Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Rookgenerator op LokSOund 3.5

Gestart door dani, 22 juni 2015, 14:35:00 PM

dani

Even de situatie schetsen...

* Een Märklin  BR53  Mallet in grijze uitvoering
* Een 5 polige hoogvermogen motor met permanentmagneet
* De originele decoder vervangen door een LokSound (v3.5 ?) uit een  Roco stoomlok
* een Seuthe 11 rookgenerator ingebouwd (Nr 11 voor digitaal bedrijf)

* de rookgenerator is geschakeld met de F1  uitgang van de  decoder (groene draad dacht ik)  en de behuizing van de generator maakt contact met de ketel (massa).

Probleem : de rookgenerator maakt maar heeel klein rookpluimpje en werkt enkel als het geluid aan staat (F1).   
Dat laatste had ik verwacht trouwens, maar het kleine pluimpje niet echt.   De spanning tussen de groene draad en de "kas" is te laag vermoed ik.


De vraag :  Hoe schakel ik de rookgenerator zodat  hij optimaal rendeert ?

Suggestie : kan een  PNP  transistor (bvb een BD140) die aangestuurd wordt door de  groene draad soelaas brengen ?

dus :     
* "min" van de rookgenerator aan de massa laten liggen  (kan niet anders)
*  "plus" draad van de rookgenerator  door een PNP  tor laten schakelen rechtstreeks naar de digitale voeding  (van op de sleper)  door middel van het stuursignaal op de groene draad...  (dat in theorie naar massa gaat en dus de transistor open stuurt  ).

(dit is volgens mij ook wat de befaamde "boostertrapjes" voor  F3/F4 uitgangen doen ? )

Kan iemand bevestigen aub ?   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

pandur

Eventueel de spanning van je DCC centrale iets verhogen
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

Huugooke

Ik dacht dat de spanning van de centrale verhogen niet zou helpen omdat de uitgang van de functies is gestabiliseerd, maar ik kan me vergissen.
Van wat ik al van rookgeneratoren gezien heb zijn de rookpluimen zowiezo nogal teleurstellend.
Nr 11 is aangepast voor digitaal gebruik (hogere spanning); eventueel uitgangsspanning meten.
Je oplossing met versterkertrap zou wel eens het einde van die Seut kunnen betekenen! ;D
Meten is weten!

dani

#3
ik denk inderdaad dat opdrijven van de spanning van de centrale niet echt de oplossing gaat bieden.
Andere rookgeneratoren van zelfde type  (bvb  de 2 in de Big Boy)  doe het prima.

@Hugo waarom het einde van de Seut ?   Uiteindelijk krijgt hij "maar " de digitale spanning te verwerken, hetgeen hij ook zou krijgen als hij  via de gemeenschappelijke (blauwe) draad van de decoder zou geschakeld worden (18..19V denk ik ).

Maar jouw opmerking is inderdaad de reden dat ik het liever eerst eens vraag...

Misschien toch eens uittesten met een regelbare voeding en zien wat hij mag verdragen.  (en de manual nakijken leverde me op dat hij van 16 -- 22 V  mag krijgen aangeboden).

*EDIT* : even opzoeken ...  De NR11  is blijkbaar inderdaad geschikt voor  "digitale" systemen waar de generator NIET door de decoder wordt gestuurd  (bvb een Delta of permanent op de voeding)

De Nr 10  is dan weer geschikt voor  decoder aansturing.


Toch maar even de transistor proberen dus.


http://www.seuthe-dampf.de/start.htm?service.htm

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Ik was in de veronderstelling dat je de railspanning ging schakelen..
Die 11 is inderdaad het type dat rechtstreeks op de railspanning mag werken, je zal dus inderdaad de 10 moeten hebben of toch je schakeling eens proberen.
Ervaring leerde me dat die dingen in geval van misgebruik nogal snel de verkeerde rook geven ;-) en je plastieken lokbehuizing een andere vorm geven.

dani

de lokbehuizing is helemaal in metaal, Hugo...  Märklin, hee :-) :-)


Maar ik ben al blij dat er toch iemand mee denkt.   Da's al goed !
thanks
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 22 juni 2015, 18:30:51 PM
de lokbehuizing is helemaal in metaal, Hugo...  Märklin, hee :-) :-)
Was ik even vergeten :D

Huugooke

Ik zag bij die demonstratie van FleiRo een stoomloc waarbij de "puf" synchroon met het geluid liep. Die blies wel een imposante rookpluim uit, maar diene mens moest er wel met het fleske (allez, spuitje) achterlopen.
Het moet dus mogelijk zijn!

bellejt

gewoon het minirelais van esu ertussen.Dat schakeld dan via de functieuitgang.

Ben

#9
Citaat van: dani op 22 juni 2015, 17:44:46 PM

Toch maar even de transistor proberen dus.


Of pak een relais: KLIK.

Gr, Ben.

Oops: dubbele post.

dani

#10
dat is ook een mogelijkheid.  Meer in principe kan een  Darlington de klus ook klaren.

Natuurlijk bij een relais is alles geïsoleerd... 
ik heb  al een paar micro relaisjes van 24V spoel besteld.


Goed idee !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

@Hugo: dat synchroon lopen kan pas vanaf de LokSound 4  helaas...  mijn "oude"  3.5 heeft dat niet
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani, doordat je rookgenerator met 1 kant aan de digitale spanning zit krijgt hij maar de helft van de tijd spanning. Een transistor of een darlington zal daar niks aan veranderen, die geleiden maar in 1 richting. De oplossing met een relais is eigenlijk het simpelst.

bellejt


dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 juni 2015, 19:16:20 PM
Dani, doordat je rookgenerator met 1 kant aan de digitale spanning zit krijgt hij maar de helft van de tijd spanning. Een transistor of een darlington zal daar niks aan veranderen, die geleiden maar in 1 richting. De oplossing met een relais is eigenlijk het simpelst.
Wel...   die bedenking maakte ik me zopas ook.   
simpel.... eenvoudig....  goed.   


Allen bedankt voor de tips.  Ik hou jullie op de hoogte van de evolutie, als het relaisje hier is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.