Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Haperende loks

Gestart door 59erke, 14 juni 2015, 15:27:11 PM

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 23 augustus 2019, 15:40:24 PM
Als het nodig is er eens met de railgom over of af en toe een kuis/gom wagon van om 't even welk merk er over en dat moet volstaan.
Een produkt met smerende/vettige eigenschappen KAN NIET goed zijn, da's toch zuivere logica! ::)
Het is maar wat je gelooft, ATF is bv niet vettig maar reinigend.
En railgom maakt krassen in de rails.
Geeft dus een kortstondige oplossing en met der tijd verzamelen die krassen weer vuil.
Dus wat is wijsheid..........zeg het maar.

grt Piet.

Michiel

#46
Elk product of elke methode heeft z'n voordelen en z'n nadelen. Vele argumenten voor en tegen zijn speculatief en subjectief, want bewijzen van een bepaald voor of nadeel is dikwijls onmogelijk wegens gebrek aan middelen, tijd of goesting. Een welles-nietes spelletje heeft dan ook niet veel zin. Iedereen is vrij in het gebruik van een product of methode, en ervaringen kunnen gedeeld worden, zonder te willen overtuigen. Het belangrijkste is dat ieder tevreden is over de methode dat ie gebruikt: ATF, railgom, contactspray, wasbenzine, isopropanol, een houten stokje,...

En dat zijn dan weer de artikels dat je van een blad als MSM verwacht: een diepte onderzoek naar de beter methodes en producten, en de mindere, met gedegen onderbouwd onderzoek en bewijs. Maar ik snap dat de redactie niet de mensen heeft om dat effectief te kunnen doen. En dus blijft het bij persoonlijke verhalen en spekulatieve argumenten... en gooi mij ook maar op die hoop van mensen eigen verhalen als over het "droog rijden"  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

We hebben allen onze methodes om zuivere rails te hebben. De railgom wordt zelden gebruikt. Meestal gebruik ik mijn 3 Liliput wagens (droog) en enkel na een langere tijd dat er niet gereden is, is er 1 tankwagen met mijn oude vertrouwde SR24 vloeistof, gekoppeld met de twee andere rijtuigen die er droog achter rijden, dus enkel met de viltjes. Ben zeer tevreden met dit al vele jaren gebruikte systeem.

DSCN3829-2 by Peter Verlooy, on Flickr

DSCN3831-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 24 augustus 2019, 01:01:40 AM
[En railgom maakt krassen in de rails.
Geeft dus een kortstondige oplossing en met der tijd verzamelen die krassen weer vuil.
Dus wat is wijsheid..........zeg het maar.
Sorry Piet, maar dat is een fabeltje. Als je een nieuw stuk rail met een loep bekijkt zie je daar al krassen in die bij het productieproces zijn ontstaan. Een railgum maakt die niet erger. Als het zo zou zijn zou een railgum een schurend effect moeten hebben en dat heeft het niet.
Ik heb een paar jaar geleden een experiment gedaan omdat iemand beweerde dat een railgum je rails doet slijten. Van een railstuk heb ik de spoorstafhoogte op diverse plaatsen gemeten en daarna een railgum er honderden keren over heen en weer gehaald, net zo lang tot het railgum helemaal versleten en verpulverd was. Opnieuw gemeten en geen verschil te constateren. Met het verhaal dat een railgum krassen maakt of je rails schuurt moet je bij mij niet aankomen want ik heb, zeker voor mezelf, aangetoond dat dat niet waar is.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 augustus 2019, 09:58:32 AM
Citaat van: PietB op 24 augustus 2019, 01:01:40 AM
[En railgom maakt krassen in de rails.
Geeft dus een kortstondige oplossing en met der tijd verzamelen die krassen weer vuil.
Dus wat is wijsheid..........zeg het maar.
Sorry Piet, maar dat is een fabeltje. Als je een nieuw stuk rail met een loep bekijkt zie je daar al krassen in die bij het productieproces zijn ontstaan. Een railgum maakt die niet erger. Als het zo zou zijn zou een railgum een schurend effect moeten hebben en dat heeft het niet.
Ik heb een paar jaar geleden een experiment gedaan omdat iemand beweerde dat een railgum je rails doet slijten. Van een railstuk heb ik de spoorstafhoogte op diverse plaatsen gemeten en daarna een railgum er honderden keren over heen en weer gehaald, net zo lang tot het railgum helemaal versleten en verpulverd was. Opnieuw gemeten en geen verschil te constateren. Met het verhaal dat een railgum krassen maakt of je rails schuurt moet je bij mij niet aankomen want ik heb, zeker voor mezelf, aangetoond dat dat niet waar is.

