke loc beter bestand is tegen trekken dan tegen dragen van gewicht,
Men zegge hetvoort! ;D ;D
Citaat van: OlivierV op 09 juli 2015, 17:49:23 PM
Past die kap eigenlijk niet op het onderstel van een Mehano?

Misschien wel,maar het probleem is;
Ze worden niet meer gemaakt,
en als je een komplete 51 van Mehano moet kopen om het onderstel ervan hier onder te plaatsen,ben je beter dat je de (Mehano)loc in zijn geheel op je baan zet en er mee rijdt zoals hij is!

;)

Was idd van een USA loc...
Heb zo'n 51 gemaakt met het Mehano onderstel, dat ding weegt idd tegen de kilo. En kon ze dan nog niet laten rijden op de club waar ik lid was. 1 bocht kon dat ding niet nemen  :-[allez, geeneen JOC HLD51 omdat ie op krappere bochten (er was er dus 1) niet genoeg kon draaien. Moest je een deel zaken weglaten bij de montage (yeah right). => zit sinds jaar en dag in z'n doos en heeft enkel es een paar meter flex proef gereden  :(

Paar maand geleden heb ik een 2e bouwpakket bijgekocht van een forumlid. Met het oude model motorisatie. Geen idee wanneer ik die ineen ga zetten  ???

Nu, moet wel zeggen dat je dien USA-loc geregeld tegenkomt voor een appel en een ei...

bovenste model werd gebruikt... zilvergrijs onderstel die je dan moest verwijderen en andere over zetten
Greetz

Thommy

Floris

Zo'n oude mehano-amerikaan loopt redelijk, maar er is genoeg beters te koop. Een bollen neus van Roco met beschadigde kap of niet populaire uitvoering hoeft niet duur te zijn en daar zit toch een wat betere aandrijving in.
Ik zou er trouwens vanuit gaan dat draaistellen, cardans (eventueel wat inkorten/verlengen) en motor bruikbaar zijn, dat het hele metalen frameblok in de jocadis-kap past verwacht ik niet. Een nieuw frame maken is niet heel moeilijk, met wat dik styreenplaat kom je een heel eind. Vind ik persoonlijk makkelijker dan een metalen frame op maat gaan zagen... maar dat is voor ieder persoonlijk  ;)

GDE

Zo te zien zit er al een messing onderstel bij waarop je dan kan verder werken door een Amerikaanse loc te gebruiken voor de aandrijving. De cadans tussen motor en draaistellen doorsnijden en eventueel inkorten of verlengen door er een plastic buisje over te lijmen. Simpele en goedkope oplossing als je een goedkope Amerikaanse loc vindt.  ;)