Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

RAL kleurenkaart

Gestart door marimon, 27 mei 2015, 09:56:11 AM

marimon

Ik dacht dat hier ooit iemand een kleurenkaart had gemaakt met vele vergelijkingen tussen Ral-codekleur en verschillende gangbare modelbouwverven zoals Tamiya, Revell, enz..
Ik heb al in veel topic's gezocht maar helaas...
Waar zou ik dat hier kunnen terugvinden, als het nog zou bestaan natuurlijk!
Op voorhand bedankt.
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner


Peter

Kleurenkaarten en vergelijkende tabellen van de merken zijn maar relatief juist.
Voor de juiste kleuren moet je echt de officiele kleurkaarten hebben zoals de Federal Standart (FS-595A), De British Standard (BSC) en de RAL kleurkaarten (ps: RAL is Reichsausschuss für lieferbedingungen en dateerd van net voor de tweede wereldoorlog) Al deze standaardwerken zijn reeds verschillende keren geupdatet.
De vergelijkende kleuren van de modelverf merken zijn min of meer juist, maar tussen twee potjes/flesjes kan een groot verschil zitten.

Laatst van Humbrol 2 potjes FS 36440 (grijs nr. 129) gekocht. Het kleurverschil tussen beide was wel heel frappant
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Ook interessant:

http://www.shapeshift.bg/paintconversionlinks.html

Vooral de pdf bij 'Official conversion charts' van Vallejo geeft een heel uitgebreide tabel, niet meer te vinden op hun eigen website, maar deze werkt nog wel.

marimon

Bedankt mannen voor de info. We kunnen verder werken nu :)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

loco

Toch maar oppassen met deze omzettingen van verfpotjes naar Ral-kleur.
De Ral-code die soms vermeld wordt is zelden identiek aan de echte ral-kleur. Het is meestal een benadering van de ral-kleur. Ik spreek uit ervaring. Testen lijkt mij aangewezen. Het is zoals Peter reeds duidelijk maakte.