Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

analoog naar delta?

Gestart door n/a, 22 december 2004, 19:26:48 PM

n/a

amaai, als ik dat hier lees ben ik nog groener dan groen
ik weet nog niet hoe ik kan overschakelen naar delta?:I
wat moet ik doen of waar vind ik info?

n/a

Nou om te beginnen moet je niks hoor [:D]
Er klinkt een beetje paniek door in je berichtje, niet doen!!
Begin met een paar diepe ademhalingen en verzamel dan al het geduld dat je hebt. Stap 1 is namelijk je gaan inlezen, Delta is misschien wel helemaal niet wat je nodig hebt en het laatste wat je moet doen is ongeduldig worden en dan blind de fabrikant of winkelier volgen.
Kijk 'ns op m'n webstek onder het kopje digitaal, is geen kant-en-klaar recept maar geeft je een beetje een indruk waar het met digitaal allemaal om gaat en hoe de diverse componenten in elkaar steken. http://www.funkyrail.nl
Als je dan met een winkelier of medespoorders gaat babbelen kom je wat beter beslagen ten ijs.

Succes
(en er zijn ook altijd nog de diverse forums op het web waar je welkom bent)

svvander

citaat:
Geplaatst door maxim

Hallo Duracell,
moest je willen overstappen van analoog naar delta,
zou ik ineens ene stapje hoger gaan.
Van analoog naar digitaal.

Mijn eigen ervaring leert dat eens dat je delta hebt,
je zeer snel naar digitaal wilt overstappen.
Iedereen is anders,
maar als ik jou was zou ik het ook eens overwegen [:)]



Hallo Duracell,

Ik was tot enkele maanden ook nog een "groener, dan groener, groentje!" (hehe), maar door op dit forum en op het zusterforum (zo mag ik het toch wel noemen he), veel te vragen (vooral durven), ben ik nu ook al heeeeeeeel veeeeeel verder.
Moest ik van jou zijn, zou ik ook direct overschakelen naar digitaal. Delta is namelijk een merkproduct van M?rklin en is stilaan aan het afzwakken, door de komst van nieuwere digitale systemen. Moest ik jou zijn, maar dat ben ik niet, zou ik me verder proberen te informeren via deze fora.

Nog dit, heb je reeds M?rklin of ander treinen? Ja? Dan kan je best is kijken om over te schakelen op een Intellibox van Uhlenbrock. Kost iets meer, maar je kan met 1 apparaat alles, waardat je bij M?rklin verschillende apparaten nodig hebt (is niet het enig voordeel hoor, zijn er verschillende).
Heb je nog geen M?rklin of andere treinen? Overweeg dan niet direct een digitale startset van M?rklin, maar kijk ook eens bij de concurrentie... Meestal kan je dan beter vergelijken. En het voordeel is soms ook, dat je je niet altijd aan 1 merk moet binden.

Laat je niets wijsmaken, deze mannen op ons forum, weten er best wel heel veel van! [|)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Hallo mannekes

Alvast bedankt voor de eerste reacties.
Ik zal een beetje meer info geven over wat ik al heb dan kan men beter oordelen.Ik had een klassieke baan van 2.4x1.2 m.
met daarop zo'n 5rondjes op volledig electrisch met 3trafos en diverse seinen.

Het lag behoorlijk vol! Mijn rollend materiaal bestaat uit 5 locs geschikt voor delta maar dan ook nog heel wat oudjes.Die kunnen wel omgebouwt worden denk ik? Maar voor digitaal moeten ook mijn wissels veranderd worden zekers. Is dat een dure zaak? Kan ik mijn trafos nog gebruiken of is dat antiek geworden?
U ziet vele vragen en problemen om op te lossen.

Ik ben nu opnieuw begonnen met een gloednieuwe baan en schaduwstation zodat ik mijn gerief niet telkens moet opstellen. Dus werk aan de winkel.Groetjes
P.S.Door te verhuizen is de kassa wel bijna leeg

tonycabus

Wacht voor je wisselsturing misschien nog even op de "Kiss" reeks in MSM: het kan ook analoog met een digitaal trekje, goedkoper, eenvoudiger maar vooral overzichtelijker!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

I.p.v. delta kan je even goed het nieuwe mobile station van Marklin kopen, dat niet zo veel kost en je treinen rijden digitaal. Je kan dan buiten de digitale treinen ook 1 trein met delta inzetten die je niet moet ombouwen. De aansluiting is zo simpel als twee draden aan het spoor bevestigen en vertrekken (of met aansluitspoor).
Voor de sturing van wissels e.d. :deze zijn vrij prijselijk (die van marklin toch zeker),en wacht je beter eerst eens af wat KISS ons gaat brengen in MSM. Wat, als het even goed gaat zijn als we mogen geloven, het voordeel bied dat je hier op het forum gratis ondersteuning krijgt.

