Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

profi koppeling op Roco loc

Gestart door n/a, 02 juni 2006, 18:52:46 PM

n/a

Hallo,

Ik heb enige tijd geleden een BR290 van Roco aangeschaft en ben eigenlijk vergeten deze door de winkelier te laten voorzien van profi koppelingen.

Nu zijn de insteek koppelingen onderweg maar ik vraag me af hoe ik deze het best kan monteren.

1) Gewoon loc pakken en aan de koppelingen trekken en de nieuwe erin steken?

2) Koppeling met NEM schacht uit het draaistel peuteren en uitwendig de koppeling wisselen?

Mijn voorkeur heeft optie 2 maar ik ben bang de aangespoten beugel onder de koppeling af te breken. (heb twee Roco locs waarbij dit gebeurd is, door vorige eigenaar)

Iemand hier met ervaring?

mvg

Leo

Gerolf

Heeft die geen NEM-normschachtje? Dan is de koppeling eenvoudig te vervangen, daar moet je de loc niet voor openprutsen.
Let wel op: niet aan de koppeling trekken, maar met een pincetje of tangetje de haakjes van de koppeling (achteraan het schachtje) samendrukken. Dan lost de oude koppeling vanzelf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Hoi,

Ja hij heeft een NEM schacht. Ik vraag me af of ik deze eruit moet peuteren of dat ik deze tijdens het wisselen kan/moet laten zitten.

Loc zit aan kopse kanten vol met breekbaar spul (hekjes).

mvg

Leo



Gerolf

De schacht laat je zitten. Enkel de koppeling eruit halen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a


n/a

Heb inmiddels de handleiding gevonden. Hij zat onder het piepschuim [:I], moest toch de NEM schacht eruit wippen met schroevendraaier. Is gelukt maar nu krijg ik de NEM schacht niet meer gemonteerd.

Ik kan de schacht in het draaistel steken maar krijg hem niet over de pen / het scharnier gedrukt.

Is hier een goede truc voor [?]

mvg

Leo

ysbeer

Dat blijft prutsen,je kunt de hele boven kant van de draaistellen(die wijst dus naar onder)er uit halen.
lipje aan de motor zijden naar binnen drukken.met schroevendraaier
Maar de kans dat je wat beschadigd is aanwezig
Bij mijn 290-188-2 moet je echter niet naar voren maar naar boven schuiven.Er hoort dan ook een speciale koppeling in.
Daar voor hoeft er echt niks los.
Let wel op de profi koppeling wordt niet meer gemaakt

nog niet gelukt zeg het.

n/a

H0i,

Succes, ik heb het onderstel eraf gehaald zodat ik wat minder van de loc kon afbreken.

Blijf het alleen een zwak concept vinden van Roco hoe de koppelingen in het draaistel bevestigd zitten. Kans op breuk is groot en bij de BR290 zit er nauwelijk materiaal in de krachten/momentenlijn zeg maar. Dit materiaal moet bij het de-/monteren bovendien nog gebogen en getordeerd worden met bijbehorende kans op breuk. En de onderdelenservice is ook niet om over naar huis te schrijven.

Profi koppeling niet meer gemaakt? [:(] Moet ik maar een voorraad bestellen.

mvg

Leo






ysbeer

blijf het toch vreemd vinden dat je die hele beugel er uit moest halen als het een lok is van de laaste serie(die heeft licht,de oude niet)dan zou dat toch niet nodig moeten zijn.
Vooral bij de hobby loks br 215/290 belg 5900 is de koppeling niet direct ideaal al hoewel al veel beter dan eerst ,want toen moest inderdaad die beugel die jij beschrijft er uit.met een pracht kans dat hij brak of zoiets.
Heb je wellicht een lok uit de oude serie gekocht(geen licht)
Ik heb nomaals gekeken en het wisselen bij min lok is een simpele zaak (schuiven op/neer)

wim

n/a

Inmiddels heb ik aan 1 zijde de koppeling weer los gemaakt om een stuk van de NEM schacht af te snijden. Pofi koppeling stak heerlijk omhoog, het "aanspuitsel" welke over de beugel glijdt was te hoog.

Op een schaal van 1 tot 10 krijgt deze uitvoering 0 punten.

Ik heb even gekeken en de loc heeft een 1 punts verlichting (in de huif) aan beide zijden (hobby versie).

Ik heb nog een uitdaging. Bij een grootvolume wagen (Isover) heb ik de haakkoppelingen er uit gehaald en kwamen de veertjes net zo snel eruit. Hoe kan ik deze weer terugkrijgen? Plakken met speeksel aan de nieuwe koppeling werkt niet.

Volgens mij valt het kwartje net. Als ik het onderstel er af had gehaald had de NEM schacht kunnen blijven zitten en had ik van bovenaf de koppeling met een tangetje dicht kunnen knijpen en verwijderen. Zal ik direct eens checken.

Als dit het geval is krijgt alleen de handleiding 0 punten.

mvg

Leo

ysbeer

Leo
Helemaal begrijpen doe ik het niet.
Ik heb ook de v290 (hobby) daar zaten van natuure de marklin achtige beugel koppelingen op.
Deze kon je er naar boven af schuiven,en ze daar na vervangen door een speciaale profi koppeling.nr 40351
Let we een gewone past niet,ik heb al dit sloop werk niet hoeven doen,zeker niets hoeven af te snijden.
Regel bij ROCO maar ook bij andere is nooit de normschacht los maken voor het wisselen van de koppeling dit is absoluut overbodig.
Mocht je kans zien deze situatie bij de 290 te fotograveren zet dat dan eens hier meer ik ben toch benieuwd wat de veschilen zijn.


Gerolf

Ik heb ook zo'n idee dat een foto veel duidelijk zou maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

H0i,

De foto's zullen volgen maar op het moment heb ik een blessure aan mijn schouder waardoor ik het prive pc gebruik tot een minimum "moet" beperken.

Verdere info volgt zeker nog.

mvg

Leo

janjozef

nooit meegemaakt dat ge een nem-koppeling moet slopen, of een boogie er moet uithalen om een kopeling te vervangen, toch niet bij modellen van de laatste 10-15 jaar

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem