Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Haperende loks

Gestart door 59erke, 14 juni 2015, 15:27:11 PM

Rangeerduivel


Frank_N

Citaat van: Luc op 05 juli 2015, 22:57:41 PM
ATF is "automatic transmission fluid"; dat is de vloeistof die in de automatische versnellingsbak van autos is.

Ik gebruik dat al jaren, in N, en dat werkt prima!

Dat reinigt de rails NIET! Dat maakt ze een beetje vettig en zwart, dat bestrijdt oxydatie, dat verbeterd electrisch contact, en alles rijdt zacht en regelmatig.

U moet dat echt proberen! (al is het hard te geloven...)

Het werkt 8) Heeft geen bijzondere electriese eigenschappen, toch op de een of andere manier gaat alles soepeler lopen..... Blijkbaar heeft het vuil verdringende eigenschappen ;)
Groet van Frank

voske

beste
als het zo erg is zou ik eerst eens zien of de baan in een droge ruimte staat en moest het kunnen
doe er lakens over dit vermijd stof en iedereen weet dat stof een van onze grootse vijanden zijn
ik rij met een trik kuiswagen en kuis de rails,wielen en contacten met contact sprei voor printplaten
en af en toe als het nodig is heb ik ook een railgum
met vriendelijke groeten
Voske

ERVIN

@Frank_N , natuurlijk werkt dat , héél tevreden over hier. ;)

Michiel

Ik rij droog, en heb geen noemenswaardige problemen. Een railgom is het enige dat ik tegenwoordig gebruik om af en toe eens plaatselijk te poetesen wanneer treinen er blijkbaar wat meer last hebben.

ATF heb ik een paar jaar geleden gebruikt. Het lijkt te werken, maar het duurt niet lang of men gaat weer plaatselijk eens wat gommen met de railgom. En met een helix heeft ATF echt wel nadelige invloed op de trekkracht. ATF is spekglad, zelfs een voorzichtig streepje van 3 cm.

Uiteindelijk ben ik een paar jaar geleden gestopt met ATF, en de baan blijft even goed rijden, met af en toe plaatselijk wat gommen.

ATF blijkt toch wel een heel merkwaardige vloeistof, en geen idee wat voor werking het heeft op verf, bielzen of plastiek na een paar jaar gebruik. Maar dat is voor mij geen zorg meer. Ik rij droog, en dat rijdt even goed als met ATF.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik heb indertijd dit draadje opgestart met de vraag naar een oplossing.

Uiteindelijk heb ik ook alle tips geprobeerd gaande van railgom tot ATF. Dit laatste was een regelrechte ramp aangezien treinen gewoon niet meer reden en de rails enorm vuil werden (misschien heb ik ook wel teveel van het goedje gebruikt)

De oplossing voor mij was gewoon om alle tweedehands aangekochte fleischmann rails op te breken en te vervangen door peco rails.
Sindsdien geen problemen meer, treinen rijden nu vlot zelfs na weken stilstand. Heel af en toe moet ik eens de railgum bovenhalen maar daar blijft het ook bij.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Zelf zweer ik bij mijn H0 baantje bij de Rocoline zonder bedding, maar ik herinner mij nog heel goed dat mijn vader zaliger op zijn N baantje
Arnold rails had en, om eerlijk te zijn, ik heb nooit geweten als we een gezellige rij-sessie hadde, dat er rij problemen waren, ook niet op de wissels.
Waar is de tijd. ZUCHT
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Ik praat voor mezelf, maar toen ik jong was en met Lima over oude stalen Fleischmann rails reed, dan had ik ook niet echt problemen. Ik reed toen wel met de trafo open, en alles reed tegen 200km/u of harder.

Ik rij nu heel anders. Ik probeer ook met schaal N locomotiefjes rustig op schaalsnelheid te rijden, en heel rustig te starten en te stoppen. Dan is elk stofje een blockerende hindernis.

Maar ik spreek me niet uit over hoe jullie samen met schaal N treintjes over Arnold rails reden. Enkel maar om te zeggen dat tijden veranderen, we worden groot en we hebben andere verwachtingen bij het rijden met onze treintjes. Ik denk dat dat ook een rol speelt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Citaat van: voske op 17 augustus 2019, 23:39:28 PM

ik rij met een trik kuiswagen en kuis de rails,wielen en contacten met contact sprei voor printplaten


Met contactspray heb ik ooit een paar wisselaandrijvingen gemolt >:(
Na verloop van (korte) tijd word het een soort lijm....
Mijn advies daarom: Gebruik NOOIT contactspray in de buurt van modelspoor :(

Wat de ATF betreft is het een kwestie van over een 10 cm stukje spoor met een afgestreken wattenstaafje strijken. Meer niet.
Dus niet je hele baan volspuiten.
De treinen doen de rest.
Groet van Frank

jodo

sporen worden bij mij gekuist met een 40 jaar oude LILIPUT kuisketelwagen die voorzien is van een droog vilt van Vileda gewone huisopnemer.
deze kuiswagon rijdt af en toe eens mee over de ganse baan.
vilt regelmatig vervangen en de sporen blijven netjes.
wanneer een bepaalde lok trager begint te rijden even de flenzen en loopvlak van de wieltjes kuisen met glasvezelpotlood.
nooit problemen gehad gedurende 40 jaar modeltreinervaring.

Johnnytrein

Voske wat is een trik kuiswagen?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Metpetergaathetbeter


Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Rangeerduivel

Het is hier reeds dikwijls ten berde gekomen,
Die middeltjes zijn uit den boze! Vroeg of laat wreekt zich dat wel, zoals Michiel zegt "droog rijden" is volgens mij nog steeds het beste.
Doe ik ook en op dat gebied nooit problemen...
Als het nodig is er eens met de railgom over of af en toe een kuis/gom wagon van om 't even welk merk er over en dat moet volstaan.
Een produkt met smerende/vettige eigenschappen KAN NIET goed zijn, da's toch zuivere logica! ::)

;)

Luc

Oufti!