Dit geloof ik dan weer wel!
Wanneer ik mijn rails poets met de railgom komen die te blinken zodat ze spiegelen, en moest een railgom krassen maken, zouden die rails juist mat worden!
Je gelooft idd maar wat je geloven wil...

;)

ceuleer

Voila, het zal bij de railgom blijven, ik heb ook het meeste vertrouwen in dit spul.
Ik heb een tijdje geleden een 2dehands loc gekocht op een beurs, en na de eerste test was ik al een rubber bandje kwijt, toen ik deze terugvond, was die gebroken en zo hard als plastic, de andere rubberbanden op de loc hadden hetzelfde probleem, helemaal uitgehard.
Dit moet een gevolg zijn van een product waar de loc mee in aanraking is gekomen.
Ik veronderstel iets waarmee de rails behandeld werd, welk product is de vraag.

voske

beste
CiteerIk heb een tijdje geleden een 2dehands loc gekocht op een beurs, en na de eerste test was ik al een rubber bandje kwijt, toen ik deze terugvond, was die gebroken en zo hard als plastic, de andere rubberbanden op de loc hadden hetzelfde probleem, helemaal uitgehard.
Dit moet een gevolg zijn van een product waar de loc mee in aanraking is gekomen.

de rubberbandjes verharden ook zonder in aanraking te komen van producten dit is een eigenschap van rubber bekijk maar eens een autoband die 5 jaar heeft stil gestaan daarmee wil ik ook niet meer op de snelweg 
met vriendelijke groeten
Voske

ceuleer

Seg, ik ben ni simpel hé, ik heb loco's van meer dan 10 jaar oud, en die hebben dat niet.
Dit model is pas 3 of 4 jaar geleden uitgebracht. Ik heb andere modellen van deze class 66 modellen van de Mehano/lemke reeks, en die rubbers zijn nog steeds perfect.
Ze waren door iets aangetast waardoor ze hard geworden zijn.

voske

beste
ik zeg alleen maar dat rubber niet special in contact moet komen met een product om hart te worden of te barsten dit doen ze zelf wel
kijk maar naar de banden of de rekkers (elastiekjes)  die verliezen na een tijdje ook hun eigenschapen het zal er veel van af hangen hoe en waar ze worden bewaard.
met vriendelijke groeten
Voske

ceuleer

Je hebt gelijk, dan zijn ze waarschijnlijk hard geworden door de vervuilde lucht.

svvander

Met WD40 kan je rubber soepel houden. Bij de schietclub, legden we vroeger de rubbers die voor de dichting van onze magazijnen dienden (wij schoten met gas) een nachtje in WD40. Deze zwollen hierdoor lichtjes op, barsten niet meer (of minder snel) en bijgevolg bleef de druk mooi constant.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

voske

#56
bedankt Sven een goede truc
met vriendelijke groeten
Voske

perk

mij is juist verteld niet met WD40 in de buurt van luchtdrukwapens te komen.     We gebruiken alleen maar siliconenspray hiervoor - juist om aantasting van de dichtingen te voorkomen.
eigelijk gebruik ik WD40 alleen nog maar als roestwerend smeermiddel, in hangsloten buiten enzo

mijn baan is gloednieuw en ik heb ook last van slechte contacten (alleen zichtbaar bij hele trage loop) , dus ik ben zeer benieuwd naar de beste oplossing.   
de rails voelen een wat vettig aan, misschien van het productieprocess of stof hier ...   of van de kat die erop gaat liggen

Alberke

en oplossing nr1: zie dat je locs goed contact maken; propere wielen en contactveren...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

OlivierV

Citaat van: perk op 26 augustus 2019, 13:28:15 PM
mij is juist verteld niet met WD40 in de buurt van luchtdrukwapens te komen.     We gebruiken alleen maar siliconenspray hiervoor - juist om aantasting van de dichtingen te voorkomen.
eigelijk gebruik ik WD40 alleen nog maar als roestwerend smeermiddel, in hangsloten buiten enzo

mijn baan is gloednieuw en ik heb ook last van slechte contacten (alleen zichtbaar bij hele trage loop) , dus ik ben zeer benieuwd naar de beste oplossing.   
de rails voelen een wat vettig aan, misschien van het productieprocess of stof hier ...   of van de kat die erop gaat liggen
Op hoeveel punten zitten je sporen gekoppeld met je transformator/digitale centrale?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan