Insolventie Modern Gala?

Gestart door guydhaese, 09 juni 2015, 22:56:17 PM

Dirky

Citaat van: centauri167 op 17 juni 2015, 20:34:04 PM
Denken dat de jobs uit China ooit terug komen naar hier is al even stom om te geloven dat we ooit het geleende geld aan Griekenland gaan terug zien ...


jammer dat je me stom vind Paul  :D

Er komen jobs terug. Dat zie ik in de sector waar ik nu werk - LED verlichting - dagelijks.
De grote beweging naar China heeft bij het populair worden van LED verlichting gezorgd voor super-grote productie reeksen. Een winkel die 5 jaar terug op LED-armaturen wou overschakelen en 100 spots nodig had, kocht die van den Chinees.
Als vandaag diezelfde winkel een interieur vernieuwing uitvoert, zal hij zonder twijfel opteren voor armaturen die aangepast zijn aan het voorwerp dat belicht wordt. Dat worden dan 60 gewone spots, 20 spots om bijvoorbeeld een vleesproduct te belichten, en nog eens 20 voor de afdeling brood en kaas.
Die 60 zullen mogelijks nog China producten zijn maar die 40 andere maken we nu hier.

Gaat het hier over veel jobs? nee. Komen alle jobs terug? dat zal wel niet! Maar één job die terugkeert is weer één arbeider die hier aan de slag gaat voor iets wat vroeger door een Chinese arbeider werd gemaakt...

De klant wordt kieskeuriger, weet beter wat ie moet hebben, en heeft vaak ook geen zin om nog 18 weken te wachten tot de boot hier is...

En om weer eventjes dichter bij het oorspronkelijk onderwerp van dit draadje te komen: Mocht ik morgen 100€ meer moeten uitgeven aan een loc die hier gemaakt is, zou ik het met plezier doen!

Havoc

Citaat van: centauri167 op 17 juni 2015, 20:34:04 PMDit heeft wel één negatief gevolg, de steeds hogere verzendingskosten vanuit China, dit omwille van de enorme vraag en ook omdat het bijna steeds one way vracht is, volle vliegtuigen/ boten naar hier en bijna leeg terug wat enorm kostelijk is.

Wel, je zou dat verwachten maar ik merk er niets van. Heb enkele weken terug een batterijdeurtje voor het fototoestel ginderachter besteld: 5 euro/stuk verzenden inbegrepen. Hier in de winkel 53 euro. OK, het is wel een wit product maar voor wat het moet dienen is dat goed genoeg. Trouwens als het erop zit zie je het verschil niet. Kan zo 10 deurtjes stukmaken, en zo snel gaat dat nu ook niet stuk.

Weet zelfs zo nog niet of bedrijven gaan "terugkomen". Stel je hebt 10-15 jaar ginder geproduceerd, goed winst gemaakt en niet teveel moeten doen. En nu ga je dan de productie zelf terug doen? Mensen aanwerven en opleiden, terug machinepark opbouwen, voor alle kleinigheden zorgen (verpakken, etiketten, QC, QA, stock). Hoelang eer je weer op kruissnelheid bent en dat met een verminderde winst? Ofwel gaan ze de beweging naar India en dan Afrika meevolgen ofwel ermee stoppen. Misschien dat er dan wel kleinere fabrikanten in hun plaats komen. Daar zie ik wel een opening voor. Maar dat zal dan voor een ander publiek zijn.

100 euro meer voor een loc? Weet het nog zo niet. Dat is 25-30% erbij. Denk dat ik (nog) meer 2-de hands ga kopen dan. Dat is nu al 90% van mijn aankopen trouwens.

Zelf beginnen bouwen ipv dozen kopen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SirGresley

Vietnam zou ook in de opmars zijn vooral voor het gedetailleerde...
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Peter

#78
Een grote bezorgdheid bij veel modelspoorders (ook in Duitsland en Frankrijk) id de vraag: hoe zit het in de toekomst met het verkrijgen van onderdelen? zoals bv. antislipbandjes enz.

CiteerVietnam zou ook in de opmars zijn vooral voor het gedetailleerde

Ik denk dat veel bedrijven (klanten van Modern Gala??) de kat uit de boom zullen zien, en afwachten wat de toekomst brengt, voor ze nog ergens in investeren.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Vietnam  is al langer interessant voor producenten, werkkrachten presteren merkelijk beter en leveren beter werk af dan Chinezen ! :-\

Peter

Dat is inderdaad juist, maar ook Vietnam behoord tot die groep van landen waar de situatie in een handomdraai kan veranderen, afhankelijk wie er aan de macht komt.
nee, liefst modellen uit onze Europese landen (is niet altijd mogelijk) ook al wordt er al eens gestaakt
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

men is blijkbaar vergeten dat de loonkost in onze westerse landen veel te hoog was/is,
dat is ook de reden dat veel van onze bedrijven het (zinkend)schip hier verlaten hebben.
Is die loonkost dan ineens zo gedaald dat men terug naar hier zou komen investeren?
De rekening klopt gewoon niet...

Tenzij ieder bereid zou zijn een pak meer te betalen voor in Europa geproduceerde produkten

;)

dion

Denk niet dat het hier is gedaald, denk dat het aan de andere kant van de wereld bol is gestegen.

Misschien niet in de maten als hier, maar voor de begrippen van daar wel hoger.
Groeten, Dion
Stationsplein Baden Baden http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6805.0.html

Jurgen

Op Facebook heb ik een bericht zien langskomen (van Traintamarre) over LS Models en de insolventie van Modern Gala.
Volgens dat bericht zijn ze dus wel failliet en probeert Daniel Piron zijn mallen waar hij eigenaar van is terug te krijgen. Andere producties in andere Chinese fabrieken en ook uit Spanje gaan gewoon door zoals gepland.

Heel kort uitgelegd wat er in dat bericht stond, het bericht zelf moet je maar eens opzoeken als je een fb-account hebt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dgrr57


dion

En voor wie geen Frans kan lezen. ;D

Groeten, Dion
Stationsplein Baden Baden http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6805.0.html

Jurgen

#86
Citaat van: dion op 27 juni 2015, 10:32:14 AM
En voor wie geen Frans kan lezen. ;D


Hier.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter



blijkbaar weinig interesse want HIERwerkt hij niet !  ;D :-\

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juni 2015, 12:13:58 PM


blijkbaar weinig interesse want HIERwerkt hij niet !  ;D :-\
Nu wel.  ;)
De plaatser van de link was blijkbaar vergeten om de link te testen na plaatsing...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Citaat van: doomslu op 27 juni 2015, 12:18:47 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juni 2015, 12:13:58 PM


blijkbaar weinig interesse want HIERwerkt hij niet !  ;D :-\
Nu wel.  ;)
De plaatser van de link was blijkbaar vergeten om de link te testen na plaatsing...

Toch wel, alleen geen idee wat er fout gegaan is/was.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.