Dit heeft wel één negatief gevolg, de steeds hogere verzendingskosten vanuit China, dit omwille van de enorme vraag en ook omdat het bijna steeds one way vracht is, volle vliegtuigen/ boten naar hier en bijna leeg terug wat enorm kostelijk is.
Wel, je zou dat verwachten maar ik merk er niets van. Heb enkele weken terug een batterijdeurtje voor het fototoestel ginderachter besteld: 5 euro/stuk verzenden inbegrepen. Hier in de winkel 53 euro. OK, het is wel een wit product maar voor wat het moet dienen is dat goed genoeg. Trouwens als het erop zit zie je het verschil niet. Kan zo 10 deurtjes stukmaken, en zo snel gaat dat nu ook niet stuk
ff commentaar op geven.
bestel ook elektronica, oa. a la arduino ed, in china omdat er idd geen verzendkosten zijn en als je -22euro blijft ook geen douanekosten hebt.
Waarom daar? Kost me hier minstens het dubbele of het driedubbele met dan nog eens verzendkosten van de post.
Maar bestel eens batterijen daar. Setje knoopcellen besteld en een batterij voor m'n GoPro (7euro daar, hier +50euro), hebben 2 maand onderweg gezeten omdat die dingen niet door de douane geraken. Ze hebben dan wel een andere manier gevonden, maar de stickers van weigering in de EU hingen er nog op

Maar vanaf je dus dingen hebt die een bepaalde prijs hebben en compleet zijn, ga je dus douane betalen, die wij dan ook betalen in de prijs van een compleet product.
En als je 100 treintjes verstuurd ga je idd verzendkosten moeten betalen, kan ook niet echt meer in een enveloppe dan. Dus heb je kosten van boot/vliegtuig erbij.
nu, dat is afwijken van de start.
Spijtige zaak voor de producenten. Maar ik vrees dat er nog chinese bedrijven zullen volgen.
Naar ik gehoord heb, zijn de chinezen niet meer bereid om alle soorten werk te doen voor weinig geld, wat 10-15j geleden anders was.
Een bedrijf die ik ken, laat onderdelen maken voor brommers (en complete brommers).
Hij zei zelf: de stukken moeten duurder worden omdat ze beginnen te morren wat ze maar verdienen. Door bv. nen ingenieur die, per ongeluk, zijn mond voorbij praat en zegt: jullie krijgen maar x-dollar, wij krijgen voor hetzelfde werk x-keer x-dollar... Bedoel maar, ze zijn ook niet allemaal achterlijk hé.
En het zomaar verzetten van alles van firma a naar firma b daar, lukt ook niet zo gemakkelijk meer voor die zaken. Mensen opleiden, de juiste machines hebben,...
zijn doemscenario was: binnen hoogstens 10j moet de gehele productie elders gemaakt worden. En wss zal dat terug binnen de EU zijn dan omdat kosten van transport/douane/... verminderen en de hogere loonkost (en meestal betere afwerking) hetzelfde zullen zijn als daar in china produceren en versturen/douane/...