Lenz LB101 + Relais Viessman 5552?

Gestart door conducteur, 22 juni 2015, 16:39:08 PM

conducteur

Iemand uit de treinclub wil een deel van zijn baan gedeeltelijk automatiseren (automatisatie is hier een groot woord: de trein moet een bistabiel relais omschakelen, en een knopje moet het omgekeerde doen), maar heeft maar beperkt verstand van elektronica ==> geen zelfbouw modules. Ik heb wat gezocht voor hem, en het enigste dat ik direct snel vlug heb gevonden is de Lenz LB101, maar er staat geen info welke spanning er uitkomt aan de uitgang (open collector? Hoeveel stroom)?

==> Kun je met een LB101 zo'n bistabiel relais schakelen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

De LB101 is een doorontwikkeling van de LB100. Het schema daarvan staat op mijn website.
Afgaande op de plaatjes in de handleiding ben ik er vrij zeker van dat de uitgang van de LB101 ook een optocoupler is. Die zal niet genoeg stroom kunnen leveren om een relais te schakelen, er zal dus een transistor tusen moeten.

conducteur

Zijn er alternatieve melders beschikbaar?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

minitreintje

Als je voor hem een kleine versterkingsschakeling bouwt op basis van een transistor of darlington kun je deze melder wel gebruiken.

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

conducteur

Ja dat weet ik :p Maar moet dat wel verkocht krijgen dat er een stukje gaatjesprint met een transistor bij komt....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Er zijn vast wel alternatieven op de markt, maar die hebben bij mijn weten allemaal een soortgelijke uitgang die niet in staat is om rechtstreeks een relais aan te sturen.
Een mogelijkheid is om zelf een melder te bouwen die dat wel kan, b.v. variant 3 en 3a op mijn website.

conducteur

Dat is juist het probleem, Klaas.... Was het voor mijn baan had ik al lang een ontwerpje gezocht op internet en in elkaar gestoken op gaatjesprint, maar dat krijg ik niet "verkocht" (klinkt misschien "idoot", maar in dit geval géén gaatjesprint ofzo) . Daarom de vraag of het met standaard modules kan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, ik heb nog even zitten zoeken. Uhlenbrock heeft een bezetmelder gemaakt met een relais als uitgang, artikelnummer 43400.
Ik weet niet of die nog steeds leverbaar is. Op de website van Modeltreinexpress in Vlaardingen staat hij aangegeven als leverbaar op bestelling.
Je zou eens kunnen uitzoeken of er in België een handelaar is die dit nog levert.