Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wissel wordt warm Twincenter schakelt uit

Gestart door Iebor, 03 juni 2006, 14:45:47 PM

Iebor

Ineens merk ik dat bij het rijden met een paar locomotieven een aantal wissels van Fleischmann (Profi) warm worden en een hoog snerpend zacht geluid maken(met de hand op de rails) vervolgens geeft het Twin-center "app.oververhit". Helaas kan ik niets merken aan de wissel kortsluiting of zo)zou het kunnen komen door de draadbruggetjes tussen de rails op de wissel? Of is dit een domme opmerking!

Gerolf

Het lijkt me eerder zo dat de magneten van de wisselaandrijving een fout signaal krijgen. Die kunnen gaan zoemen en warm worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Die draadbruggetjes hebben er niets mee te maken hoor,ik denk dat Gerolf gelijk heeft.

Iebor

De wissels zijn niet elektrisch aangesloten

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Iebor

De wissels zijn niet elektrisch aangesloten

Verkeerde veronderstelling, sorry.
Zit er een keerlus of verwante hierop in je spoorplan? Dat kan een kortsluiting veroorzaken, en via je wissel een quasi-kortsluiting.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Dan zal ik maar stoppen, met rijden, en eerst maar eens op zoek gaan naar de kortsluiting in je baan.

Misschien dat je eens een tekening van je sporenplan kan plaatsen,
dan kunnen wij ook zien wat je aan het doen bent.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Ik kan mij niet voorstellen dat wissels waarvab de aandrijving niet is aangesloten geluid gaan maken en of warm worden.
Het geluid zal volgens mij uit de centale komen,die kortsluiting heeft.Oor er bij.
In dat geval moet er ook geen trein meer rijden als je het geluid hoort.
In ieder geval alle loks van de rails halen,en nog eens luisteren.
Is het nog zo dan de verbinding naar je rails los maken.
Is het daarna nog zo dan zit er in je centrale iets goed fout.
Maar doe eerst wat info vraagt,maak een schetsje
Desnoods met xxxxxxxx.
Gaat maar om het idee.

wim

Iebor

Dit is mijn proefbaan. Ik dacht dat een eventuele keerlus niet aanwezig was maar misschien heb ik het fout. Ik hoop dat iemand een oplossing weet.
http://i77.photobucket.com/albums/j55/robbogers/Proefbaanje210506.jpg

ysbeer

Die oplossing zul je zelf moeten zoeken.
Begin nu eens met de voeding naar de rails los te maken.
wat is het dan??
Neem alle loks van de rails en alle wagens
wat is het dan??
Luister goed waar het geluid nu werkelijk vandaan komt.
Waar komt het vandaan ????
EN DIT IS BELANGRIJK
LEES WAT ANDERE VRAGEN,EN GEEF DAN OOK ANTWOORD.
alleen zo kunnen we je helpen.

Ik ben niet boos hoor

wim

Treinliefhebber

En als je de wissels verdenkt, haal ze er eens tussen uit.
Is er dan nog een sluiting ?.
Meet indien mogelijk de wissels op kortsluiting.

Mvg,
Dave

INFO

Iebor,,


Begin er eens mee om je baan op meerdere plaatesen van voedingsdraden te voorzien.

Nu wordt alle energie door twee hele dunne draadjes aan de baan aangeboden.

Wat er nu waarschijnlijk aan de hand is, is in het wissel zit een omschakelaar, welke het puntstuk van energie voorziet.

Gezien de plaatsing van het wissel loopt er nu veel energie door deze contacten om de binnenste baan van energie te voorzien.

Als je nu alle drie de ovalen van een aansluitdraden voorziet van minimaal 0,25mmq ipv de 0,14 welke je nu hebt, zal het probleem over zijn.

Je hebt dus te weinig aanvoerpunten voor de energie, en de contacten in je wissel een te grote overgangsweerstand.

Suc6
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Van een keerlus is in je plan geen sprake. Dat je een betere stroomvoorziening moet gebruiken is, zoals INFO zegt, zeker nuttig.
Ik weet niet of dit een verklaring is voor het uitvallen van je TwinCenter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Treinliefhebber

citaat:
Gezien de plaatsing van het wissel loopt er nu veel energie door deze contacten om de binnenste baan van energie te voorzien.

Er liggen twee paar wissels die de stroom verdelen naar de binnenste baan.

Mvg,
Dave

INFO

Ja, Dave dat klopt, maar het gaat ook nog hoe deze in het sporenplan ligt. En als je goed kijkt wordt de spanning op de binnenste lus aangeboden. En weet je wat er zo vreemd is aan electrische stroom, je ziet het niet. Maar het neemt altijd de weg van de minste weerstand.
Het is mij in ieder geval duidelijk. Te weinig aansluitpunten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Iebor,

Die twee beugeltjes die in het wissel zitten als doorverbinding voor de stroomtoevoer, die zitten er toch nog wel in?
Anders heb je misschien het probleem dat alle stroom voor het binnenovaal door de tongen moet. Die staan dan lekker mee te zoemen op het ritme van de digitale stroom, ongeveer 10kHz. Dat veroorzaakt het snerpende geluid dat je hoort.

Ik zou het advies van INFO volgen, meer voedingspunten, minstens ??n per ovaal.