PIKO 8217 H0 DC - DCC versie : verlichting

Gestart door eve, 04 mei 2015, 19:49:37 PM

eve

Rudy,

Het is de weerkaatsing van licht dat van boven komt...

Nu om te begrijpen wat ik bedoel is er geen probleem ?

;) Erik

eve

Piko 8217 verlichting. Principe van de LED-schakeling.

Op onderstaande tekening zie hoe de LED's per lokzijde geschakeld zijn.



Per functie-uitgang worden twee LED's aangestuurd. Om nu elke LED afzonderlijk te kunnen aansturen moeten we op de print op zoek gaan naar de verbinding (donkergroen en magenta op de tekening) en deze  onderbreken.

Op de print zijn de weerstanden-koppels goed te identificeren.

Voor lokzijde 1 zien ze er zo uit :



De verbinding ligt als volgt :



Met een kleine cirkelzaag gaat het handig.



Hier zagen :


Meet met een ohmmeter na tussen de weerstanden langs de kant R11 en R2 of er nog een verbinding is. Idem tussen R8 en R9

De weerstanden voor lokzijde 2 liggen hier en wel langs beide kanten van de print (gespiegeld) :



De verbinding loopt door de print, van één zijde naar de andere, vlakbij de soldeerkant van de weerstanden.



Met een vierkantvijltje vijlen we rustig soldeer weg tot de verbinding verbroken is. Let er op dat het soldeercontact van de weerstand intact blijft. Hier vijlen :



Ook hier testen met een ohmmeter.

Zo nu zijn alle LED's individueel aanstuurbaar. Het aansluitschema volgt (nog te tekenen...).

Erik

ERVIN

tjonge jonge , onze Erik is er iets van aan het maken , zal wel knap zijn als alles klaar is , ik ben benieuwd.  ;)

loebaske

Zouden we Erik eventueel bij ESU aanbieden als ontwerper van digitale prints, zou wel eens een ferm goed préke kunnen hebben, hij is het ook waard  ;) ;)

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 07 mei 2015, 19:57:19 PM
zou wel eens een ferm goed préke kunnen hebben,
Te laat,gepensioneerden mogen maar een KLEIN bedrag bijverdienen... ;D ;D ;D ;D

;)

eve

Ik ben een fervent voorstander van handdrukken. In metaal , jawel, maar welk metaal...

Erik

PietB

Hi Erik, ik kwam op het BNLS forum deze afbeelding tegen.
Bron: BNLSforum
Misschien ter inspiratie om het allemaal nog mooier te maken?
Even ter verduidelijking in NL hebben de frontseinen 3 witte of gele lampen en de sluitseinen 2 rode.

grt Piet.

eve

Avond Piet,

Mooi dat je dit doorgeeft. Maar ik wil zoveel mogelijk de originele print van Piko gebruiken met de ingebouwde voorschakelweerstanden (hoewel, zagen en vijlen...maar meer dan banen onderbreken is het niet).
Laat me nu aub maar even dit ten einde brengen.
Ik heb al wel een tweede stap in gedachten...

Erik

PietB

Ik bedrijp het helemaal Erik.
Het was alleen ter inspiratie.
Een mooi project ben je mee bezig, vooral dat zekerstellen van het rail wiel contact.
Prima oplossing.

grt Piet.

eve

Piko 8217 verlichting. Nieuwe aansluitingen.

Op de onderstaande tekening staan schematisch alle LED's weergegeven.



De tekst bij elke LED leest als volgt :
Voorbeeld 1 : Lz1RR R9 Aux5 Pin20
      Lokzijde 1 Rechts Rood  weerstand R9 Functieuitgang Aux5 op Pin20

Voorbeeld 2 : Lz2 LW R7 Aux1 Pin16
                        Lokzijde 2 Links Wit weerstand R7 Functieuitgang Aux1 op Pin16

Waar zijn die functieuitgangen te vinden op de Piko-print ?



Goede hulp van Piko : onderaan zie 4 soldeervlakjes gemerkt A5, A7, A6 en A4. Dat zijn de uitgangen Aux5, Aux7, Aux6 en  Aux4. Geen pinnen tellen en zoeken, geen banen onderbreken want Piko heeft ze op deze machine nog niet gebruikt. Heel eenvoudig.
Hoger zie je de soldeerzijde-aansluiting van de Plux22 interface. Ik heb de te gebruiken uitgangen in het geel gemerkt met tekst. Hier moet je wel banen onderbreken : het zijn er maar vier.



De gele pijlen duiden aan waar te onderbreken : enkele mm naast het soldeerpunt van de relevante pin.
De verbindingskabel soldeer je dan aan de juiste pin aan de voet van de connector en dan naar de juiste weerstand.



Voor Aux1 van pin 16 naar R7 leek het me eenvoudiger langs de andere printzijde.

Na het electrisch testen met succes schonen we het werk op door de soldeerpunten proper te maken en eventueel de verbindingsdraden te korten.

De machinist in de cabine plaatsen. Alles mooi samenbouwen en dan "function-mappen" en de dynamische rijtests.

Erik

pandur

NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

eve

Citaat van: PietB op 07 mei 2015, 22:34:28 PM
Hi Erik, ik kwam op het BNLS forum deze afbeelding tegen.
Bron: BNLSforum
Misschien ter inspiratie om het allemaal nog mooier te maken?
Even ter verduidelijking in NL hebben de frontseinen 3 witte of gele lampen en de sluitseinen 2 rode.

grt Piet.

Goedenavond Piet,

Ik zou deze schakeling nooit gebruiken : als bvb F1 (groen) geactiveerd wordt trek je stroom om iets niet te doen branden...
Digitale stroom is duur, wees er zuinig op.

;) Erik

PietB

Ja dat is waar Erik, maar hoe moet je anders de lichten doven.
Want het is de bedoeling dat aan één kant van de loc geen lichten branden,want er zou een sleep moeten zitten.
Hoewel met een 10K weerstand valt de stroom ook wel weer heel erg mee.

grt Piet.

eve

Piet,

Met wat ik voor ogen heb en de "function mapping" is dat zo gepiept...
Waar "zo" hier wel een rekbaar begrip is. DCC is voor mij (zeer) vreemd en ik ben al geen fan van ESU.
Hoewel : als er één moderne decoder te kiezen is, is het deze Plux22 van ESU.

Erik

PietB

Akkoord, met de mapping van ESU is veel mogelijk.
Maar met decoders van adere fabrikaten lijkt me deze methode de enig haalbare.

Ik zie met spanning uit naar jouw oplossing.

grt Piet.