Kibri kernafvalwagon (16504 en oudere producties) ervaringen

Gestart door minitreintje, 22 juni 2015, 10:15:09 AM

minitreintje

Hallo,

Heeft er iemand ervaringen met de Kibri kernafvalwagon?
Deze is onder verscheidene nummer geproduceerd en wordt vandaag nog gemaakt onder de nummer 16504.



Ik vraag me af of deze door R1-bochten kan en wat jullie van de rij kwaliteit vinden? Want ik heb namelijk R1-bochten (360 mm) op mijn baan door ruimtegebrek.

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

SuSke

Heb er hier ook een aantal liggen die nog gemonteerd moeten worden.
Ik ga de kunststof wielen sowieso vervangen door metalen, dat zal al een stuk beter lopen.
Verder vrees ik een beetje voor de boogstralen, de dwarse speling op de middelste as even checken.
Het zou eventueel kunnen zijn dat je links of rechts een nokje zal moeten wegsnijden om een eventuele beperking op te lossen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

minitreintje

De overhang van de wagon zal geen probleem zijn want mijn baan heeft niet veel dubbelspoor.
Maar inderdaad, de vraag is of de wagon door een boogstraal van 360mm kan...


groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Rangeerduivel

De draaistellen lijken goed op deze van de Shotter-silowagen van Kibri(op 1 asje na)
Daar heb ik er ook een paar van lopen en die doen het redelijk goed,
trekken is beter dan duwen,en metalen wielen (van Roco) zijn inderdaad een must.
De bouwdozen van Kibri vallen meestal wat licht uit,Je kan best de wagen wat verzwaren,
hier moet dat mogelijk zijn,
je stopt de kontainer vol (kern)afval! ;D

Dan kunnen ze relatief korte bochten aan,zelfs 360mm...

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CDQQtwIwBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DmukjKA1cVNQ&ei=QMiHVaGzKKSsygPyjY-wBQ&usg=AFQjCNH9Z3q63WoCx8wNhywGC9fxVnbTNA&sig2=oEsFn4YQOXrQNAdKwwEZ4g
;)

minitreintje

Hmmm, de wagon 335mm lang dus met 2 stuks kom ik toe :)
Verzwaren ging ik sowieso doen want het is en blijft een hele grote plastieken wagon.


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Peter

Het chassis en draaistellen verschilt bijna niet van het door mij gebouwde Kibri Uaai 678.9 trafo transportwagen.
Zoals al vermeld moet je de assen vervangen door Roco assen (het nummer staat trouwens op het bouwplan).
Extra verzwaren is eigenlijk niet nodig want er zitten genoeg metalen gewichtjes bij de bouwset.
Ook aan te raden is het model te schilderen.
Voor mijn model heb ik wel de decals gebruikt van Gassner, die veel beter zijn dan de dingen die Kibri  is de doos heeft zitten.
Wat betreft de bochten: Het model gaat soepel door de wisselstraten en bochten (Rocoline 60,4 radius)

Met vriendelijke groeten
Peter

minitreintje

De decals zitten er bij apart? Perfect! Want het moet toch een NMBS uitvoering worden.
Ik vind nergens deftige foto's van kernafvaltransport over spoor van de NMBS enkel van de doortocht van kernafvaltransport vanuit NL.

Rocoline 60,4 = 604,4 mm radius? Dat is R6, terwijl ik slechts R1 heb (360 mm) door ruimte gebrek.

Groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

ik vermoed dat  R1  op zich geen al te grote technische uitdaging is.  Enkel inderdaad e overhang, vooral het uitzicht in de bochten, maar dat ga je bij veel wagons hebben.   
Ik heb trouwens ook heel veel  R1  in mijn baan liggen  (ik denk zo'n 75%)  en de meeste wagonnen en loks hebben er weinig moeite mee.   Zelfs de  "Big Boy" gaat er echt moeiteloos overheen.  Maar het is dan toch geen zicht als je hem zo ziet uit slingeren ...


Waar je wel even gaat moeten op letten, is op de verlichting van wissels.    Veel wissels hebben een lantaarntje of hendeltje, en dat durft al eens vrij hoog uit steken....  Daar kan je wagon dan achter haperen, niet met de wielen maar met de  "body".   Dat is de reden waarom op mijn  station  "Zuid Hoog" al de wissels ontdaan zijn van die lantarens, wegens druk plan met veel bochten en wissels dicht bij elkaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

De BigBoy kan bij mij op de baan overal door zonder problemen... Ik heb geen lantaarns en de hendels zijn verwijderd.
De servoaandrijving is op een speciale manier gemonteerd zodat niks boven de wissel kan uitsteken.


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

dan verwacht ik met deze wagon ook niet echt een groot probleem, hebvalve  - zoals reeds aangehaald door anderen het gewicht.   Zeker als er nog andere wagons achter hangen, zou dat in de bochten kunnen leiden tot ontsporingen door trekkrachten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Ik zou zo'n 2 van deze aan elkaar willen hangen achter een Piko NMBS serie 77. De kernafvaltrein :O
Deze zou op een rangeerspoor blijven en af en toe is een rondje rijden.

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Peter

Nog vergeten te vermelden:

Verander de koppeling, want die bevestiging gaat heel stroef. Het beste is ze te vervangen door bv. Ribu enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Ik twijfel of dit type wagons in België staat ingeschreven.
Het model van Kibri is wel een echt Duits model
De Franse versie is compleet anders van opbouw.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

minitreintje

Dus dan wordt zo'n wagon uitgeleend voor zulke transporten... Dan kan DB wel op mijn baan verschijnen.

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Metpetergaathetbeter

het Franse type wagon bestaat eveneens maar werd in het verleden aan een gastronomische prijs aangeboden, ik dacht zelf gelezen te hebben dat hi recent  opnieuw uitgebracht werd !

Groeten Peter ;)