Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Haperende loks

Gestart door 59erke, 14 juni 2015, 15:27:11 PM

PietB

Citaat van: 59erke op 14 juni 2015, 16:37:25 PM
Sleepcontact is hier niet aan de orde, aangezien ik met N schaal rijdt
Hoe krijgen jouw loc's de spanning van de rails naar de motor dan?
Ik neem aan dat ook bij jouw locs sleepcontacten achter de wielen zitten.

@Luc: ATF is Automatic Transmission Fluid.
Olie voor in een automatische versnellingsbak.


grt Piet.

SuSke

Alle info, pro's en con's, discussies, afwijzingen, afzweringen, heilgiverklaringen, zaligmakendheden, ....
1 adres: ons Nederlands zusterforum: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.0.html
Geeft je maar 35 pagina's te lezen maar in elk geval wel veel positieve ervaringen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

guydhaese

@ Piet en Frans
Heel interessant!
Dank voor de super tip!
Schoonmaken van de rails, het eeuwige probleem van de 2-rail-spoorder...
Grts,
Guy

centauri167

Is die ATF perfect om je sporen mee te kuisen of ook om je wielen te kuisen ? Ik neem aan het eerste.

Men probleem is dat ik enkele loc's heb die al 20 jaar niet hebben gereden en hun wielen zijn niet super proper en ze haperen dus soms ook. De railgom heeft het wat verbeterd, maar nog niet opgelost.
Iemand hiervoor een goede oplossing, tenzij het ook die ATF is, maar indien zo, moet je dat er dan gewoon op wrijven ?

( sorry voor de stomme vragen die ik soms stel, het is niet omdat ik gebeten ben door het treinvirus dat men virusjes me de wijsheid bezorgen die ik er soms voor nodig heb ... )

PietB

Citaat van: centauri167 op 14 juni 2015, 21:25:28 PM
sorry voor de stomme vragen die ik soms stel
Weet je wat domme vragen zijn......niet gestelde vragen!
Maar als je het filmpje dat ik gepost heb, hebt bekeken had je het antwoord geweten.
Met een wattenstaafje op een paar cm van de rails ATF smeren en dan rijden.
En dat om de 3 a 4 meter.

grt Piet.

SuSke

Maar je eerst de moeite getroosten om de wielen en stoomafname van je loc's te reinigen.
Gewoon een onderdeel van het (grote) onderhoud van je machines  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Akkoord dat je je loks af en toe een onderhoudsbeurt moet geven. Maar bij mij situeert het probleem zelfs met nieuwe loks recht uit de verpakking...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Huugooke

Citaat van: 59erke op 15 juni 2015, 17:55:18 PM
Akkoord dat je je loks af en toe een onderhoudsbeurt moet geven. Maar bij mij situeert het probleem zelfs met nieuwe loks recht uit de verpakking...
Heb dat ooit gehad met één die al 20 jaar in de doos stak. Als het bij jouw zo erg is zou ik toch eens nakijken waar je je materiaal opstelt.

centauri167

Citaat van: SuSke op 15 juni 2015, 09:18:53 AM
Maar je eerst de moeite getroosten om de wielen en stoomafname van je loc's te reinigen.
Gewoon een onderdeel van het (grote) onderhoud van je machines  ;)

Dat was dus mijn vraag, hoe reinig je de wielen van je locs het beste, de railgom levert alvast niet het gewenste resultaat ...

Huugooke

Ergens staat hier een draadje over ATF. Maar schiet niet op de pianist!  :-X ;D

ERVIN

Je hebt een wielenreinigingsset van Trix , of je kan een doekje nemen met wat reinigingsproduct , leg dit doekje op je rails hou het doekje vast en laat de voorste wielen van je loc hierover draaien , ook je loc vasthouden , dan herhaal je het met de achterste wielen , gaat best goed zo.

SuSke

Of je loc op haar rug leggen, een 9V blok-batterij tegen de flenzen bij DC en anders met een klemmetje op de sleper en het andere draadje tegen een wiel en frotten met een wattenstaafje in reinigingsvloeistof.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

niko

Misschien is dit iets voor de wiel assen ? zelf heb ik er ook geen ervaring mee maar het lijkt me toch wel iets. Te verkrijgen in N en HO schaal.


https://www.youtube.com/watch?v=_TX8XfI4anw


[size=100%]http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/Item/TT4560/page/1[/size]

mvg NiKO
mvg Niko

centauri167

Ziet er iets uit om naar uit te kijken, hopelijk komt het er ook voor H0.

Luc

ATF is "automatic transmission fluid"; dat is de vloeistof die in de automatische versnellingsbak van autos is.

Ik gebruik dat al jaren, in N, en dat werkt prima!

Dat reinigt de rails NIET! Dat maakt ze een beetje vettig en zwart, dat bestrijdt oxydatie, dat verbeterd electrisch contact, en alles rijdt zacht en regelmatig.

U moet dat echt proberen! (al is het hard te geloven...)
Oufti!