Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Supering Reeks 77/78 Mehano

Gestart door ERVIN, 04 juli 2015, 19:17:40 PM

Huugooke

Citaat van: ceuleer op 31 juli 2015, 19:11:43 PM
2 van 8 ohm in serie, origineel wordt de V4 loksound geleverd met 4 ohm luidspreker.  ;)
Pardon, twee van acht parallel is vier!

Huugooke

Citaat van: Huugooke op 31 juli 2015, 18:46:32 PM
Citaat van: OlivierV op 31 juli 2015, 18:36:16 PM
Philippe, vervang de luidsprekers door exemplaren van 4Ohm, ander maak je je decoder kapot. Loksound 4 decoders werken met andere luidsprekers. ;)
Euh, kleine correctie: De loksound 4 wil acht ohm, de loksound 3 wil honderd ohm.
Met een loksound 4 en de luidsprekers van een drie heb je geen kortsluiting maar gewoon heel slecht geluid.
Omgekeerd=rook
correctie van de correctie: de loksound vier wil vier ohm, inderdadelijk!
als je er twee wil plaatsen moet je er twee van acht PARALLEL zetten.
Als je met de loksound3 werkt en je wil er twee gebruiken dan moet je er twee van 50 (vijftig) in SERIE zetten, maar die hebben ze niet, alleen 40 (veertig) maar dat kan geen kwaad.

Huugooke

Het zij nog weze opgemerkt en onder de aandacht gebracht dat luidsprekers ook een plus en een min hebben!
Bij parallel schakeling moet de plus met de plus en de min met de min verbonden worden!
Bij serie moet één min van de ene met de plus van de andere verbonden worden.
Als ge het schoon vraagt zal ik eens uitleggen hoe ge de plus en min kunt vinden.

Huugooke

Citaat van: Huugooke op 31 juli 2015, 19:23:55 PM
Het zij nog weze opgemerkt en onder de aandacht gebracht dat luidsprekers ook een plus en een min hebben!
Bij parallel schakeling moet de plus met de plus en de min met de min verbonden worden!
Bij serie moet één min van de ene met de plus van de andere verbonden worden.
Als ge het schoon vraagt zal ik eens uitleggen hoe ge de plus en min kunt vinden.
Was nog vergeten te zeggen dat als ge het verkeerd doet, uw geluid slechter is dan met één luidsprekerken.

Ben

Of je kijkt in de gebruiksaanwijzing....... ;)



Gr, Ben.

755philippe

Hallo,

Ik wil er even op wijzen dat ik een originele M4 sounddecoder van Esu heb gekocht waarbij de originele luidspreker aanhangt. Dus dat wil zeggen dat deze decoder zonder problemen moet funktioneren. Ik moet wel even de luidspreker losmaken (desolderen) om de bedrading in de klankast te kunnen aanbrengen en vervolgens wordt deze luidspreker terug aan deze 2 draden gesoldeerd. Er is absoluut geen sprake van dat ik deze luidspreker ga vervangen door die van de oudere decoder.
Om verder te gaan is het ook niet mogelijk om in deze lok een 2de luidspreker aan te brengen wegens alles zit vol. Dit even ter toelichting.
Mvg

755philippe

Huugooke

Citaat van: 755philippe op 31 juli 2015, 19:59:58 PM
Hallo,

Ik wil er even op wijzen dat ik een originele M4 sounddecoder van Esu heb gekocht waarbij de originele luidspreker aanhangt. Dus dat wil zeggen dat deze decoder zonder problemen moet funktioneren. Ik moet wel even de luidspreker losmaken (desolderen) om de bedrading in de klankast te kunnen aanbrengen en vervolgens wordt deze luidspreker terug aan deze 2 draden gesoldeerd. Er is absoluut geen sprake van dat ik deze luidspreker ga vervangen door die van de oudere decoder.
Om verder te gaan is het ook niet mogelijk om in deze lok een 2de luidspreker aan te brengen wegens alles zit vol. Dit even ter toelichting.
Mvg

755philippe
OK, dan zijn we gerust! ;D
@Ben: er staat niet in hoe je de plus en min moet uitzoeken  ;)

ceuleer

Citaat van: Huugooke op 31 juli 2015, 19:14:21 PM
Citaat van: ceuleer op 31 juli 2015, 19:11:43 PM
2 van 8 ohm in serie, origineel wordt de V4 loksound geleverd met 4 ohm luidspreker.  ;)
Pardon, twee van acht parallel is vier!

