Op een bepaald tijdstip neem je een beslissing afhankelijk van de factoren die je op dat ogenblik kent. En koop je dan één of meerdere Heljan Class 66-ers aan een bepaalde prijs dan vind ik dat je daar later geen spijt van moet hebben. Je kunt niet weten dat er zich een gelegenheid gaat voordoen zoals nu.
Nu die gelegenheid er is, neemt hier plotseling de twijfel toe. Is dat wel te betrouwen ? Wat zit hier achter ? Hebben we niet gelezen op dit (en op andere fora) dat die Heljan Class 66 feitelijk een kruk is ? Ze moeten van hun stock vanaf. Het ding verkoopt niet. Of nog erger : Heljan komt met een versie B die perfect is, zonder de "weh-wehchen" van deze serie.
Ge kunt het zelf opzoeken. Maar ik zal u wat werk besparen. Collega's die de 3 H0-versies van de Class 66 bezitten (Mehano, Heljan en ESU) beschrijven de Heljan als de mooiste omzetting in model. Lees de technische specificaties. De Heljan is de enige met 6 aangedreven assen en 2 ASB's (anti-slip-bandjes). Mehano heeft 4 aangedreven assen en 2 ASB's en ESU 4 aangedreven assen en 4 ASB's (!!!). Aandrijf-technisch komt hij uit een goed huis.
Is de Heljan perfect ? Neen. De verende buffers steken te ver uit, de cabineverlichting brandt steeds samen met de ingeschakelde koplampen en de wielen... Ondertussen weten we dat die wielen een Heljan-ziekte zijn. In de UK rijden heel wat Heljan modellen rond en die eigenaars klagen over hetzelfde fenomeen. De wielen vervuilen zeer snel. Waaraan het ligt weten we niet exact. Wielen polieren bracht maar even soelaas. Oplossing is en was het vervangen van de wielen door exemplaren van Roco die dat fenomeen niet hebben. Een ingreep die per lok zowat 50 € kost. En steek het nu niet op al dan niet zuivere rails. De Heljan wielen en de Roco wielen rijden op dezelfde rails onder vrijwel gelijke omstandigheden. De Heljan's vervuilen, de Roco's niet. Wat de oorzaken exact zijn laat ik over aan de forum-filosofen om het uit te rafelen. Wij hebben een oplossing gevonden en toegepast.
Dus voor de liefhebbers : tel bij de aangeboden prijs ca. 50 € bij voor de aanpassingen en beslis voor u uzelf of u in het bezit wilt komen van een prachtig model dat perfect zal rijden.
De kwalificatie "gezever" over de gevoerde discussie vind ik een brug te ver. Er zijn op dit forum andere topics waarop dit eerder van toepassing is...
Erik