Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Insolventie Modern Gala?

Gestart door guydhaese, 09 juni 2015, 22:56:17 PM

marc goovaerts

Jaren geleden in Dortmund een babbel met hen gehad. De (N) Belgische modellen verkopen beter in Rusland en Japan dan in België zelf, beweerden ze toen.
We zijn daar blijkbaar lekker 'exotisch'...

Havoc

Verwonderd me niet. Heb ook meer japanse modellen dan belgische :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: Cozzy op 28 juni 2015, 11:31:45 AM
Citaat van: ceuleer op 28 juni 2015, 10:58:19 AM
Dus iedereen die informatie vraagt in de "eigen moedertaal" is volgens jou niet "open minded".
Je moet het maar durven zeggen......

Het forum is een plaats dat mensen verenigt met een gemeenschappelijke interesse/hobby en waar je ook informatie kan delen.
Wat mij in deze stoort is dat degene die info deelt erop aangekeken wordt dat het niet in " 't Vlaams is".... internet is internationaal... dus ga je jezelf dienen aan te passen aan het internet, het internet zal dit niet doen aan jou.

Het is een koud kunstje om de grote lijnen (of meer) duidelijk te krijgen wanneer je de tekst door een vertaalwebsite stuurt. En zelfs wanneer dit niet lukt zal een vraag in de zin van "Goh, is er iemand die dit voor me kan vertalen want ik ben geen kei in X" snel beantwoordt worden. "Vlaanderen boven" daarentegen bezorgt me kippenvel en getuigt van weinig flexibiliteit.

Just my 2 ct (*)

(*) Enkel mijn gedacht  ;)
Mee eens, Tom.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oebr



[/quote]het probleem is dat Lsmodels de Franse, Duitse,Zwitserse,Oosteuropese en de Oostenrijkse markt heeft ontdekt ! en de Belg. markt eigenlijk peanuts is :-\
[/quote]

Een probleem is dat niet echt want er is een waardige vervanger, maar Daniel geeft wat je hier schrijft zelf graag toe en vindt het zelf ook ergens jammer.
Maar ja, wij gaan ook meestal (bvb David en Floris zijn mooie uitzonderingen hier op dit forum) daar gaan werken waar ze geen modellen maken omdat we dan zeker zijn van enige stabiele inkomsten.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Thommy

Citaat van: Havoc op 17 juni 2015, 22:16:52 PM
Citaat van: centauri167 op 17 juni 2015, 20:34:04 PMDit heeft wel één negatief gevolg, de steeds hogere verzendingskosten vanuit China, dit omwille van de enorme vraag en ook omdat het bijna steeds one way vracht is, volle vliegtuigen/ boten naar hier en bijna leeg terug wat enorm kostelijk is.

Wel, je zou dat verwachten maar ik merk er niets van. Heb enkele weken terug een batterijdeurtje voor het fototoestel ginderachter besteld: 5 euro/stuk verzenden inbegrepen. Hier in de winkel 53 euro. OK, het is wel een wit product maar voor wat het moet dienen is dat goed genoeg. Trouwens als het erop zit zie je het verschil niet. Kan zo 10 deurtjes stukmaken, en zo snel gaat dat nu ook niet stuk

ff commentaar op geven.
bestel ook elektronica, oa. a la arduino ed, in china omdat er idd geen verzendkosten zijn en als je -22euro blijft ook geen douanekosten hebt.
Waarom daar? Kost me hier minstens het dubbele of het driedubbele met dan nog eens verzendkosten van de post.

Maar bestel eens batterijen daar. Setje knoopcellen besteld en een batterij voor m'n GoPro (7euro daar, hier +50euro), hebben 2 maand onderweg gezeten omdat die dingen niet door de douane geraken. Ze hebben dan wel een andere manier gevonden, maar de stickers van weigering in de EU hingen er nog op  >:(

Maar vanaf je dus dingen hebt die een bepaalde prijs hebben en compleet zijn, ga je dus douane betalen, die wij dan ook betalen in de prijs van een compleet product.
En als je 100 treintjes verstuurd ga je idd verzendkosten moeten betalen, kan ook niet echt meer in een enveloppe dan. Dus heb je kosten van boot/vliegtuig erbij.

nu, dat is afwijken van de start.

Spijtige zaak voor de producenten. Maar ik vrees dat er nog chinese bedrijven zullen volgen.
Naar ik gehoord heb, zijn de chinezen niet meer bereid om alle soorten werk te doen voor weinig geld, wat 10-15j geleden anders was.

Een bedrijf die ik ken, laat onderdelen maken voor brommers (en complete brommers).
Hij zei zelf: de stukken moeten duurder worden omdat ze beginnen te morren wat ze maar verdienen. Door bv. nen ingenieur die, per ongeluk, zijn mond voorbij praat en zegt: jullie krijgen maar x-dollar, wij krijgen voor hetzelfde werk x-keer x-dollar... Bedoel maar, ze zijn ook niet allemaal achterlijk hé.
En het zomaar verzetten van alles van firma a naar firma b daar, lukt ook niet zo gemakkelijk meer voor die zaken. Mensen opleiden, de juiste machines hebben,...
zijn doemscenario was: binnen hoogstens 10j moet de gehele productie elders gemaakt worden. En wss zal dat terug binnen de EU zijn dan omdat kosten van transport/douane/... verminderen en de hogere loonkost (en meestal betere afwerking) hetzelfde zullen zijn als daar in china produceren en versturen/douane/...
Greetz

Thommy

centauri167

Voor alle duidelijkheid, er is een groot verschil tussen een enveloppe versturen vanuit China met de overgesubsideerde China Post of wat handelaars moeten betalen als ze in bulk versturen via trein, boot & vliegtuig. De tarieven van die laatsten blijven maar stijgen omdat de vraag het aanbod blijft overstijgen en wat dan ook serieus in hun nadeel speelt is dat het echt one-way vracht vanuit China is en amper iets naar hun waardoor in principe bijna al die vervoersmiddelen leeg terug moeten.

Zelf werkzaam in de logistiek, is dit één van de uitdagingen waar ik me mee moet bezighouden. Daar er natuurlijk tussen concurrenten prijsdruk is, moet men dus voornamelijk proberen "minder" verlies te maken op de terugweg zodat men daar de kosten kan drukken. Voor een stuk lukt dit gelukkig omdat men tussenstoppen kan maken op plaatsen waar men nog wel wat extra afzet kwijt kan, maar dat is natuurlijk beperkt en tussenstoppen kosten ook weer geld en verliezen tijd.

En dan nog iets over de ongezonde rol van China Post, leg maar eens aan een normale mens uit dat men pakjes in China van 0,5 euro kan bestellen bij den Ali zonder transportkosten als men weet dat China Post onze posterijen ook nog moet betalen ????
Maar zoals bij zoveel dingen, Europa laat alles maar toe en jankt achteraf dat al onze handel kapot is ...  Toch goed dat we een commissaris hebben voor oneerlijke concurrentie ...

Havoc

Voor het werk laten we ook dingen in china maken (plastic injectie stukken), volgens onze plannen etc. Transport is echt niet het probleem hoor. En met een bestelling vullen zo ook geen container, dat is meestal een pallet dat ongeveer 1 meter hoog gestapeld is, een keer per jaar.

En zelfs met douanekosten erbij is het nog interessant. En Bpost is een ramp, zowel wat service als prijs betreft. Pakje van hier naar Duitsland (voor een herstelling) een dikke 50 euro. Terugreis van hetzelfde pakje: 18 euro. Of is DHL ook alzwaar gesubsidieerd?

En ja, hun levensstandaard gaat veranderen. Die zitten nu ergens waar we hier ten tijde van Daens zaten. Maar je moet dat allemaal relativeren. Toen we op een ander bedrijf met Indië samenwerkent, dan werken ze daar ook 6 dagen in de week. Na enkele jaren samenwerking was dat al maar 5 meer zoals bij ons. Ze verdienden nog altijd maar 1/4-de. Maar die mannen (ingenieurs) hielden er ginder wel een levensstijl op na waar ik alleen maar van kan dromen.

En vergeet het dat dit terug naar europa komt. Volgende stap is Afrika.
Met vakantie voor onbepaalde duur.