Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Van Biervliet Budget Line Diesel 62 : meer lichtmogelijkheden.

Gestart door eve, 22 mei 2015, 14:40:33 PM

eve

Het is een mooi model.. Als dat "budget" is, vraag ik me af wat bvb "premium" zou kunnen zijn.



De opdracht was gewoon een decoder erin plaatsen. Nier dat de opdrachtgever dat niet kan. Ik had er nog in voorraad, hij niet.

Bij het openen van de frisse verpakking komen we eerst volgend briefje tegen :



Voorbeeldig, niet ? En in de lijn van "budget". Drukwerk is duur. En als het on-line te vinden is kan je ook, als leverancier, steeds de nieuwste versie van de handleiding aanbieden. Ik schreef wel "kan".
Dus even een computer opsnorren en dan inloggen bij Van Biervliet, Budget Line. Kijk maar ineens verder bij "downloads". En ziedaar :



Veel staat hier ook niet op : inrijden, openen kast en monteren van trapjes. Geen tekeningen of schema's. Maar wel een verwijzing naar een hulplijn. Dan maar steunen op ervaring en goed uitkijken.

De printplaat is voorzien van een MTC21 interface. Op wens van de eigenaar kwam daar een ESU V4 DCC in terecht. Ik heb AUX3 en AUX4 geactiveerd met een IRF7341 (zie ook http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22683.msg305764.html#msg305764) en daar de rode lichten aan verbonden.

Normaal werkt de cabineverlichting in beide cabines tegelijk. Om dat per cabine te kunnen schakelen
moet er tussen kap en chassis een contact bijgeplaatst worden. Dat is niet moeilijk.

Kapzijde origineel :


Kapzijde met extra contact :


Contact op de chassisprint (links zie je de IRF7341 zitten) :


De cabineverlichting hangt aan AUX1 en AUX2.

Mappen : de witte lichten hangen op F0f en F0r (rijrichtingsafhankelijk). De rode op AUX3 en AUX4. Nu kun je volgende seinbeelden weergeven :

Lok in lijndienst alleen : Lz1 en Lz2 wit/rood wisselend volgens de rijrichting.
Lok met sleep aan Lz2 : wit/rood enkel aan Lz1 wisselend volgens de rijrichting.
Lok met sleep aan Lz1 : wit/rood enkel aan Lz2 wisselend volgens de rijrichting.
Zo is de 6313 iets minder "budget".

Erik

NielsVV

Heb zelf ook een budget model van deze, en als ik een 'premium' model er naast zet, zie ik toch wel heel wat verschillen. Zelf koop ik liever de premium modellen als ik kan kiezen. Maar dat moet ieder voor zich uitmaken. Het feit blijft dat deze budget modellen even goede rij eigenschappen hebben dan de premium edities.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

ERVIN


pandur

#3
Erik,
Hoe, of waar heb je de "tweede" cabine verlichting op aangesloten (AUX1 , AUX2) , deze is niet te zien op je foto
Mooie oplossing met die IRF7341
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

loebaske

Op zijn tekst staat het wel....

citaat De cabineverlichting hangt aan AUX1 en AUX2.

eve

Citaat van: pandur op 22 mei 2015, 17:21:31 PM
Erik,
Hoe, of waar heb je de "tweede" cabine verlichting op aangesloten (AUX1 , AUX2) , deze is niet te zien op je foto
Mooie oplossing met die IRF7341
Eric

Eric, ik heb dat extra contact aan AUX2 (MTC21 pin 14) gehangen. Die was nog vrij.
Ik denk dat je nu beter zoekt naar een IRF7351. Die doet hetzelfde, maar is recenter.

Erik

bellejt

zelfs de 7103 is oke voor dit.Goedkoop en doet zijn werk perfekt : linkje

eve

Dat kan ik alleen maar beamen : zeer goede tip. De aansluitingen blijven dezelfde.

0,25 € voor een dubbele 3 A schakelaar zonder verder gepruts met weerstanden (tenzij die voor de LED's !!!).

Erik

bellejt

Erik ,voor de weerstandjes heb ik ook zo een link hoor.1.19 euro voor 100 stuks.Heb hier zelf 1500 weerstandjes in voorraad van alle mogelijke waarden.Makkelijk en experimenteren is leuk.

Klaas Zondervan

Een opmerking uit de handleiding die mijn aandacht trok: En de centrale motor is zonder koolborstels.
Ik ben wel benieuwd wat voor motor er dan in zit.

loebaske

koolborstels...is dat niet van de tijd van Napoleon...
al jaren gebruik men dat niet meer....of is dat nog toepasselijk bij Marklin ???

PietB

Citaat van: loebaske op 22 mei 2015, 19:54:13 PM
of is dat nog toepasselijk bij Marklin ???
Ook maar,  in principe heeft iedere motor koolborstels.
Hoe wil je anders de rotor spoelen van spanning voorzien?

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: loebaske op 22 mei 2015, 19:54:13 PM
al jaren gebruik men dat niet meer....
Hoe kom je daar nou bij? De meeste motortjes hebben nog koolborstels. Niet alleen Märklin, maar ook Fleischmann, Roco, Piko, Lima, Rivarossi, enz.....
Uitzondering zijn de motoren met ijzerloze ankers (Faulhaber systeem), die hebben meestal metaalborstels. Gewoon metalen veerstrips die tegen de collector drukken.
En verder zijn er nog de echte borstelloze motoren, maar daarvoor heb je weer speciale elektronica nodig.
Daarom dat ik vroeg wat voor motor er in zit.

dgrr57

Citaat van: loebaske op 22 mei 2015, 19:54:13 PM
koolborstels...is dat niet van de tijd van Napoleon...
al jaren gebruik men dat niet meer....of is dat nog toepasselijk bij Marklin ???
In tegenstelling. Ik vraag mij af of Märklin niet de eerste was met een echte brushless motor  ;)