Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Supering Reeks 77/78 Mehano

Gestart door ERVIN, 04 juli 2015, 19:17:40 PM

Huugooke

Citaat van: Johnnytrein op 01 augustus 2015, 07:05:44 AM
Als je een luidspreker van de stereo volledig belast door de versterker helemaal open te draaien, dan zal hij vroeg of laat ook wel kapot vliegen hé. De versterker of de luidsprekert ?
Met mijn excuses voor de verdere vervuiling van dit draadje.
Antwoord: hangt van beveiliging van de versterker af; als die goed is begint die bij overbelasting te "clippen"
Luidsprekers koop je in verhouding tot het vermogen van je versterker: altijd met reserve.
Ik "vulde" een zaal met twee maal tien watt en luidsprekers van 60! Daarbij stond het volume comfortabel op tien!

Huugooke

Met nogmaals mijn excuses voor de verdere vervuiling van dit draadje.
Meestal hebben luidsprekers een rood stipje om de + aan te duiden. Als er één ls is toegepast heeft de aansluiting van de draden inderdaad geen belang, alhoewel...
Bij twee is serie-parallel schakeling net als bij batterijen.
Test met 1.5 volt batterij: (EN GEEN 9 of 6 of 3 of andere!!!!): draadjes aansluiten, tegen "pilleke" tikken (TIKKEN, NIET TEGENPLAKKEN)
gaat de "conus" naar binnen of naar buiten: geen belang, maar onthou hoe die bewoog, zet een teken aan de pluskant.
neem tweede ls; draadjes tikken, wissel ze om totdat de conus in dezelfde zin beweegt als de vorige. Zet weer een teken aan de plus.
Voilà!

Huugooke

En terug on topic.
Ik heb ook al heel wat exploten achter de rug met het ombouwen of superen van modellen, maar de moeite die hier gedaan wordt om de gele lampen te vervangen vind ik (persoonlijk!) toch wat ver gaan voor het beoogde resultaat.
Het zijn gewoon mistlampen hé jongens!  ;D
En is het niet veel eenvoudiger om de ledjes te bedekken met een dun laagje transparante blauwe verf?
Probeer eens met een stukje folie met die verf voor je koplamp te houden.

eve

Citaat van: Huugooke op 01 augustus 2015, 08:59:23 AM
En terug on topic.
Ik heb ook al heel wat exploten achter de rug met het ombouwen of superen van modellen, maar de moeite die hier gedaan wordt om de gele lampen te vervangen vind ik (persoonlijk!) toch wat ver gaan voor het beoogde resultaat.
Het zijn gewoon mistlampen hé jongens!  ;D
En is het niet veel eenvoudiger om de ledjes te bedekken met een dun laagje transparante blauwe verf?
Probeer eens met een stukje folie met die verf voor je koplamp te houden.

En heb u foto's van zo een ingreep...?

Erik

Huugooke

Citaat van: eve op 01 augustus 2015, 09:25:46 AM
Citaat van: Huugooke op 01 augustus 2015, 08:59:23 AM
En terug on topic.
Ik heb ook al heel wat exploten achter de rug met het ombouwen of superen van modellen, maar de moeite die hier gedaan wordt om de gele lampen te vervangen vind ik (persoonlijk!) toch wat ver gaan voor het beoogde resultaat.
Het zijn gewoon mistlampen hé jongens!  ;D
En is het niet veel eenvoudiger om de ledjes te bedekken met een dun laagje transparante blauwe verf?
Probeer eens met een stukje folie met die verf voor je koplamp te houden.

En heb u foto's van zo een ingreep...?

Erik
Ik heb geen 77/78, maar als ik ergens een gelige led vindt zal ik het eens proberen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 01 augustus 2015, 08:55:08 AM
gaat de "conus" naar binnen of naar buiten: geen belang, maar onthou hoe die bewoog, zet een teken aan de pluskant.
Toch wel van belang. De algemene regel is dat de conus naar buiten beweegt als je de rode aansluiting aan de plus hebt.

ceuleer

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 augustus 2015, 10:44:50 AM
Citaat van: Huugooke op 01 augustus 2015, 08:55:08 AM
gaat de "conus" naar binnen of naar buiten: geen belang, maar onthou hoe die bewoog, zet een teken aan de pluskant.
Toch wel van belang. De algemene regel is dat de conus naar buiten beweegt als je de rode aansluiting aan de plus hebt.

Dat is de algemene regel, met een woofer van bv. 30 cm/ 100 W is het heel belangrijk, maar met een kleine loksound luidspreker denk ik niet dat er problemen zullen ontstaan.

loebaske

Ik dacht dat dit draadje ging over Supering reeks 77/78 en telkens ik dit opend staat er rommel in over wat niets met Supering te maken heeft  >:( >:( >:(

Kees-Jan

Heb je dat hekje nu al?

Nee leg het andere hekje (indien gelijk) op de scanner en scan de afbeelding naar mij met de maten. Dan snij ik er 1 met de laser in laser board voor nood.

Maare...... die verkoper in België kan je toch wel coulance halve 1 hekje sturen?

Kees-Jan

Daarbij zijn dit in H0 toch niet van die complexe hekken om te etsen. Tis allemaal "plat".

Klaas Zondervan

Citaat van: ceuleer op 01 augustus 2015, 10:51:34 AM
Dat is de algemene regel, met een woofer van bv. 30 cm/ 100 W is het heel belangrijk, maar met een kleine loksound luidspreker denk ik niet dat er problemen zullen ontstaan.
Ik bedoelde alleen maar te zeggen: als er een regel is, waarom zou je het dan anders doen?

Peter

CiteerTis allemaal "plat"

Inderdaad Kees-Jan
Dat vind ik nou net het spijtige  (geen verwijt hoor) want bij het grote voorbeeld is het bij de meeste loks
gemaakt uit rond buizenwerk.
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Kees-Jan op 01 augustus 2015, 11:20:57 AM
Heb je dat hekje nu al?

Nee leg het andere hekje (indien gelijk) op de scanner en scan de afbeelding naar mij met de maten. Dan snij ik er 1 met de laser in laser board voor nood.

Maare...... die verkoper in België kan je toch wel coulance halve 1 hekje sturen?

Je moet het wel vragen natuurlijk. Met m'n armseinen heeft hij mij toch geholpen.  Een nee heb je, een ja kan je krijgen.  ;-)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

ceuleer

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 augustus 2015, 12:42:41 PM
Citaat van: ceuleer op 01 augustus 2015, 10:51:34 AM
Dat is de algemene regel, met een woofer van bv. 30 cm/ 100 W is het heel belangrijk, maar met een kleine loksound luidspreker denk ik niet dat er problemen zullen ontstaan.
Ik bedoelde alleen maar te zeggen: als er een regel is, waarom zou je het dan anders doen?

Hier een aansluitschema van de Loksound V4. De aansluitingen voor de luidsprekers zijn beiden bruin, nergens een melding van + of -.
Daarom denk ik dat je niet verkeerd kan aansluiten.


755philippe

Hallo,

Ik vrees dat de verkoper mij geen hekje zal bezorgen. Trouwens het hekje zit in een set van 8 stuks. Alles is aan elkaar geetst zoals de foto die ik heb getoont ergens rond blz 3 van dit draadje. Dus dan blijft de verkoper met een onvolledige set over. Neen, ik geloof nooit dat hij met dit stukje ga bezorgen. Waarschijnlijk zal ik dan een nieuwe set moeten kopen van 22€ voor een klein stukje + nog eens 22€ die ik betaalde voor de eerste set. Dit is van het goede teveel. Even een foto posten van de led voor de kabineverlichting. Het ledje staat bovenaan op de foto. Het wit vierkantje op de print is een smd weerstand.






Mvg

755philippe