Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Supering Reeks 77/78 Mehano

Gestart door ERVIN, 04 juli 2015, 19:17:40 PM

ceuleer

Ik heb de nieuwe sound voor de reeks 77/78 op de ESU site gedownload en op een V4 loksound decoder gezet.
Het geluid is zeer verschillend met de V2 en V3 loksound, en standaard heeft deze file 19 functies.
Nu komt mijn vraag, heeft er al iemand deze file gehoor of gebruikt, is dit nu het echte geluid van deze loc ?

Hier de link van de ESU site waar je de file kan downloaden en voor-beluisteren.

http://www.esu.eu/en/downloads/sounds/generation-4/loksound-v40/?no_cache=1&tx_esudecoderprojects_pi1%5BfilterLoco%5D=2&tx_esudecoderprojects_pi1%5BfilterCountry%5D=all&tx_esudecoderprojects_pi1%5Bsorting%5D=dateD

De mannen die deze loc besturen, kunnen eens luisteren of de file echt is of niet.  ;)

krisds

Aangezien ik mijn dagen slijt in de reeks 77/78, heb ik eens de moeite genomen te luisteren. Ik bezit zelf geen modellocs met geluid, maar ik was toch een beetje verrast dat voorbeeld het geluid laat horen zoals het in de cabine (of hangend uit het raam) te horen is. Het motorgeluid klinkt goed, dit is duidelijk een 77/78. Hij start wat sneller dan in echt (gelukkig maar, je wil geen halve minuut naar dat opstartalarm luisteren.) en zit een rare feesttoeter in het opstarten, hopelijk niet de claxon, al verschilt die wel eens van loc tot loc (van hees speelgoedfluitje tot scheepshoorn).  Ook is er een "zoemend" geluidje dat meegaat met het toerental, ik kan het niet thuisbrengen. Bij het hoger in toeren gaan lijkt het motorgeluid wat gefilterd in de hoge tonen. Het remgeluid en het piepen is "spot on".
Natuurlijk mis je het schudden, bewegen, rammelen van het interieur, de geur en de warmte van uitlaatgassen, dieselmotor en de diepe dreunen...maar het blijft een schaal model natuurlijk.

Rangeerduivel

Kan ik helemaal inkomen Kris!
Jij zou eens meer moeten tussenkomen als ik het weer eens aan de stok heb met "sounddecoderhaters"!  ;D ;D
En inderdaad,die diepe dreunen missen we,maar wat wil je met zo'n kleine luidsprekertjes :(

;)

ERVIN

Ik hoor hier dagelijks deze locs vertrekken in Mol , mij lijkt het stationair draaien iets te scherp , het is precies een oude bus.  ;D

Ook bij het vertrek mis ik , zoals Kris het al zegt  ,de diepe bas van de motor. Maar dit geluid van ESU is wel stukken beter dan dat van Mehano. ;)

ceuleer

Ok, dan zijn we gerust dat het een verbetering is, allleen een ander probleem, nu moeten alle V3 sounddecoders vervangen worden door de V4.   ;)

efl045

Citaat van: Rangeerduivel op 06 november 2015, 22:52:27 PM
Jij zou eens meer moeten tussenkomen als ik het weer eens aan de stok heb met "sounddecoderhaters"!  ;D ;D
'k Heb zo een idee dat je mij zou kunnen bedoelen  :)
Ter verduidelijking: ik haat helemaal geen sounddecoders, 'k ben elektronicus in hart en nieren dus vindt ik dit een knap staaltje techniek.
Wat ik wel haat is het slechte magere geluid uit de veel te kleine luidsprekertjes dat in de verste verte niet lijkt op het dreunen van een echte motor, er zitten geen echt lage tonen in, dat kan gewoon niet, geluid is niet schaalbaar naar 1/87 en dat wordt hier ten andere ook verteld. Dus wat is 'aan de stok hebben'... Ik noem een kat een kat, niet meer en niet minder...
Er is ten andere een goede oplossing voor geluid, maar dan wel buiten de loc: http://www.freiwald.com/pages/sound.htm

Rangeerduivel

#126
Franky,
Zoals eerder reeds gezegd is het ieder zijn ding,
Ik ontken ook niet dat het geluid die uit de zoals ik ook al schreef "te kleine" luidsprekertjes komt niet is zoals dat van de echte,er zijn geen voelbare trillingen,geen luchtverplaatsing,geen (zwarte) rookvorming enz..
Het modeltreingebeuren is een fantasiewereld,en bij die fantasie hoort de laatste jaren nu ook geluid.
Waarom sound?hij klinkt toch niet echt... ::)
Waarom een Preiserke in de kabine?hij beweegt niet... ::)
Waarom een toilet in de rijtuigen?Het wordt toch nooit gebruikt... ::)
Gewoon weg omdat alles een imitatie is van het spoorweggebeuren,en daar hoort geluidsimitatie ook bij.
En de kwaliteit van dat geluid...
Citaat van: efl045 op 07 november 2015, 07:26:30 AM
...er zitten geen echt lage tonen in, dat kan gewoon niet, geluid is niet schaalbaar naar 1/87
Dat klopt,maar ik raad je aan eens het geluid van bvb de HLD55 te beluisteren nadat het onder handen genomen werd door onze vriend D_loc!

;)
PS;Met "aan de stok hebben" bedoel ik gewoon gezond discussieren! :)
En ik ga nu niet verder dit draadje vervuilen,trouwens deze discussie is reeds jaren eerder gevoerd op dat forum..

foufure

#127
Hallo,

Met de installatie van een Loksound V5 is het mogelijk om de rode lichten via een functie te doven wanneer er wagens achter de locomotief hangen. Welke wijzigingen moeten op de printplaat worden aangebracht om de rode en witte lichten afzonderlijk te bedienen?

Dankjewel.