Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

rechterbeen van U baan

Gestart door argilla, 01 juni 2006, 20:46:32 PM

argilla

#15
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

citaat:
Geplaatst door argilla

hier een schets van het rechter gedeelte van een u-vormige baan




het is een kleine onderhoudsinstallatie met eveneens een klein industrie terrein in de rechterbovenhoek ( cement overslag).



>>> Volgens mijn bescheiden mening liggen er v??l te v??l sporen in die keerlus.Wat zeg ik ,volgens mij kunnen ze er gewoon niet allemaal in.Zulke "spoorzwangere" toestanden zijn trouwens dodelijk voor enige realischtische scenery .Ik raad je dan ook aan om eens in het assortiment van de gangbare merken te zoeken naar de afmetingen van bv een lokloods en een koerdienst en deze een uit te tekenen op je plan. Of nog beter :teken je plan eens uit rekening houdend met de min afstanden tussen de sporen onderling,vooral in de bogen.Vergeet ook de wisselhoek niet.
 

Gerrit







Roche mij lijkt het inderdaad ook zo ( na rijp beraad). Maar ik moest ergens beginnen he.
De bedoeling is wel om de ijzerertsoverslag te behouden ( vanwege de Dacker erstwagens). Misschien kan  ik deze naar het midden brengen en via een of ander kanaal laten bedienen. Kan ik ook nog een mooie brug steken.
Ik had gedacht meer het rurale ? la engels voorbeeld maar dan vervlaamsen. Ergens een streek in de Vlaanders bv het Leopold kanaal bij Sint-Jan in Eremo en dan verder Eeklo ??? expressweg naar Knokke???langs kanaal laten lopen met industrieterrein ??( kan dit ???). Of anders ergens de Limburg met het Kempisch kanaal.
Geeft ook de kans om mooie oevers te maken.Kan dus ook een industrie smalspoortje maken bv.[;)]

Heb jij misschien heb  ook idees ; aub laat ze weten Roche [:p]
Tuurlijk mogen anderen ook suggesties doen [;)][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#16
Argie,ik moet bekennen dat ik hier "het groter geheel" van dit ontwerp niet zie:is dit een modulaire baan?,een clubbaan?,eigen baan?maar dat komt wellicht omdat ik deze draad niet van het begin heb gelezen.Wat mij wel duidelijk is dat jij de klassieke fout maakt om m??r sporen te tekenen dan er in wezen kunnen liggen.Maar trek u dat niet aan ,ik bezondig mij daar ook soms nog aan.Ik zou dan ook voorstellen om iets wat jou heel fel aanspreekt (ertsoverslag )met alles erop en eraan ,hier uit te bouwen en dan zien wat je nog over hebt van plaats en daar bv een kleinere lokloods neer te poten.
Die opstelsporen en zo hoef je daarom nog niet te vergeten,die kan je misschien ergens aanleggen,maar zoals ik al schreef is niet duidelijk hoeveel plaats er beshikbaar is en waar dat dan wel is.
Voor mij is een baan het mooist als alles in de juiste verhouding gedaan is en niet volgepropt met zoveel mogelijk sporen,huizen ed ,zoals je dat nog steeds ziet op de fabrieksbanen van de "grote" merken.Let daar maar eens op in de Nekkerhallen bij de MSM expo.

Gerrit



DelticPower

#17
Hallo Argilla, Je noemde het Kempens kanaal, ik weet niet in welke tijd je gaat rijden anders is een smalspoor langs het kanaal om boten te slepen ook een mogelijkheid. Werd vroeger gedaan met kleine dieseltjes, paarden, en soms met mensenkracht. (de vrouw van de schipper.)
Groeten van Jan

argilla

#18
ik heb het plan nogmaals aangepast. Wat is er Vlaamser dan een steenbakkerij. Nu en zeker in het verleden. Dit komt omdat ik de stenbakkerij van Heljan ( reeds 15 jaar oud)heb teruggevonden . Swat....er kan nu ook een smalspoor industrielijntje gelegd worden om de klei naar de bakkerij om verwerkt te worden. Er was vroeger ook een verbinding naar het kanaal. Die is opgeheven. Dus een verlaten spooraansluiting behoort ook tot de mogelijkheden.
Dit kan ik realiseren omdat ik nog enkele 9mm rails en wissels heb vann Profi-Fleismahnn.
Maar....ik heb geen tractiematriaal nog wagens[:(]. Heeft iemand een idee voor een firma ( webadres ???) of kan iemand me hierbij helpen ?? Is dit wel de juiste spoorbreedte voor zoiets ???

nu het plan

graag uw bevindingen [:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Tom

#19
Ik zie dat er een spooraansluiting is om klei aan te voeren voor de ovens, heel mooi in model en vele rangeer bewegingen.
MAAR zo'n steen bakerij werd meestal gebouwd op een plaats waar veel klei voor handen is.
DUS zou ik de hoop veranderen in een diepe put.
Om de rangeer mogelijkheden te behouden zou de aansluiting kunnen dienen om bakstenen te verdelen over het hele land.
Wat in modelbouw dan kan zijn: het aan en afvoeren van lege en volle + rangeren van wagens met stenen.
Tom

doomslu

#20
Argilla, ik heb het gevoel dat hier iets moois aan het groeien is. Zo'n steenbakkerij lijkt me een leuk idee. Als ik jou was zou ik nu eens op zoek gaan naar wat documentatie en foto's. Jammer genoeg kan ik je niet helpen. Misschien iemand anders van het forum ?
Hou ons op de hoogte !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

#21
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#22
De kunst van het durven schrappen: goed zo, Argilla!

