Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

About Tommy's & Paddy's

Gestart door celtjan, 24 mei 2015, 19:56:11 PM

celtjan

Céade Mile Failte! 1000x Welkom!

Reeds anderhalve decennia heb ik het voor de Keltische Cultuur:
Wanneer ik zo'n 10 jaar terug tijdens een treinreis voor het eerst Noord-Ierland bezocht, kocht ik een Lima model van de loc die onze 'Enterprise'trein van van Dublin Connolly naar Belfast Central trok. Enkele dagen later kocht ik in de Modelrailway Village te Malahide (iets ten noorden van Dublin)  een setje MKII rijtuigen in de Galway livrei (Intercity diensten Dublin-Galway)
De IE-NIR GM 201 Class is afgeleid van de welbekende 66 Class loc's die wij hier kennen. Het Ierse Murphy Models brengt met de hulp van gelijkstroomfabrikanten 00 modellen uit naar Iers voorbeeld. 

Na aanschaf van een Roco  Digitale NMBS startset, liet ik er een Sound decoder inbouwen & kon ik 'ovaaltjes' gaan rijden.
Dankzij het web en andere bezoeken aan het 'groene' eiland werd m'n Ierse collectie groter.
Met de goedkopere koersen van de Britse Pound, deden we de voorbije jaren meermaals per jaar een dagtrip naar Kent. Eenmaal eens de Chatham Show bezocht, waren we verkocht aan de Britse beleving van het modelspoorgebeuren...
Nu bezoeken we ook al eens tijdens een dagretourtje, de kleinere Model Railway Exhibitions te Kent en East-Sussex.

Dit topic zal dan ook gaan over het (Noord-Ierse & het Angelsaxische (model)spoor gebeuren).
MEDE LIEFHEBBERS VAN HET BRITS/IERS (MODEL)SPOORGEGEVEN MOGEN EN KUNNEN HIER OOK HUN BIJDRAGE LEVEREN.
Zo kunnen we in dit draadje alles bundelen i.v.m. alles over Het Kanaal.



Gr,
Jan(tje)

celtjan

#1
Gisteren hebben we nog es een "Cross-Over" gemaakt.
We bezochten o.a. te Gravesend, de Gravesend Model Railway Exhibition van de Mid Kent Model Railway Club. Het gebeuren ging door in de Rivervieuw Junior School. Er waren een 16-tal 'Layouts' en 8-tal 'Traders':


De cirkelvormige 'Dulwich Vale'; het Ierse breedspoor 'Arigina Town'; het te koop staande 'Port Louise' en 'Knebley' konden ons het meest bekoren...

Gr,
Jan

celtjan

#2
In de loop van de voorbije week uit Dublin fair city aangekomen:
5x Marks Models MKII rijtuigen die verschillende andere stammen gaan versterken:
First Class
Compisite Coach
Standard, black roof
EGV Van
Restaurant Coach
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

om voor te spannen:
IE GM 201 Class (Murphy Models - Lima)
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

doomslu

Speciaal!
Voor mij allemaal onbekend...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

celtjan

#4
Upcomming Kentisch Events:
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

Gr,
Jan

celtjan

Iers Modelspoor:

Model Railway Society of Ireland:
http://www.modelrailways.ie

Irish Railway Modeller, Forum/Bib van al het uitgebrachte Ierse Modelspoor:
http://irishrailwaymodelling.net/content.php/45-documentation

Gr,
Jan


Frank_N

Citaat van: doomslu op 24 mei 2015, 22:12:02 PM
Speciaal!
Voor mij allemaal onbekend...

Voor mij ook een "eye-opener", Luc.

Dank aan Jan!
Groet van Frank

Dirky

Aan de andere kant van het kanaal wordt er echt wel wat gedaan om het modelspoor te promoten...

