Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Westminster station

Gestart door ward, 06 juli 2015, 00:08:21 AM

ward

Na lange tijd vanalles te hebben afgewogen, vergeleken en gedaan;
en wegens plaatsgebrek gedurende zeker de komende 3 jaar zal er voorlopig geen vaste baan komen.
Echter zal er wel voorlopig een diorama van een stationsgebouw met bijhorigheden komen.
Bedoeling is dat het een fantasiestation wordt, langs een doorgaand hoofdspoor.
Voor de afwerking en details heb ik me vooral gebaseerd op enkele elementen van de stations/stopplaatsen van Willebroek, Sinaai,  & Zwijndrecht.

Op papier komt het erop neer dat het een diorama zal zijn met een lengte van ongeveer 170 cm (voorzien voor 2xMR86, 1xMR08 of 1xMR75 vlotjes aan het perron te laten komen) en een diepte die nader bepaald zal worden tijdens het bouwen ervan. (zal moeten blijken of het 2 of 3 sporen worden afhankelijk van de mogelijkheden) Details die erbij aanwezig zullen zijn: Stationsgebouw, wissel, overweg, seinen, bovenleiding, ticketautomaat, reizigers, fietsenstalling, parkeerplaatsen, ..
Voor de sporen zal er gebruik gemaakt worden van Marklin C-rails, die van het nodige likje verf en ballast zullen voorzien worden.

Sinds vorige week zijn de eerste werken hieraan gestart, meebepaald met de bouw van het stationsgebouw (kibri 39379) van een laagje weathering te voorzien. Daarnaast ben ik aan het bekijken of het mogelijk is de ramen in een grijstint te zetten, ipv het huidige wit en bordeauxrood. Meer foto's en updates hiervan volgen morgen & in de loop van de week..

Mvg,
Ward


AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Steam.N

Succes met je nieuwe project !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik ben benieuwd naar de eerste foto's  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Leuk en bewerkelijk stukje. Een typisch Belgische situatie maken met de obligate overweg naast de perrons  ;)
Ik kijk uiut naar de foto's van je vorderingen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Ik ben benieuwd Ward, enkel je keuze voor C-rails is een beetje vreemd, ik zou dan persoonlijk eerder opteren voor k-rails... ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ward

Olivier, die vraag heb ik me al meerdere malen gesteld..
Maar als je kijkt naar de foto's van het echt, lijkt het me een optie om de C-rails volledig te voorzien van ballast.
Keuze voor C-rails zou zijn omdat ik er hier een hele boel heb liggen; maar de K-rails zijn ook een optie als de eerste testen hiermee niet voldoen.

Hieronder nog even een foto van de huidige stand van zaken van het stationsgebouw.
Hier en daar moeten nog wat te donkere plekken weggewerkt worden, en de ramen ga ik er terug uithalen en allemaal voorzien van een grijze tint ipv het wit en bordeaux.
Tevens moet onderaan de boordsteen nog verder geplaatst worden en ook voorzien worden van een grijs (beton) kleurtje.



Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Gerolf

Heel het gebouw lijkt nogal bleek, maar het kan natuurlijk aan de fotografie/belichting/mijn beeldscherm liggen  ;)

Over het samenbouwen zelf : Knap gedaan  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 07 juli 2015, 00:34:11 AM
Heel het gebouw lijkt nogal bleek, maar het kan natuurlijk aan de fotografie/belichting/mijn beeldscherm liggen  ;)

Over het samenbouwen zelf : Knap gedaan  8)

Bij mij even bleek Gerolf,je bent nog niet aan kosten toe!
Je beeldscherm is nog OK ;D

;)

reeves


gardevil

Mij lijkt het dat het witte (lichte) bakstenen zijn en een donkere (roodbruine )voeg ipv anders om.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

loebaske

het is nog niet af, wacht tot het einde  ;)

ward

Bedankt voor de kritische opmerkingen, soms ben ik iets te rap zelf tevreden..  :P
Normaal is het station gewoon wit, maar dat vond ik iets te wit.
Wat hierboven te zien is, is een lichte verwering met bruin poeder gemengd met water.
Het waren de eerste testen, en ik vond dit wel geslaagd.
Maar eigenlijk klopt het niet met de realiteit, en moet de voeg wit zijn en de steen lichtbruin/rood.
Bedoeling was ergens dit resultaat te bereiken:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/Station_Sinaai_-_Foto_3.png
Later deze week ga ik op het zijstukje, dat later niet in het gebouw zichtbaar zal zijn wat testen doen.
Evenals proberen het glas van de raamstijlen te krijgen, zodat deze een grijze kleur kunnen krijgen.
Tips voor beide problemen zijn meer als welkom.

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

loebaske

Het glas krijg je er niet uit, bij alle modellen is dat co injectie, wat je kan doen is het glas afplakken of de kozijnen inkleuren met een stift??
Denk dat je beter bent om de witte gevels te spuiten met rood en dan de voegen inkleuren ...

ward

Bedankt voor de info Eric.
Morgen een dagje thuis, en proberen het geheel een tweede wash te geven en dan de voegen terug proper te krijgen. In het echt is het ook wel iets donkerder maar niet heel veel.
Volledig in het rood schilderen is geen optie, dan gaat het een te donker rood effect geven voor wat ik wil bereiken.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

gardevil

een mooie kleur voor baksteen is Vallejo70.818 Red Leather en dat in combinatie met een licht grijze voeg.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?