Zoals je ook op de site van dhr Daelemans kan zien: maak je niet teveel zorgen over het tractie materieel.
Roco had vroeger zo'n HOe-locjes en allerhande (kiep-)wagentjes. Die vind je nog wel op beurzen terug. Op een N-onderstelletje kan je, met jou kunnen, natuurlijk ook gaan zelfbouwen.
Zorg in ieder geval voor een kleiPUT, geen hoop klei, zoals Tom al zei.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#23
ja, jullie hebben gelijk. De "put" is beter dan de "hoop". Is het aannemlijk dat ik niet "op" de tafel , maar "in" de tafel de hoop maak. Dwz hangend onder het tafelniveau. Misschien is dit wel meer werk maar ook meer acceptabel.
Hoe pak ik dit het beste aan. Eeen raamwerkmaken onder de tafel ?
of eerst alles afwerken zoals een diorama en daarne gewoon inpassen in de tafelopening ??
Hoe diep( ???) mag ik gaan ?? in model 1/87.Welke matrialen gebruik ik bv plaaster voor de terrasvorming.Welke hoekgraden heeft deze helling ( afgegraven helling)
De site die jullie aanhalen is inderdaad "top". Zou die man antwoorden op vragen ?? kent hem iemand persoonlijk ( kwestie van een goe woordje voor me te doen als ik die vragen stel hehehee[;)])
Dat zelfbouwen kan dit op basis van onderstellen op1/120 bv een diesellokje? Maar.......ik heb geen maatgeving noch tekeningen van zulke loks en wagens . Suggesties ???[:p]
Zou het mogelijk zijn dit als een totaaldiorama op te vatten, zodanig dat ik deze eruit kan halen bv: voor Mechelen 2010 ?? De vorm van het diorama is dan wel rond ipv rechthoekig...akkoord ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#24
http://www.toerismerupelstreek.be/klei_tot_baksteen/default.htm is een link met informatie en beeldmateriaal. De diepte van de putten in de Rupelstreek ging blijkbaar tot 30 [:0] meter ... en de hellingen waren zeker niet steil.
Dat kan je in HO natuurlijk comprimeren. Voor de put (voor de hele baanhoek trouwens) zou ik een klassiek open-raam gebruiken, eventueel met een verzonken steun.

Wat het smalspoor betreft: ik zou toch voor 600mm gaan en niet voor meterspoor, dus Hoe in plaats van HOm, maw N-spoor ipv TT-spoor.
Ik heb nog zo'n Roco-locje liggen dat ik ooit ga gebruiken voor een klein mijntje, maar ik wil het wel voor je opmeten.

Ik zou naar die website-man gewoon mailen. Het zou me verbazen als hij je niet antwoordt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#25
Gerolf bedankt voor de info. Nu kan ik al een heeeeeeeel eind mee weg. Vooral de opgegeven site bevat veel info die gebruiksklaar is voor mij.Alleen nog aanpassen aan de schaal , maar dat geeft geen enkel probleem.
Die open " grid"( zoals onze US vrienden het noemen) lijkt mij inderdaad ook de meest aangewezen methode.

Nog een vraagje Gerolf, die zelfbouw van die lokjes bestaat daar ergens een site over ?? Want ik moet totaal van nul beginnen. En ik kan me inbeelden dat het dieseltjes zijn, en kiplorries ( V vormig)
Scratsbuilding is fun  [:p]
Als het zover is stuur ik fotootjes op . [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#26
Die ombouw van locjes: "gewoon" een nieuw kapje uit plasticard of zo maken, zou ik denken. Websites hierover weet ik zelf niet, anderen hopelijk wel.
Ik denk trouwens dat er vroeger ook stomertjes reden, misschien zelfs modellen met staande ketel. In de rupelstreek zijn er musea, waar je in ieder geval beeldmateriaal kan vinden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#27
Ik vraag mij af of er in de rupelstreek veel machinaal was, ik denk dat veel besturing hand- en later dieren werk was.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

#28
citaat:
Geplaatst door janjozef
Ik vraag mij af of er in de rupelstreek veel machinaal was, ik denk dat veel besturing hand- en later dieren werk was.
Dat was ik me ook aan 't bedenken. Veel karretjes werden gewoon met de hand voortgeduwd.
Dat is pas een uitdaging om te maken, zoiets als een gandy-car, maar dan met duwers [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

#29
Paarden voor de kipkarretjes, een "paardentrein" dus. Was gangbaar in die tijd hoor!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)