Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Kleur ramen NMBS tijdperk III

Gestart door SirGresley, 25 mei 2015, 21:43:14 PM

SirGresley

IK heb me al zo dikwijls afgevraagd welke kleur de stationsramen waren? Groen, bruin, wit of ...
Ook die van loodsen en werkplaatsen??
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Peter

Hier in Hoboken-Polder waren ze vroeger (voorde 2' wereldoorlog) donkergroen en met ZINKEN dak, een tijd na de oorlog, werden de ramen donkerbruin en werden er pannen op het dak gelegd. De kleur van de ramen was nog te zien nadat deze werden verwijdert en het interieur helemaal verandert werd door de nieuwe eigenaresse (Advokate), die mij altijd zeer behulpzaam was in het verzamelen van gegevens De nieuwe ramen zijn lichter gekleurd (Meranti?)



Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Voor een vroeger projectje heb ik naar verven een klein onderzoek gedaan. De grootnonkel van mijn ex (schilder van beroep) heeft me hierbij volgende uitleg gegeven:
Het meeste houtwerk was vroeger groen van kleur. Voornaamste reden was de prijs. Groene verf was stukken goedkoper dan andere kleuren. Enkel de rijkere mensen konden zich echte kleuren permitteren. Denk maar eens aan de vensterluikjes van "alle huisjes die eigendom waren van baron X"...
Ook dekte groene verf beter waardoor men met één laag van de klus af was. Andere goedkope kleuren zoals bruin, moest men vaak in meerdere lagen aanbrengen.
Of die uitleg scheikundig te staven is weet ik niet. Maar betwisten ga ik zeker niet doen want alles wat ik me van vroeger als kleine kadee herinner van kleuren is vaak groen. De poort bij opa, het deur- en raamwerk van het eerste huisje dat ik ooit huurde, de lelijke deuren op de lagere school...
Als het niet wit was, was het groen  :)
'kan me dus best voorstellen dat veel van het raamwerk van spoorweggebouwen groen was.

bellejt

tijdens de jaren door heb ik ze gezien in groen ,wit en bruin en bordeau.

Peter

Bij de verbouwing van het station hier kon je op de uitgebroken ramen nog zeer goed onder de latere bruine verf de oude groene verf zien.
Blijkbaar werd er in die jaren geen verf afgebrand vooraleer er een andere laag op kwam, doch werd de nieuwe laag gewoon  (misschien een beetje geschuurd?) over de oude geschildert.
PS: de groene verf was zeer donker van kleur
Met vriendelijke groeten
Peter

arnaud

Van tijd to tijd was het ook tweekleurig.
Donker werf voor het woud (meestal groen denk ik), maar de voegen in "mastic"-voegmiddel, stopwerf (ik zeg het ook in het frans) kunnen in wit geschilderd zijn, of met un naturale kleur gebleven zijn (ligt warme grijs - "beige"

De "traditionnele" kleuren van verf kun je nog altijd vinden bij levis (basis gamma): inderdaad donker groen, bordeau, (grijs: meer zeldzaam voor woud?)
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

SirGresley

Alvast bedankt voor de antwoorden.  ;)

En nu misschien moeilijker: de werkplaatsen, ook groen of gewoon metaalkleur zilver of grijs?
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama