Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Haperende loks

Gestart door 59erke, 14 juni 2015, 15:27:11 PM

59erke

Weet er iemand een oplossing.

Ik rij niet alle dagen, laat staan alle weken met de treinen maar telkens is het een ramp om ze aan het rijden te krijgen.

Voor ik begin te rijden laat ik eerst een roco clean met stofzuiger en eventueel een Herkat ketelwagentje gevuld met wasbenzine los op de baan. Maar hiermee is het probleem nog niet opgelost.

De grote zware loks die rijden makkelijk hun toertjes, maar vooral de kleine loks slagen er niet in om hun toertjes zonder haperen te voltooien. Moet nu juist lukken dat ik vooral kleine loks bezit.

De meeste sporen op mijn baan zijn manueel niet bereikbaar, dus een railgum of een vodje met wasbenzine gaat helaas niet.

Ik heb al gedacht om meerdere aansluitpunten te maken zodat de treinen op meerdere plaatsen voeding krijgen (analoge baan) maar het haperen gebeurt niet steeds op dezelfde plaats, dus niet echt een oplossing.

Weet er iemand raad ?


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PietB

Wasbenzine reinigt maar bevat ook vettigheid, die je dan weer op je rails smeert.
Een goede remedie tegen vuile rails is ATF, geloof het of niet.
https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE
Kijk naar het filmpje en concludeer zelf.

grt Piet.

marc goovaerts

Je moet niet enkel naar je rails kijken.
Af en toe de sleepcontacten schoonmaken en zien of ze nog wel mooi aandrukken kan ook helpen.
En sommige kleine locs (zoals de oude Rivarossi/Atlas-exemplaren) hebben van huis uit te korte assen, zodat ze niet altijd mooi in het spoor blijven, met slecht contact tot gevolg (vooral op rechte stukken).

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 14 juni 2015, 15:32:21 PM
Wasbenzine reinigt maar bevat ook vettigheid, die je dan weer op je rails smeert.
Niet juist. Wasbenzine verdampt zonder restanten achter te laten. Je bent misschien in de war met terpentine, dat laat wel een residu achter.

PietB

Wasbenzine is een aardolieproduct dus is het vettig, Klaas.
En wat jij zegt is maar tendele waar, dat het zonder residu achter te laten verdampt.
Het lost inderdaad vuilighied op maar verdampt dan en dan heb je de troep mooi verplaatst.
Ik geloofde de ATF oplossing ook éérst niet totdat ik het heb toegepast, maar nogmaals je hoeft het niet te geloven.
Wasbenzine is echt géén lange termijn oplossing.
Wat Marc zegt, sleepcontacten reinigen en controleren, is waar maar dat is toch het eerste dat je doet?

grt Piet.

59erke

Over wasbenzine en andere middeltjes zijn hier al een aantal discussies geweest, en ieder zweert bij één of ander product.
Ik heb hier wasbenzine staan en dat reinigt toch redelijk, misschien zijn er betere, maar daarmee is mijn probleem nog niet opgelost.

Sleepcontact is hier niet aan de orde, aangezien ik met N schaal rijdt
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Las ik nergens op een of ander forum dat wasbenzine(of was dat iets anders) een witte neerslag (kan nalaten)naliet ? :-\


Huugooke

Attacks The Filth! ;D
Bril-reinigingsvloeistof van Pearle werkt uitstekend tegen vettigheid.

Huugooke

Wasbenzine, aanstekerbenzine, bevat nog wat olieachtige substantie. Wielen laten draaien en  een in dat spul gedrenkt wattenstaafje tegen houden. Verboden te roken.
Of lid worden van de DRS (zie ander artikel)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Huugooke op 14 juni 2015, 16:58:06 PM
Attacks The Filth! ;D
Bril-reinigingsvloeistof van Pearle werkt uitstekend tegen vettigheid.
eigenlijk zijn zo produkten ook niet echt goed voor de glazen van je bril, maar het effect op rails ? :-\

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 14 juni 2015, 16:47:22 PM


Zij komen ook helpen als je trein ontspoort! ;D ;D

ik denk dat die komen als jij ontspoort Rudy !  ;D

Rangeerduivel

Met om het even wat is het toch aangeraden na te wrijven met een proper doekje terwijl de gebruikte reinigende substansie nog nat is teneinde zoveel mogelijk residu te verwijderen! hik.. ;D

;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *