Onkruidverdelgingstram.

Gestart door Roderik, 21 mei 2015, 18:53:33 PM

Roderik

Met de hulp van enkele meterspoor-vrienden ben ik gestart aan de bouw van de onkruidverdelgingstram van de groep Luik. Dit 'bouwsel' van de NMVB was toch iets heel unieks. Hij werd klaarblijkelijk samengesteld uit wat voor handen was van overtollig rollend materiaal.
Dat er heel wat creativiteit was bij de Buurtspoorwegen is zeker duidelijk.
De A152 bevatte de sproei-installatie en werd gebouwd op een draaistel van een elektrische tram, type S.

Sans-titre by trambuilder, on Flickr

Hierbij de zelfbouw van de eerste wagon.
Deze was gebouwd op het onderstel van een passagierswagon en had als bovenbouw stukken van een gesloten wagon met tussenin een kuip voor het water.

Onkruidverdelgingstrein by trambuilder, on Flickr


Onkruidverdelgingstrein by trambuilder, on Flickr

De tweede wagon bijna hetzelfde met uitzondering van de gesloten stukken.
Always be modelling!

Gerolf

Alweer een tof project. Ik volg  :-X
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stedahult

Mvh. Steef

marc goovaerts

Citaat van: Roderik op 21 mei 2015, 18:53:33 PM
Dat er heel wat creativiteit was bij de Buurtspoorwegen is zeker duidelijk.
Zijt maar zeker ! In elk Buurtspoorweghuishouden stonden vele creatieve oplossingen.
Tussen en na de de uren 'in den atelier' gemaakt van overschotten of afval.
'Onzen Daf' (trapauto) verdween regelmatig, om dan gereviseerd terug te verschijnen.
Altijd rood/beige herspoten en met een compleet dashboard van wijzerplaatjes uit verschrootte bussen. ;D

Djoeke


Roderik

Citaat van: marc goovaerts op 21 mei 2015, 20:38:55 PM
Citaat van: Roderik op 21 mei 2015, 18:53:33 PM
Dat er heel wat creativiteit was bij de Buurtspoorwegen is zeker duidelijk.
Zijt maar zeker ! In elk Buurtspoorweghuishouden stonden vele creatieve oplossingen.
Tussen en na de de uren 'in den atelier' gemaakt van overschotten of afval.
'Onzen Daf' (trapauto) verdween regelmatig, om dan gereviseerd terug te verschijnen.
Altijd rood/beige herspoten en met een compleet dashboard van wijzerplaatjes uit verschrootte bussen. ;D

T is een verhaal dat ik wel eens hier en daar heb verteld maar het huis waar we in wonen is zelfs gebouwd met tramonderdelen. Heel wat steunbalken in de plafonds zijn tramrails in een houten kastje. En alles deuren van onze veranda zijn tramdeuren. :-)
Always be modelling!

Rangeerduivel

Tollembeek is gekend voor zijn rariteiten niewaar... ;D
Ons aller vriend Urbain woont daar ook!

;)

Roderik

Vandaag fabricatie van de sproeiwagon A.152
Met behulp van Adobe Illustrator en de Silhouette Cameo heb ik de zijkanten uitgetekend en -gesneden. De beiden neuzen van de wagon met het inkijkgat naar de sproeiers, is een sterk staaltje 'free-style' geworden. Voor mij althans onmogelijk om dat te gaan uittekenen. De verschillende stukjes plasticard moeten nog weggewerkt worden met een paar kilo milliput. :)

Onkruidverdelgingstram sproeiwagon A.152 by trambuilder, on Flickr

Onkruidverdelgingstram sproeiwagon A.152 by trambuilder, on Flickr

Onkruidverdelgingstram sproeiwagon A.152 by trambuilder, on Flickr

De sproei-installatie zelf hangt er nog niet onder maar die is wel al uitgetekend. Ik zal het onderste uit de Cameo moeten halen om dat gesneden te krijgen maar wie niet waagt, niet wint.
Da's voor de volgende keer.
Always be modelling!

marc goovaerts

Dat zie er veelbelovend uit alvast ! Waar heb je de bufferbalk vandaan gehaald ?

Roderik

Bij de bouw van dit stel gedrochten hebben al enkele oude jocadis-wagons de geest gegeven. 'T is dus een beetje zoals in t echt: van 2 slechte 1 goeie maken. :)
Always be modelling!

GDE

Goe bezig Roderik  :P ben al benieuwd naar het afgewerkte geheel  :D

Roderik

Gisteravond de sproeiinstallatie voor onder de tram uitgewerkt. De limieten van de Cameo werden afgetast om een zo fijn mogelijk rasterwerk voor de sproeiers te maken. En het resultaat mag er zijn.
het raster naast het muntstuk dat je op de foto's kan zien, is 4mm hoog en 30mm breed. De 'dikte' van de lijnen is 0,45mm.
Alleen is het lijmen van de Synaps (synthetisch papier op basis van polyester-vezels uitgebracht voor Agfa-Gevaert) niet makkelijk te lijmen.
Plastic-weld of de klassieke plastieklijm werken niet op het polyester-papier.
Het uiteindelijke resultaat is aan 1 zijde niet 100% recht maar laten we er van uitgaan dat die kan een duw had gekregen door een of ander object dat, tijdens het sproeien, in de weg stond... :-)


Onkruidverdelgingstram by trambuilder, on Flickr


Onkruidverdelgingstram by trambuilder, on Flickr


Onkruidverdelgingstram by trambuilder, on Flickr


Onkruidverdelgingstram by trambuilder, on Flickr
Always be modelling!

marc goovaerts

Met welke lijm heb jij dan de beste ervaring voor Synaps ?

Roderik

Momenteel haalt ik het beste resultaat met Fallet super expert, oranje flesje met bruin dopje. De lijm is nogal gelig maar drooit kleurloos. Heel goed als je snel wil werken. Bij plasticard zit alles binnen de vijf minuten muurvast.
Always be modelling!

Dirkh

#14
Voor die synaps gebruik ik Uhu plast, daar heb ik de beste resultaten mee.
Ik heb al verschillende andere lijmen geprobeerd maar tot nu toe is uhu plast het gemakkelijkst.