Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

elektriciteitsvraag: 3 fasen, 2 fasen, ster, delta, nulleiding en ander fraais.

Gestart door Havoc, 09 juni 2015, 17:47:58 PM

Havoc

Daarnet is hier in mijn appartement alle stroom op de stopcontacten uitgevallen. Ondertussen de reden gevonden, in de zekeringenkast (groot woord, er zitten 6 zekeringen in (3 kringen)) is een draad waar hij omgeplooid en vastgeschroefd zit doorgebrand.

Goed, ik maak een schets van de aansluitingen en wat blijkt: elk van de drie kringen staat tussen 2 fasen --> delta schakeling. Lijkt me eigenaardig dus ga ik zien in de meterkast en ja, er komen na de meter maar 3 draden en tussen elke combinatie staat 235V.

Omdat het beste me lijkt om een nieuwe kast te zetten met nieuwe zekeringen etc ga ik dus naar "de brico" en vraag daar even wat ze hebben.

Grote paniek want zo'n installatie, dat kan niet. Die zekeringen zullen niet werken en nog van dat fraais. Ik moet een elektrieker laten komen en die zal dat omzetten naar 2 fasen en een nulgeleider.

Nu ik er even langer over na gedacht heb lijkt me dat toch raar. Ken wel een en ander van elektriciteit maar niets van installatietechniek. Volgens wat ik vind is dit dus een installatie met 3x235V of zoiets. En om om te zetten naar een nulgeleider zou men 1 fase moeten aarden. Dan zou je 2 fasen en een nulgeleider hebben. OK, maar er is helemaal geen aarding... En hoe zit dat dan met de rest van het huis (de andere 2 appartementen)?

Iemand die dit al gehoord heeft? Installatie is van 1970.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 09 juni 2015, 17:47:58 PM
naar "de brico"
Grote paniek want zo'n installatie, dat kan niet. Die zekeringen zullen niet werken en nog van dat fraais. Ik moet een elektrieker laten komen en die zal dat omzetten naar 2 fasen en een nulgeleider.


Ook ik heb daar geen verstand van maar,

Mensen die rayons vullen in eender welke brico zijn nu niet direct de geschikte personen om technisch advies aan te vragen,
zij worden meestal wreed overschat qua technische (vak)kennis! ::)

;)

Bolje

Volgens uw schrijven, zou ik zeggen een aansluiting 3x240V. Dus geen nulleider, tenzij je nog iets werkende hebt op 110V  :o

Gewoon alles aansluiten zoals het was. 3x twee verschillend fasen gebruiken, evenredig verdeeld. L1+L2; L2+L3; L1+L3
Vele groeten,
Ronald

Huugooke

Ik weet niet in welke stad / streek je woont,  ;)  maar ik heb hier ook nog 3 x 220.
Tegenwoordig is 380+  N normaal, vandaar de paniek in de Brico waarschijnlijk.
Draad gewoon terug aansluiten.

Snobby Crash

Tja, ik heb wel een beetje verstand van electriciteit, maar om dit hier zomaar even neer te pennen en jou niet in de problmen te helpen is dit uiteindelijk een gevaarlijk iets he !

Uiteindelijk heb je ofwel 3 fasen  zonder nul en meet je tussen de fase telken 380V dit was wat men vroeger drijfkracht noemde omdat heel wat aparatuur vroeger werkte op 3 fasen 380v. Als er nu een nulleider bij zit, meet je tussen de fases 380 V en tussen elke fase en de nulleider 220V.
De nulleider is verbonden met het sterpunt in de centrale.

Je hebt dan ook nog de mogelijkheid tussen verschillende netten, en dit zijn bijvoorbeeld TNS en TNC
tns betekent terre, neutre separe, dus aarde en nulleider gescheiden. TNC is terre en neutre combine, dit is als de aarde en de nulleider samen aan het sterpunt liggen in de centrale.

Jij hebt enkel 3 fasen, en geen nulleider en je meet tussen elke combinatie van twee draden telken 220v, dan heb je een net van 3 fasen 220v. Je kan dan uiteindelijk kiezen welke combinatie van draden je gaat gebruiken, omdat er tussen de twee draden telkens 220v verschil zit.

Als je niet zeker bent van wat je gaat veranderen, vraag dan raad aan iemand die overweg kan met deze materie, want het kan levensgevaarlijk zijn als je dingen niet goed gaat aansluiten.

Geert

Huugooke

Volgens zijn meting heeft hij wel degelijk 3x 240, en kan er dus weinig verkeerd gaan. een nulleider is er niet, dus 120 kan hij niet "maken".
Als je toch een nieuwe kast wil zetten (en dat is alleen nodig als deze beschadigd is, en indien niet, als er meer kringen zijn dan de drie die je zegt) koop dan een lege en losse zekeringen en leg de interne bekabeling zelf.

