Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Revisiedatum op rollend materieel

Gestart door Jurgen, 21 mei 2015, 22:32:00 PM

Jurgen

Ik vraag mij af of de revisiedatum altijd vermeld wordt of werd op het rollend materieel.

Voor mijn database ben ik alle revisiedata van mijn modellen aan het invoeren en het valt mij op dat op sommige modellen niets vermeld staat.
Bij de modellen van de reeks 77/78, 13,... en de I11- en M6-rijtuigen kan ik het nog begrijpen omdat deze nieuw zijn (of waren) toen ze in model werden geproduceerd en dus nog geen revisiedatum hadden. Maar een loc reeks 16 of een M4 zouden dit toch wel moeten hebben.
Het is bij verschillende merken en modellen dat de datum (en het vakje) op het model gewoon ontbreekt.

Vandaar dus de vraag, staat die datum altijd vermeld op het materieel als er 1 is of is dat slechts bij bepaalde types of afhankelijk van stelplaats tot stelplaats?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

Jurgen, normaal staat dat op ALLE materieel, al is het soms effe zoeken.
Ergens op de kast of een plaat moet er "REV" staan en dan een datum.
Er zijn wel verschillende soorten revisies, misschien kunnen de échte spoormannen hier even toelichten.
Info uit een ouder tijdperk :
HIER en DAAR
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

Bedankt Erik.

Zoals ik dacht moet het dus overal op staan, alleen kan ik het niet altijd vinden. 't Is ook zo klein op de modellen hé.
En nieuw materieel heeft dus waarschijnlijk gewoon een blanco vakje waar de data moeten komen.

Ik zoek verder, maar info blijft welkom.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ward

Jurgen,

onderstaande foto's zijn voorbeelden van aanduidingen op een MR86 (sprinter).
Eerste is van een gemoderniseerde, tweede is van een niet gemoderniseerde.





Foto hieronder is van een HLE 18, die dus duidelijk nog geen revisie hebben gehad.



Van een 27 & 77 heb ik helaas geen foto kunnen maken.
Op de afbeeldingen van de MR86 is duidelijk te zien dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen een grote revisie (RG) en een kleine revisie (K).
Wanneer deze juist & voor wat gebruikt worden weet ik niet heel zeker, maar een modernisering van een stel hoort alleszins onder een grote revisie.

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Jurgen

Hey Ward, bedankt voor de foto's.

Dus, ofwel wordt die datum niet altijd vermeld ofwel heeft de 941 nog nooit een grote revisie gehad. En dat laatste zou me beetje verwonderen, maar ja, alles kan hé.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

mark7758

Kan kloppen.
Ik ken locomotieven die al 30 jaar geen grote revisie hebben gehad.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mark7758 op 08 juni 2015, 11:48:52 AM
Kan kloppen.
Ik ken locomotieven die al 30 jaar geen grote revisie hebben gehad.
en rijden die nog ? :-\

Klaas Zondervan

Het lijkt mij ook kras dat een loc 30 jaar geen grote revisie heeft gehad. Ze zijn waarschijnlijk vergeten om het op de loc zelf te vermelden, maar het zal zeker en vast ergens in een computer ogeslagen zijn.

mark7758

Ja die rijden nog.
En nee  ze zijn het niet vergeten.
Als ik tijd heb zal ik de foto eens opzoeken.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Jurgen

Is een kleine revisie dan voldoende om te mogen blijven rijden?
Ik dacht dat een grote revisie om de x jaar zou doorgaan, blijkbaar denk ik daar dus al jaren verkeerd over.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ward

Misverstand hier vermoed ik onder de benaming van revisie en schouwing.
De treinen gaan om de x aantal km binnen voor een klein nazicht en onderhoud zeg maar,
en om de x aantal tijd binnen voor een GS (grote schouwing). Uiteraard gaan ze ook binnen als er defecten gemeld zijn.

Om even op Jurgen zijn oorspronkelijke vraag terug te komen..
Op onderstaande foto is te zien dat linksonderaan in de blauwe balk onder het locnummer
een wit kadertje staat met de benaming 'REV'. Ook hier is geen data ingevuld.

LINK: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/SNCB_Loc_7855_R01.jpg

Deze middag ook nog deze foto kunnen maken van een HLE 21 op Antwerpen - Schijnpoort.
Naast de benaming van de stelplaats is hier het witte kader 'REV' voorzien.



Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--