Heljan Class 66 SUPER PROMOTIES !!!

Gestart door ceuleer, 13 juni 2015, 20:33:21 PM

ERVIN

Citaat van: centauri167 op 14 juni 2015, 21:27:31 PM


behalve voor de sukkelaars die er daarvoor nog net de volle pot voor betaald hebben ...



??? :-\

Metpetergaathetbeter

misschien omdat ze niet voldeden aan de verwachtingen m.a.w winkeldochters !  :-\

eve

Op een bepaald tijdstip neem je een beslissing afhankelijk van de factoren die je op dat ogenblik kent. En koop je dan één of meerdere Heljan Class 66-ers aan een bepaalde prijs dan vind ik dat je daar later geen spijt van moet hebben. Je kunt niet weten dat er zich een gelegenheid gaat voordoen zoals nu.

Nu die gelegenheid er is, neemt hier plotseling de twijfel toe. Is dat wel te betrouwen ? Wat zit hier achter ? Hebben we niet gelezen op dit (en op andere fora) dat die Heljan Class 66 feitelijk een kruk is ? Ze moeten van hun stock vanaf. Het ding verkoopt niet. Of nog erger : Heljan komt met een versie B die perfect is, zonder de "weh-wehchen" van deze serie.

Ge kunt het zelf opzoeken. Maar ik zal u wat werk besparen. Collega's die de 3 H0-versies van de Class 66 bezitten (Mehano, Heljan en ESU) beschrijven de Heljan als de mooiste omzetting in model. Lees de technische specificaties. De Heljan is de enige met 6 aangedreven assen en 2 ASB's (anti-slip-bandjes). Mehano heeft 4 aangedreven assen en 2 ASB's en ESU 4 aangedreven assen en 4 ASB's (!!!). Aandrijf-technisch komt hij uit een goed huis.

Is de Heljan perfect ? Neen. De verende buffers steken te ver uit, de cabineverlichting brandt steeds samen met de ingeschakelde koplampen en de wielen... Ondertussen weten we dat die wielen een Heljan-ziekte zijn. In de UK rijden heel wat Heljan modellen rond en die eigenaars klagen over hetzelfde fenomeen. De wielen vervuilen zeer snel. Waaraan het ligt weten we niet exact. Wielen polieren bracht maar even soelaas. Oplossing is en was het vervangen van de wielen door exemplaren van Roco die dat fenomeen niet hebben. Een ingreep die per lok zowat 50 € kost. En steek het nu niet op al dan niet zuivere rails. De Heljan wielen en de Roco wielen rijden op dezelfde rails onder vrijwel gelijke omstandigheden. De Heljan's vervuilen, de Roco's niet. Wat de oorzaken exact zijn laat ik over aan de forum-filosofen om het uit te rafelen. Wij hebben een oplossing gevonden en toegepast.

Dus voor de liefhebbers : tel bij de aangeboden prijs ca. 50 € bij voor de aanpassingen en beslis voor u uzelf of u in het bezit wilt komen van een prachtig model dat perfect zal rijden.

De kwalificatie "gezever" over de gevoerde discussie vind ik een brug te ver. Er zijn op dit forum andere topics waarop dit eerder van toepassing is...

Erik




Metpetergaathetbeter


Rangeerduivel

Je raad gevolgd voor je 'm gegeven hebt Erik,hij is besteld! :-X

;)

bellejt

mss interessant om dan ook de benodigde onderdelen hier te vermelden voor de ombouw.

Ben

Bedankt voor dit bericht met de promotie tip. Ik heb sinds gisteren een account op dit forum en dus net op tijd vandaag een 6601 kunnen bestellen. :)

Gr, Ben.


MDK193

Ook maar gedaan. Uiteraard nooit van plan geweest zo een ding te kopen, maar tegen deze prijs....

Martijn

Ben

Overigens is het vervangen van de wielen overbodig, het volstaat m.i. de bruinering er af te poetsen. Verder een beetje ATF op het spoor aanbrengen wat de corrosie tegen gaat en het zal allemaal probleemloos gaan.

Gr, Ben.

Rangeerduivel

Citaat van: Ben op 15 juni 2015, 15:18:53 PM
Overigens is het vervangen van de wielen overbodig, het volstaat m.i. de bruinering er af te poetsen. Verder een beetje ATF op het spoor aanbrengen wat de corrosie tegen gaat en het zal allemaal probleemloos gaan.

Gr, Ben.

Daar gaan we weer!  ;D ;D ;D

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 15 juni 2015, 15:20:29 PM
Citaat van: Ben op 15 juni 2015, 15:18:53 PM
Overigens is het vervangen van de wielen overbodig, het volstaat m.i. de bruinering er af te poetsen. Verder een beetje ATF op het spoor aanbrengen wat de corrosie tegen gaat en het zal allemaal probleemloos gaan.

Gr, Ben.

Daar gaan we weer!  ;D ;D ;D

;)
ATF, wat is dat?
Whoehaaa! Sorry, kon het niet laten  :-[ ;D

eve

De wonderbare werking van ATF is reeds langer mij ter ore gekomen.
IK vind dat het beter onderzocht moet worden.
Ongetwijfeld zal Ben ons berichten over de resultaten.
Als je met een paar drupjes ATF (af en toe mag ik 8 liter van dat spul betalen...>100 €) het probleem van de baan kan helpen...
Blijven de gele blanke wielen : afschuwelijk zicht.

Erik

ward

Eve,

Heb je ervaring met het 3-rail model? Zoals ik kon lezen was er daar het probleem niet mee?
Zou het gemakkelijk zijn bij het 3-rail model de binnenverlichting te programmeren, of moet mn erbij gaan solderen?

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

eve

Dag Ward,

Neen, ik heb geen ervaring met de 3-rail 2-geleider versies.  Zelfs niet met de digitale systemen.
Daar kan ik u totaal niet helpen. Ik zal er ook niet aan beginnen.

Erik

Ben

Citaat van: eve op 15 juni 2015, 16:16:30 PM

IK vind dat het beter onderzocht moet worden.
Ongetwijfeld zal Ben ons berichten over de resultaten.


Ben is nieuw hier en zal zich vanavond even netjes voorstellen zoals het heurt.  :)

Wat Ben niet gaat doen is proberen een ieder er van te overtuigen dat ATF werkt. Het spul kost geen drol in je lokale garage en wat let een ieder zelf even een testje te doen. Maar ben je echt nieuwsgierig: begin januari heb ik een post geopend op het 3railforum waar ik inmiddels vertrokken ben. Je kunt zo je wilt daar mijn ervaringen lezen. ;)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54231.0

Gr, Ben.