Groetjes Bart.

n/a

Hey mannekes
Kiss in MSM dat is latijn voor mij versta er de ballen van!!!!!
Kussen in the moonlight ofzo????(eigen vertaling)
kwas bijna weer vergeten al mijn gerief is marklin m spoor.
Toedeloe

bartie

Duracell,
KISS is voor iedereen nog Latijn, lees onder de map KISS hier op het forum al eens wat er over geschreven is en de rest zal voor iedereen hopelijk duidelijk worden bij de volgende nummers van modelspoormagazine.

Bart.

Johnnytrein

Duracell (what is a name), Inderdaad je kunt beter ineens de stap naar Digitaal zetten.Het nieuwe M?rklin systems is een mogelijkheid maar het mobile station is mijns inziens niets meer dan een veredelde delta sturing. Wat je wissels betreft zelfs als je digitaal zou gaan rijden hoef je deze niet te digitaliseren je kan ze zoals nu gewoon blijven bedienen met je schakelkastjes dat is absoluut geen probleem.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

als ik goe mee ben heb ik zware transfo nodig
-(30va)
-control unit
-booster
of een uhlenbrock ib????

Pol De Bard

Ze lokken me weer uit mijn tent zie![;)]
Nogmaals: "Kiss" (Keep It Super Simple) is eigenlijk een analoog systeem met digitale elementen: flip-flops of elementaire geheugencellen, gebouwd met doordeweekse componenten. En voor de rest niks anders bijzonders: gewone transistors en diodes en gewone relais.
Niks exotisch dus. Zelf te bouwen, aan te passen aan jouw eigen behoeftes. En met de uitleg in de evolutieve artikels (we beginnen bij het begin, daarna bouwen we steeds meer elementjes) bouw je zo langzaamaan het systeem dat jou het meeste aanspreekt.
Aangepast aan "gewone" wissels of armseinen, of Lemaco-wisselmotortjes of geheugendraad. Steeds met dezelfde elementen, alleen soms in een andere konfiguratie aangepast aan de situatie.
Maar heb nog even geduld... Ik weet zelf niet of de reeks nu al in MSM34 zal beginnen, gezien de hoofdmoot van de inhoud al voor het inleveren van het eerste artikel samengesteld was (zo hoort dat ook bij een goeie redaktie!). Anders zeker in nr.35 hoor!

Kiss

Keep It Super Simple

karthuizer

citaat:
Geplaatst door kiss
Ik weet zelf niet of de reeks nu al in MSM34 zal beginnen, gezien de hoofdmoot van de inhoud al voor het inleveren van het eerste artikel samengesteld was (zo hoort dat ook bij een goeie redaktie!). Anders zeker in nr.35 hoor!

Kiss

Keep It Super Simple



[:0][B)] En ik die al zo uitkeek naar het eerstvolgende MSM voor de KISS-story [B)]

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

janjozef

troost u vanaf nu elke maand ons viesboekje in bus om lekker bij te kwijlen dus 34 is 15/1 en 35 15/2 of zoiets. Want al ben ik niet voor digitaal hier hebben ze mij enorm nieuwsgierig gemaakt, ik hoop alleen dat de verwachtingen niet te hoog opgestuwd worden.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Kiss, "evolutieve artikels"  en is dat een of andere besmettelijke [:I]ziekte of is er geen besmetings gevaar [;)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Pol De Bard

Er is wel degelijk besmettingsgevaar zoals met elke variante van het treinvirus.
Evolutief betekent in dit geval begrijpelijke uitleg vanaf het functionneren van componenten tot het bouwen van een volledig controlepaneel voor je eigen baan. Alle tussenstappen worden duidelijk uit de verf gedaan.

Kiss

Keep It Super Simple