Bouw van een Duitse BR E52

Gestart door Tjalling, 30 mei 2015, 22:02:29 PM

Tjalling

Hallo,

Bijna een jaar geleden kreeg ik van mijn vrouw een kit van een Duitse e-lok, de BR E52. Ze had deze kit via deze site (na wat sturing  ::) ) gekocht.
Bij het uitpakken van het kado kreeg ik dus wel de opmerking dat een verslag toch zeer op prijs gesteld zou worden.

Omdat mijn verjaardag al weer voor de deur staat, vond ik het toch tijd worden wat aan deze kit te doen, en ik ben begonnen het apparaat in elkaar te zetten.
Dit is de eerste keer dat ik een witmetalen kit soldeer, dat viel toch niet tegen. Het werkt in ieder geval prettiger dan lijmen.

Er zat geen bouwbeschrijving bij, ik ben dus onderaan begonnen (aan de hand van allerhande foto's van internet, met name via drehscheibe-online.de). De bodemplaat met alle stukjes die daaraan horen:



Het valt me op hoe verschrikkelijk mooi gedetailleerd deze kit is, alle delen die op de foto's van het grootbedrijf staan zijn terug te vinden. De leeftijd wordt eigenlijk alleen verraden door de brede wielen met de hoge flenzen.

Vanavond heb ik de opbouw inelkaar gezet. Van binnen ziet het er dan zo uit:



van opzij:



en van voren:


Het is de bedoeling de versie te bouwen zoals deze begin jaren 60 rondreed, met verlichting. Dat betekend dat er een aantal gaatjes in de voorzijde dicht gemaakt moesten worden. Bij de DB zijn de doorgangsdeuren dicht gelast. Bij een aantal machines bleef de deur wel herkenbaar, dus dat laat ik hier ook zo.

Nu zit ik op een punt waar ik wel wat advies kan gebruiken: Op welk moment kunnen details als handrails gemonteerd worden? Voor het spuiten of daarna?
De grote delen zitten nu in elkaar, en kunnen gespoten worden. Een alternatief is om nu eerst alle details te monteren en daarna alles in 1 keer spuiten.

Verder nog een vraag over de kleur van het dak: Wat zou de kleur van het dak zijn geweest rond 1961? het onderstel inclusief wielen lijken zwart/ grauw te moeten worden, de opbouw groen.

Alvast bedankt voor de input!

Groet,
Tjalling
 

DFS

Mooie bouw, Kwa kleurkeuzes kan ik je niet helpen...

Betreffende de handrelingen. Ik (met mijn beperkte ervaring) installeer die altijd net voor het spuiten. Dus als alle ander werk gedaan is, Hetzelfde voor de tredes enz.
De reden is dat dit meestal fijne onderdelen zijn die makkelijk terug afbreken/beschadigen. Dus net voor het spuiten monteren en fixeren. Dan de boel ontvetten en airbrushen maar.

groeten

sdz1976

Kan je niet helpen, maar je wel feliciteren met het reeds geleverde werk.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

jlvjlv


Tjalling

Heren,

Bedankt!
Die wikipediapagina kende ik nog niet.
De grote vraag wordt nu welke kleur groen te kiezen: flessengroen of Chromoxid groen. De eerste lijkt historisch wat beter te kloppen, de tweede is (veel) makkelijker verkrijgbaar. Hoe groot zou het verschil zijn in model?

Groet,
Tjalling
 

Gerolf

Ik zou eerst de kast airbrushen, en dan pas de details aanbrengen.
Die details kunnen immers de nevel tegenhouden, en dan krijg je een ongelijke verflaag
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Peter

#7
Een goede raad.
Zorg dat de gaatjes voor de handgrepen enz. in de juiste maat geboord zijn voor het spuiten.
Gebruik een goede primer. Ik raad die van Weinert aan.Die zijn wel iets duurder, maar speciaal afgestemd op metalen modellen, waar ze zelf een redelijke keuze van hebben.
Voor de juiste verfkleuren is ook Weinert de beste keuze. Je kan deze direkt bij hen kopen of (mijn voorkeur) bij Modelbahnshop Lippe. Daar zijn ze iets goedkoper (5,40 €) en betaal je geen verzendingskosten.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tjalling

Hallo Peter,

Bedankt voor je advies! Binnenkort toch maar eens Flessengroen bestellen, dat lijkt correcter te zijn dan Chromoxid.

@eve: dank u.
@Gerolf: Dit is een goede gelegenheid beide mogelijkheden te proberen (handgrepen wel bevestigen/ niet bevestigen) kan ik meteen zien wat het effect is op de uiteindelijke verflaag.

Groet,
Tjalling
 

Rangeerduivel

Citaat van: Tjalling op 02 juni 2015, 15:35:33 PM
Dit is een goede gelegenheid beide mogelijkheden te proberen (handgrepen wel bevestigen/ niet bevestigen)

Hierin moet ik Gerolf bijtreden,

waar een obstakel(reling e.d.) op een kleine afstand van het te spuiten oppervlak zit,kan de verf natuurlijk dat oppervlak niet bereiken,
ik zou het risico niet nemen hoor,
want dan ga je automatisch wat bijspuiten,misschien uit een andere hoek,maar dat verhoogt de kans op lopers

Men gaat ook niet zo te werk bij spuitwerk in 1/1,daar wordt alles gestript

;)

Kees-Jan

Onzin.

Handgrepen mits aan 1 kant vast tegen het model hebben bij mij nog nooit problemen met spuiten gegeven. Druipers of zakkers spuit je gewoon weg met veel lucht en weinig of geen verf.

Succes met de lok.

Kautenbach

poeh...blij dat ik geen druiper heb zeg ;D ;D ;D ;D ;D ;D

succes ermee Tjalling, lekker bezig, ben benieuwd naar t spuit resultaat  ;)

Op naar n volgend locje straks? 8) 8)


Tjalling

Hallo Martin,

Kun je ook vertellen waarom? Ben wel benieuwd naar je redenatie.

Groet,
Tjalling
 

Martin Welberg

Hoogst waarschijnlijk zit de andere tint meer bij de originele kleur. Maar het is een model. Je beleving van kleur is op schaal anders en daarom zou ik zeggen vlak de kleur wat af. Ook de 6020 werd origineel gebruikt maar komt minder hard over. Een van de redenen waarom NS geel in model bijna nooit overeenkomt met de werkelijke kleur. Zou je die gebruiken komt het op de baan niet als echt over..