Juist, het moet natuurlijk parallel zijn, efkes iets ingetikt zonder na te denken.....

Metpetergaathetbeter

Hugo

inderdadelijk!

net een Nederlandse site met steeds nieuw opduikende woorden ! ;D ;)

Ben

Citaat van: Huugooke op 31 juli 2015, 20:02:18 PM

@Ben: er staat niet in hoe je de plus en min moet uitzoeken  ;)


Dat kan met een batterijtje.

Gr, Ben.

Rangeerduivel

Citaat van: 755philippe op 31 juli 2015, 19:59:58 PM
Hallo,

Ik wil er even op wijzen dat ik een originele M4 sounddecoder van Esu heb gekocht waarbij de originele luidspreker aanhangt. Dus dat wil zeggen dat deze decoder zonder problemen moet funktioneren. Ik moet wel even de luidspreker losmaken (desolderen) om de bedrading in de klankast te kunnen aanbrengen en vervolgens wordt deze luidspreker terug aan deze 2 draden gesoldeerd. Er is absoluut geen sprake van dat ik deze luidspreker ga vervangen door die van de oudere decoder.
Om verder te gaan is het ook niet mogelijk om in deze lok een 2de luidspreker aan te brengen wegens alles zit vol. Dit even ter toelichting.
Mvg

755philippe

Sorry Philippe,
Ik had van jouw draadje ge/mis-bruik gemaakt om die vraag hier te stellen,en daar hebben die mannen op gereageerd,

Citaat van: Huugooke op 31 juli 2015, 19:23:55 PM
Het zij nog weze opgemerkt en onder de aandacht gebracht dat luidsprekers ook een plus en een min hebben!

Als dat zo is(en dat zal wel!),waarom gebruikt ESU dan gewoon 2 bruine,niet van elkaar te onderscheiden draden om zijn luidsprekers te voeden?
Of hebben die twee bruine draden toch een optisch kenmerk dat ik nog niet opgemerkt heb?

;)

ceuleer

Rudy, ik heb ook nog geen verschil gemerkt tussen de 2 bruine draden, dus als je zo een kleine luidspreker "verkeerd" aansluit, gaat het geen problemen geven, maar zoals hier al gezegd is, als je er 2 tegelijk parallel gaat aansluiten, dan denk ik wel dat je ze allebei best hetzelfde aansluit. Als verkeerd aansluiten toch problemen zou geven, dan zal het probleem bij mij toch serieus verminderd worden doordat ik de sound steeds veel zachter zet dan standaard is geprogrammeerd, ik zet het volume op ongeveer 1/3 van het maximum, anders maken ze veel teveel herrie.
Als je een luidspreker van de stereo volledig belast door de versterker helemaal open te draaien, dan zal hij vroeg of laat ook wel kapot vliegen hé.

Ben

Citaat van: Rangeerduivel op 01 augustus 2015, 00:00:24 AM

Citaat van: Huugooke op 31 juli 2015, 19:23:55 PM

Het zij nog weze opgemerkt en onder de aandacht gebracht dat luidsprekers ook een plus en een min hebben!


Als dat zo is(en dat zal wel!),waarom gebruikt ESU dan gewoon 2 bruine,niet van elkaar te onderscheiden draden om zijn luidsprekers te voeden?
Of hebben die twee bruine draden toch een optisch kenmerk dat ik nog niet opgemerkt heb?


De plus of min is niet van belang, je mag het verwisselen. Het gaat er maar om dat bij toepassing van 2 speakers de conussen van beide de gelijke richting uitgaan. Als gezegd kun je dat testen met een batterijtje.

Gr, Ben.

Johnnytrein

Als je een luidspreker van de stereo volledig belast door de versterker helemaal open te draaien, dan zal hij vroeg of laat ook wel kapot vliegen hé. De versterker of de luidsprekert ?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

efl045

Citaat van: Ben op 01 augustus 2015, 06:31:08 AM
Als gezegd kun je dat testen met een batterijtje.
En liefst niet met eentje van 9V want dan loopt er bij een 8 ohm speaker ( en zeker bij eev 4 ohm type) al gauw meer stroom dan het luidsprekertje lief is...
Beter is de test op het gehoor te doen, en wie het verschil niet hoort doet hier een puur nutteloze investerng.