Wissel wordt warm Twincenter schakelt uit

Gestart door Iebor, 03 juni 2006, 14:45:47 PM

quf

Als ik de foto goed bekijk, dan zie ik twee paar voedingsdraden toekomen. Een paar aan de binnencirkel, en een paar aan de middencirkel. Klopt dat? Zoja controleer of beide cirkels gelijke polarisatie hebben . Controleer de bewuste wissels (beter nog de ganse baan) voor vreemde voorwerpen die kortsluitingen of laagohmige verbindingen kunnen maken. Zijn de drie cirkels van elkaar dubbelpolig geisoleerd? Indien niet; zeker doen!

Dit zijn enkele ideeen.
Misschien helpt een ervan.

Succes

Frank

Ps.: Dit is een wezenlijk deel van de bouw van een modelbaan, nml. bedradingsfouten e.a. opsporen!

INFO

Guf,

Bij een digitale baan isolaties aanbrengen???????

Slecht advies. GEWOON MEER AANSLUITPUNTEN, en het probleem is over.
Alle andere kronkels, zijn niet terzake doende.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber

Citaten van INFO
citaat:
Je hebt dus te weinig aanvoerpunten voor de energie, en de contacten in je wissel een te grote overgangsweerstand.
en
citaat:
Maar het neemt altijd de weg van de minste weerstand.
Het is mij in ieder geval duidelijk.
Een grote overgangsweerstand is niet de weg van de minste weerstand.
Daarbij schrijft Iebor niet in zijn eerste bericht dat de locomotieven in de binnenste baan rijden, evenzo kan het zijn dat deze zelfs stil staat.
Dus zal hij dat ook nog moeten vermelden waar deze locomotieven rijden.


Mvg,
Dave

INFO

citaat:
Geplaatst door Treinliefhebber

Citaten van INFO
citaat:
Je hebt dus te weinig aanvoerpunten voor de energie, en de contacten in je wissel een te grote overgangsweerstand.
en
citaat:
Maar het neemt altijd de weg van de minste weerstand.
Het is mij in ieder geval duidelijk.
Een grote overgangsweerstand is niet de weg van de minste weerstand.
Daarbij schrijft Iebor niet in zijn eerste bericht dat de locomotieven in de binnenste baan rijden, evenzo kan het zijn dat deze zelfs stil staat.
Dus zal hij dat ook nog moeten vermelden waar deze locomotieven rijden.
Mvg,
Dave



Een goed advies opvolgen en er in geloven is en blijft heel moeilijk.[:(!]


Dus nogmaals:
GEWOON MEER AANSLUITPUNTEN, en het probleem is over.
Alle andere kronkels, zijn niet terzake doende.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Treinliefhebber

Beste Wim,
citaat:
GEWOON MEER AANSLUITPUNTEN, en het probleem is over.
We hebben het hier niet over dikkere draad gebruiken en meer aansluitpunten. Dat is logisch.

Gewoon dat je dat je eerst spreekt over een hoge overgangsweerstand en later over de minste weerstand.
Dus moet je geen kronkels veroorzaken, dat vraagt om reactie niet dan ?.

Mvg,
Dave

INFO

Dave, ik heb van iemand gehoord dat alleen de eerste keer pijn doet.

En dan hebben we het over gemeenschap met een klein insect.

Maak het Iebor nu niet moeilijker, hij heeft al problemen genoeg om het te behappen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Treinliefhebber

Gewoon dat je dat je eerst spreekt over een hoge overgangsweerstand en later over de minste weerstand.
Dus moet je geen kronkels veroorzaken, dat vraagt om reactie niet dan ?.

Als de weg via die hoge overgangsweerstand de enige beschikbare route is voor de stroom, dan is dat op dat moment desondanks de weg van de minste weerstand. Logica van de kouwe klei, nietwaar?

