Sporen

Gestart door Hapag Lloyd, 22 december 2004, 20:51:17 PM

Hapag Lloyd

Beste N'ers ,

Iedereen zal al begrepen hebben dat ik een fervent Z-liefhebber ben.
Maar toch zou ik graag een klein N-baantje (dieseltraktie) willen bouwen voor mijn plezier.  Wel met veel oog voor detail (grootste voorwaarde).

Wie kan mij advies geven over welke sporen ik moet gebruiken ?
Ik heb vroeger Peco gebruikt , maar ik had problemen met het leggen van boogstralen na een wissel.  En ik wil geen Peco-sporen meer.
Naar mijn weten is er een Japanse firma met zeer slanke N-wissels.  Maar ik ben de naam van die firma kwijt.:I  Weet iemand die naam ?
Zijn er ook andere fabrikanten van slanke N-wissels ? Een wisselhoek kleiner dan 10? zou zeer ideaal zijn.

Alvast bedankt !

Groetjes ,

Tom.

n/a

Tom,

Hmm, als je zo natuurgetrouw mogelijk wilt dan zul je toch al snel aan code 55 rails moeten denken en daar zijn niet zoveel fabrikanten van, Peco is wel de bekendste en het best te verkrijgen en redelijk betaalbaar, vooral als je direct in Engeland besteld bij The Signal Box http://www.peco-direct.com/.

Bedoel je misschien Kato, da's Japans, heeft wel een bedding en dat doet weer afbreuk aan je echtheid, is code 70, ook een minpuntje.

Kijk hier eens voor een komplete lijst N-rails fabrikanten (zitten ook hele exotische tussen http://www.1zu160.net/hersteller/gleise.php.
Even terug op Peco, wat was precies je probleem?
Misschien kunnen we helpen? Ze maken uiteindelijk volgens velen, waaronder ik, wel het mooiste N-spul.

Veel wijsheid toegewenst, dit soort keuzes blijven lastig.

Hapag Lloyd

Hoi Funky ,

Bedankt voor uw snel antwoord en de links.

Wat betreft Peco : ik had problemen met het leggen van een bochtje na de wisselvertakking.

 /B-S-S-S
W-S-S-S-S

W = wissel , S = recht spoor , B = gebogen spoor na wisselvertakking.

En ik weet echt niet hoe zo'n bochtje te maken / te leggen.[:I]

Groetjes ,

Tom.

n/a

snap wat je bedoeld,
in woorden; direct na de wissel wil je verder gaan met de bocht in de straal van de aftakking van de wissel.
Het probleem: flexrail neigt altijd naar een stukje recht aan de uiteindes door een soort van "terugveereffect".
Heb het zelf zo gedaan;
Neem een wat langer stuk flexrail (een extra 10-15cm aan beidde uiteindes) en buig het hele stuk zoveel mogelijk in de boogstraal die je wilt hebben (negeer de uiteindes).
Leg dat stuk een dagje geklemd weg om het te laten 'zetten'
Leg 1 van de uiteindes dan over de wisselaftakking heen totdat je een plek gevonden hebt op het stuk flex dat mooi in de juiste boog staat, markeer de plek nauwkeurig met een plakbandje of zo. Doe dat ook aan de andere kant. Netjes met de Dremel doorslijpen en je hebt een mooi stukje boog. Niet te lang wachten met fixeren.

Hapag Lloyd

Inderdaad , dat was mijn probleem.

Maar dan heb je nooit identieke bochten na een wissel ? En dat vind ik ook een zeer storende factor.

Ik heb ooit geprobeerd zo'n bocht te plooien en met dat stukje bocht een mal in gips gemaakt om zo altijd dezelfde bocht te hebben.  Maar dat was grandioos mislukt.

Wat ze me ooit verteld hebben , is het stukje flex te buigen , op maat met dremeltje afslijpen en ... direkt solderen aan raillassen van de wissel aan de ene kant en aan de raillassen van het rechte spoor aan de andere kant.

n/a

Helemaal identiek zal lastig worden inderdaad, maar da's in het echt ook niet altijd en je wilde natuurgetrouw toch [:D]

Maar zonder gekheid, dit probleem is inderdaad aanwezig als de fabrikant (Peco) alleen maar flexrail heeft. Ik persoonlijk vind het te accepteren omdat de rails zo mooi laag en de wissels mooi rank zijn.
Het leven zit blijkbaar vol compromissen [V]

Je kunt ook nog overwegen te investeren (30 Euro) in een set Tracksetta's, metalen bogen (in verschillende stralen) die precies tussen de rails passen. Ertussen leggen en dan gauw de rails verlijmen.
Wat ik ook wel heb gehoord is met een 0,75 mm boortje gaatjes boren in de bielzen en dan met spijkertjes fixeren totdat je gelijmt hebt.
Kortom, er zijn diverse oplossingen, de een mooier dan de ander.

Succes met je keuzes.

Hapag Lloyd

Tracksetta's van Peco ? Wat is dat voor iets ? Nog nooit van gehoord.

n/a

Zoals gezegd, dat zijn metalen hulpstukken die precies tussen de rails passen en daardoor de flexrails precies in de juiste boogstraal forceren. Een volledige set voor N (je hebt ze ook voor H0 en 00) bestaat uit een mal voor recht (10 inch lang) en dan de volgende stralen 9, 12, 15, 18, 24 en 36 inch. Dit is geheel in overeenstemming met de boogstralen die Peco gebruikt voor de wissels en kruisingen.
Ze worden niet gemaakt door Peco maar een of ander bedrijfje. The Signal box verkoopt ze voor 19,60 GBP (ongeveer 31 Euro).
In Nederland bijna niet aan te komen anders dan tegen het dubbele bedrag (zal in Belgie wel niet anders zijn).

Hapag Lloyd

Interessant ! En van welk merk is dat dan als het net van Peco is ?

tonycabus

Bedoel je Shinohara - wissels? De slankste! Geen fotomodel kan daar tegenop[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

milepost48


als je een mooie lange bocht wilt maken dan soldeer je 2 ? 3 flextrack lengtes aan elkaar en daarna vorm je dan een mooie soepele bocht.

alvorens de bocht te vormen moet je wel eerst enkele dwarsliggers wegsnijden waar je de rails aan elkaar gesoldeerd hebt.

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Bedoel je Shinohara - wissels? De slankste! Geen fotomodel kan daar tegenop[;)]

Tony




Ja , dat zijn ze.  Maar schijnbaar werken die ook alleen met flexirails.
De slankste! Geen fotomodel kan daar tegenop.  En Kate Moss dan ?



Roderik

Waar kan je van deze wissels afbeeldingen vinden? Ze staan regelmatig vermeld op Internet, maar echte foto's vind ik niet. Zijn ze eigenlijk vlot te koop?
Always be modelling!

tonycabus

Ik ga eens "googelen" en "allthewebben". Wie weet...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ik vind alleen HO code 83 van Shinohara, in de Walthers':
http://www.traintrack.net/Walthers_Code83.html
N zal er misschien ook wel te vinden zijn (met afbeeldingen)

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw