Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Mehano reeks 26

Gestart door kdlf, 23 juni 2015, 20:01:28 PM

kdlf

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met hoe je de draaistellen van een Mehano reeks 26 zonder kleerscheuren openmaakt?

Heb hier eentje die sinds kort een vervelend lawaai heeft, het klinkt als een plat wielvlak. Dus zou ik graag eens binnenin kijken wat er juist scheelt, maar de
zijflanken van het draaistel zijn niet te vermurwen...

Alvast bedankt!
Kristof

kdlf

Echt niemand die ervaring heeft?

Lap  :)
Kristof

Rangeerduivel

Ik heb ze wel al eens open gehaald,maar ik herinner mij echt niet hoe ik het gedaan heb,
Ik zal ze straks eens bekijken,misschien komt het terug...(ik ben ook geen 20 jaar meer hé! ;D ;D ;D)
Het enige wat ik er mij van herinner is dat het serieus wringwerk is en gevaarlijk voor breuk
Maar een plat wielvlak zal het wel niet zijn,zeker dat er geen antislipbandje verdraaid ligt?

;)

ceuleer

Ik heb zelf geen 26, maar misschien verwijder je de bougies wel hetzelfde als bij de 77 reeks.
Ervin heeft er een fotoreportage van gemaakt.
Hier de link.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22770.msg307301.html#msg307301

grz,
Gunter

Rangeerduivel

#4
Ik heb de schroevendraaier in het gleufje geplaatst en dan getorst zoals op foto 1


Het is moeilijk te zien door de slechte belichting maar er komt een opening(tussen de schroevendraaier en het wiel)In die opening verder wringen en het draaistel 'schiet' uit elkaar...
Ik moet eerlijk toegeven dat ik schrik had van mezelf toen ik het geopend heb,
maar ik had op dat moment nog een loc die ik in het ergste geval als (dure ::))plukloc had kunnen gebruiken.

Het draaistel opent niet op dezelfde manier als dat van de 77,en ik raad ook niet aan het te doen vanwege het risico op schade,
temeer daar er geen wisselstukken van deze loc's meer te verkrijgen of te vinden zijn!

Wat ik mij er nu ook nog van herinner is dat de cardans gemakkelijk uit elkaar schieten,
De witte kruiskoppelstangen komen dan uit de zwarte connectors,
dus voor je aan de draaistellen begint,zie je best eens na of het geluid daar soms iets mee te maken heeft,

;)

kdlf

Mercikes voor de duidelijke foto's

Zal het eens zééééér voorzichtig proberen  ;D !

Denk niet dat het bandje los of dubbel zit... heb het al van alle kanten bekeken.
Misschien iets aan het tandwiel.
Laat iets weten.


Kristof

Rangeerduivel

Zoals ik al zei,
ik denk eerder inde richting van de cardans uit elkaar,
Zo'n tandwiel komt zelden iets aan,en om de cardans na te zien hoef je het draaistel niet uit elkaar te halen

;)

Gerry

Ik heb het zelfde probleem gehad. Bleek een gebarsten tandwiel op één van de assen te zijn. Tandwiel verwijderd en lok rijd nog perfect op 3 aangedreven assen  ;)

vyncky

Citaat van: Gerry op 22 juli 2015, 17:06:07 PM
Ik heb het zelfde probleem gehad. Bleek een gebarsten tandwiel op één van de assen te zijn. Tandwiel verwijderd en lok rijd nog perfect op 3 aangedreven assen  ;)

Nu je't zegt, ik heb dat ook voor gehad. Het was een fijne haarscheur dat toen voor problemen gaf.
Ik heb dezelfde oplossing toegepast!

Wat vergeet 'n mens nogal vlug....  ;D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)