Brits spoor (en Britse techniek in 't algemeen) kan me echter meestal niet bekoren...

guy holbrecht

De Chatham show staat bij ons in de club vrijwel jaarlijks op het programma. Dus ook dit jaar op zaterdag. Dat wordt alweer een mooie daguitstap: vroeg op pad, full english breakfast op de boot :P, een haalbare rit door het landschap van Kent, een mooie tentoonstelling met heel wat banen en verkoopstanden (we kochten er ooit de Slatersstand leeg ;)) en dan terug, via een omweggetje in een leuk restaurantje eens we terug de Belgische grens over zijn.
Groeten,
Guy

celtjan

Vanwege de slechte planning in m'n dienstrooster, draai ik bijna elk jaar 'vlotter diensten' tijdens het weekend van Chatham Show. Dus wordt het ook dit jaar bang afwachten of wij kunnen afreizen.
Tot nu toe waren we er 1 keer bij in de Dockyards en 1 keer op de nieuwe locatie.
Chatham staat elk jaar met stip in de agenda, samen met Rijswijk - €Spoor - Ontrax
Deze laatste 3 bezoek ik vooral voor 't sociaal contact en de 'meet' met Nederlandse liefhebbers van het Engels spoor.

Op 6 juni verzamelen we op de http://www.maasoeverspoorweg.nl voor een "Litter Binn" dagje.
Verschillende UK liefhebbers koppelen er hun Angelsaxische BNLS modules aan elkaar en wisselen wat van gedachten.
Fotoverslag volgt...

Gr,
Jan

celtjan

#10
(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)

celtjan

#11
Een nieuwe Ierse 'GM 201 Class' loc is vanuit Dublin Fair City aangekomen:
De 233 in het 2è 'Enterprise' jasje (met full yellow ends),
om de Trek-Duw formaties tussen Dublin Connolly & Belfast Central te rijden.
(= 7 rijtuigstammen van het Franse De Dietrich)
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

Deze 201 Class modellen zijn DCC voorzien en bevatten reeds standaard luidsprekers.
Je hoeft enkel een stukje dak openen en de blanco Pin ruilen voor een decoder.
Murphy Models heeft bij ESU zowel Loc Pilot decoders als LocSound 4.0 OEM decoders (art. nr. 97455)  laten aanmaken 

De IE GM 201 Class; niet te verwarren met CIE201 Class van Metropolitan-Vickers:
De motor van deze loc's is de GM JT42HCW – EMD 12-710G3B
(= zowat idem als Class66)
Met een trekkracht van 3.200Pk, en een andere overbrenging als de 66 Class haalt hij 164 km/u.
De oplevering van deze 'Canadezen' gebeurde in 1994-1995.
34 loc's werden door de Ierse Nationale Spoorwegen besteld. En het Noord-Ierse NIR kocht ook 2 exemplaren aan,
om samen in pool de diensten Dublin - Belfast te rijden (=8208+8209). 8 loc's zijn hiervoor voorbehouden.
24 loc's hebben de voorzieningen om te rijden in Push/Pull formaties:
de oude oranje Mk3 rijtuigen; de groene Mk4 rijtuigen van het Spaanse CAF in de uurdienst Dublin-Cork;
en dus ook de Dietrich stammen voor de diensten Dublin-Belfast
10 loc's NPP (not Push/Pull) zijn reeds in stock geplaatst in 2009,
en de IE 230 PP is na brand in 2013 uit dienst genomen.
Door de komst van de 3 en 6 delige Rotem '22000 Class' Railcar DMU's,
zijn de Mk3 rijtuigen in 2013-2014 uit dienst genomen en
worden deze loc's nu ook veelvuldig in de goederendienst ingezet.

Een mini line upje van de Enterprise loc's:
De Murphy Models modellen:
(foto niet meer ondersteund door Photobucket)

De 8208 'River Lagan' van de NIR in het nieuw jasje; De 233 'River Clare' in de 2è kleurstelling; en de 207 'River Boyne', het Lima model in het oudste Enterprise jasje (De blauwe NIR uitvoering van bij de oplevering ontbreekt nog):

(foto's niet meer ondersteund door Photobucket)

Gr,
Jan

Stedahult

Gatverdamme Jan, wat een knappe verzameling moois..

In je vorige post zie ik nog al wat bekends  ;) het was een gezellig dag.

Groeten van je taxi chauffeur  ;D
Mvh. Steef

celtjan

't Was aangenaam!
Niks boven 't geluid van nen GM!

Gr,
Jan(tje)

dani

Prachtige modellen zijn dat zeg..... Schaal 1:76 ? Net wat groter dan de H0 toch
Maar zo te zien wel super gerief. De moeite waard om eens naar te kijken.... En wie weet te kopen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.