Huugooke

En btw, een afgebrande draad betekent een slecht contact gecombineerd met een overbelasting.

dani

Galactic Sector ZZ9 Plural Z Alpha    is wat ver voor mij, anders was ik jou graag met raad en daad komen helpen....

Je hebt inderdaad een wat oudere aansluiting. 3x230V

en zoals Geert al zegt, is het moeilijk om hier maar wat neer te tikken op gevaar van brand of electrocutie.

Zoek eerst eens waarom die draad is doorgebrand.  Daar is meestal een reden voor.  Verhelp dan het probleem en sluit weer aan.

Kan je eens geen foto plaatsen van die" zekeringen en bedrading ?  Dat helpt .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ik gok ook op een oud net 130/230... Wat er precies is fout gegaan weet ik niet, maar als je geen aarding hebt en gaat investeren in nieuwe veiligheden zou ik toch beest kijken of er een mogelijkheid is om toch zoveel mogelijk ook aarding te voorzien ;)  Lijkt me nogal gevaarlijk zonder ?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

aarding staat helemaal los van NULLEIDER,  Rian...


Je aarding is die geel-groene draad die lokaal "in de grond gaat"
De nulleider is een draad die terugkeert naar het verdeelpunt van de elektriciteitsdistributie

Neem er eens de cursussen electriciteit bij .


de mogelijkheden zijn simpel :  (let op , ik tik 220 en 380, in werkelijkheid kan dit tegenwoordig makkelijk tot   240  en 400 V  gaan)


1 fase + nulleider             : simpelste éénvoudigeste vorm van stroomvoorziening voor kleine vermogens (bvb oude huisjes) :  1 x 220 V
2 fasen + nulleider           :  komt maar zelden voor,    je hebt dan 2 x 220 V tussen elke fase en de nul   en  1  x 380 tussen de 2 fasen
3 fasen + nulleider           :   3 x 220V tussen elke fase en de nulleider   en OOK    3x 380V  tusszen telkens 2 fasen (ster schakeling, drijfkracht)
3 fasen zonder nulleider    :   3 x 220... in driehoek schakeling   (GEEN  380V beschikbaar)

... en elk van deze mogelijkheden al dan niet met aarding. 

Tussen een fase en de aarding meet je meestal 110 volt !    Maar als je installatie goed is beveilgd gaat dan de verliessctroom schakelaar  de boel onderbreken als je een verbruiker (of  geleiding ) tussen een fase en de aarding zet.




De  3+N  schakeling  (drijfkracht) wordt/werd gretig gebruikt in de industrie  bij het opstarten van een motor bvb... bij asynchrone motoren.
Ik heb in mijn studententijd geworsteld met de fameuze  Ster-Driehoekschakeling van een motor, die er voor zorgde dat een motor  bij het aanlopen meer een veel lagere stroom  (ster schakeling, 3x380v,  vrijwel onbelast aanlopen) nodig  had  door de ene manier van zijn 3 spoelen te schakelen, en dan in regime  werden ze omgeschakeld naar het andere (driehoek, toch meer vermogen te leveren).

voor wie meer wil weten :  http://nl.wikipedia.org/wiki/Ster-driehoekschakeling

(ja, ik heb een beroepsmisvorming, ik ben inderdaad "electromechanisch opgeleid")

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

1 BELANGRIJKE TIP met elektriciteit :    als je niet helemaal zeker bent waar je mee bezig bent : BLIJF ER AF !!!

Laat het door een vakman doen, of door iemand die weet wat hij doet, want anders kost het je misschien je huis of je leven en dat van anderen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Kris

Hallo,
Netwerken , zoals Dani aangaf,

Lees dit ook eens indien u uw kast aanpast (of laat aanpassen )
http://www.atk.be/images/File/d09-nlE1-04.pdf

Kris

Dirky

in een ver verleden mijn beroep geweest... en feitelijk nog altijd beschreven in mijn handelsregistratie  :)
Er zijn dus wel degelijk nog TNC netwerken waar aarding en nulleider verbonden zijn. Maar voor zover ik uit een recent verleden voorbeelden kan aanhalen waren die allemaal gesitueerd in een industrie-omgeving...

Dus ook dezelfde raad; laat het nakijken door een vakman!

Bolje

Citaat van: dani op 09 juni 2015, 20:09:37 PM
...Laat het door een vakman doen, of door iemand die weet wat hij doet, want anders kost het je misschien je huis of je leven en dat van anderen.
Citaat van: Dirky op 09 juni 2015, 21:22:07 PM
...Dus ook dezelfde raad; laat het nakijken door een vakman!
Zeker een goede raad, als je niet echt weet waarmee je bezig bent, laten in orde brengen door een vakman  ;)
Vele groeten,
Ronald

Stieven76