Treinliefhebber

Klaas
citaat:
Als de weg via die hoge overgangsweerstand de enige beschikbare route is voor de stroom, dan is dat op dat moment desondanks de weg van de minste weerstand. Logica van de kouwe klei, nietwaar?
Inderdaad als dit de enige beschikbare route was, maar er zijn twee routes, via wisselspaar 1 en 2 naar de binnenste ring.

Mvg,
Dave

INFO

Daar gaan we weer, wie garandeerd dat deze weg stroom doorlaat, of misschien heeft deze weg een nog wel hogere overgangsweerstand.

Dat is wat er gezegd wordt en dat wordt er bedoeld.

Maar dit valt onder:

Alle andere kronkels, zijn niet terzake doende.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Sorry ik geloof van dit alles niks.
DE centrale schakeld echt niet uit als er een te hoge leidingweerstand aan hangt.
En zegt dan ook niet ?verhit (zie eerste bericht)
Volgens mij is het gewoon kortsluiting
Maarja antwoord op vragen komt niet dus blijft het raden.

Wim

INFO

Nee, als er een echte kortsluiting is, dan krijg je daar een melding van. En dan is het gelijk uit.
Als de TC of de IB een lange tijd zijn maximale aan stroom levert, of net iets meer, dan raakt hij dus oververhit.
En dan bij het minste of geringste kan dat het einde van de eindversterker betekenen. (waarschuwing).
Dus er staat iets veel stroom te gebruiken.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO
Dus er staat iets veel stroom te gebruiken.
Mee eens. Oftewel een kortsluiting via een lage weerstand dus. Ik noemde dat eerder een quasi-kortsluiting.
De lage weerstand kan veroorzaakt worden door een aantal minder goed aansluitende raillassen en de dunne voedingsdraad.
De kortsluiting wordt dan mogelijk veroorzaakt door:
- een stuk rollend materieel, waarschijnlijk op de binnenste ovaal (er staat toch geen marklin-wagentje op of zoiets, h?)
- of door iets aan die twee wissels (stukje verdwaald metaal aan de tongen, geleidend stof, verkeerde aansluiting van het hartstuk, ...

Dus: als je baan leeg is: nog steeds dat probleem?
Nee -> Dan is het iets aan je rollend materieel
Ja -> Dan is er iets aan je rails

De extra voedingslijnen zijn nuttig, maar zullen waarschijnlijk een onmiddelijke kortsluitingsreactie van je TwinCenter veroorzaken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

Alle spoorliefhebbers die op mijn vraag(en) hebben gereageerd, hartelijk bedankt. Ik merk dat een foto meer zegt dan duizend woorden. Nu ben ik er uit. Ik zal jullie adviezen direct toepassen. Ik dacht alleen dat het met dit proefbaantje zo'n vaart niet zou lopen (wel dus). Ik ben blij te moeten toegeven dat er gelukkig velen zijn die mij en anderen van goede adviezen voorzien. Soms schrik ik wel eens van de reacties maar over het algemeen genomen ben ik verheugd dat zovelen telkens weer de moeite nemen mij als beginner te helpen. Digitaal is nogal nieuw voor mij. Ik zie ook helaas nog niet al mijn fouten in 1 oogopslag.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Iebor

Ik dacht alleen dat het met dit proefbaantje zo'n vaart niet zou lopen
Proefbaantje of definitieve baan, dat maakt niks uit. Elektronen kunnen nl. het verschil niet zien.[:)]

Maar ben je er nu achter waarom die wissels warm worden? Want dat heb ik nog niet gehoord.

Iebor

Ik zal in ieder geval meer aansluitpunten maken, dat had ik begrepen. Ik vind het als digitaal beginner alleen erg jammer dat nu diverse adviezen weer worden tegengesproken. Zoals iemand van jullie al zei "eerst het een en dan het ander". Mocht ik nog problemen ondervinden, maak ik mijn baan helemaal los, maak de rails schoon. gebruik dikkere kabels, desnoods 100mm kwadraad, die kunnen 1000Ampere hebben (grapje) ik maak de locwielen schoon let op eventuele kortsluitingen. O, ja alle metalen brugjes zijn geplaatst in de wissels.