Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kiss spoor 0 Mitteleinstiegswagen

Gestart door eve, 22 mei 2015, 15:33:30 PM

eve

En ik mag al nadenken over het volgende probleemgeval :



Op een helling van 3% staat hij gewoon stil (geen trucage). Volgens de eigenaar, die er meerdere van heeft, is er één bij die dezelfde oefening doet op een helling van 8 %...
Op elk wiel drukt een goed bemeten contactstrip (8 in totaal) om de binnenverlichting via decoder te sturen en die contacten werken als een efficiënt remsysteeem. Maar niet gewenst dus.



Erik

loebaske

Ken dat probleem, als ik men (zelf gemaakte) stroomstrips plaats kom ik dat niet tegen, gebruik wel daarvoor bronsveer...

eve

Een beetje verder gewerkt aan dit probleem.
Na het demonteren van de contactstrippen heb ik een nieuwe "rolmeting" gedaan. Tot mijn verbazing stopte het rijtuig nog steeds bij een helling van 2,5%.
De contactstrippen zijn dus maar een deel van de oorzaak van het miserabel rolgedrag.

Demontage van de draaistellen bracht aan het licht dat de zijwaartse verschuiving van de assen tamelijk groot is, zodat ze tegen de zijbalken van het draaistel slepen.



De assen zijn tapassen van 2 mm diameter. Het goed rollen van de assen gaat maar in een vrij klein gebied, mooi in het midden van de aslagering. Met tussenstukjes (of rondellen) op de tappen heb ik het klaar gekregen dat de assen steeds vlot ronddraaien.

Bij een nieuwe "rolmeting" blijft het rijtuig toch nog staan op een 1,2% mm helling. Dat is me nog teveel. Grafiet en olie brengen geen soelaas.
Mijn voorstel : rollagers inbouwen.

Na ruggespraak met de eigenaar worden de werken (voorlopig) gestopt wegens de dan oplopende kosten.

Erik

Stedahult

Dat is dus hetzelfde probleen als bij de Fccs wagens van Roco in H0.
Oplossing, de plaatjes waar de remschoenen aan gegoten zitten..
dat is bij deze ook zo te zien.. verjongen met 1mm. Zodat er in totaal
2mm ruimte ontstaat. Dat moet genoeg wezen.
Mvh. Steef

eve

Steef,
Dat heb ik nagezien. Geen probleem.
Bedankt voor het meedenken.
Erik