PIKO 8217 H0 DC - DCC versie : verlichting

Gestart door eve, 04 mei 2015, 19:49:37 PM

eve

Een nieuw draadje omdat de materie heel anders van aard is dan stroomafname.

De ESU V4 DCC Plux22 is binnen. Dadelijk ingeplugd op de elektrisch ongewijzigde machine en controle van de verlichting. Alles werkt volgens onderstaande tekening.



Het witte licht staat op F0 wisselend met de rijrichting.
Het rode licht Lz2 staat onder F1 (AUX1), het rode licht Lz1 staat onder F2 (AUX2). Geen wisseling met de rijrichting.
De cabineverlichting zit onder F5 (AUX3) : de kleur van deze LED is wit in tegenstelling tot de meer gele koplampen. Mooi detail.

In de handleiding staat hierover niets : dat mag je allemaal zelf uitzoeken. Gratis.

En ja : de draadjes tussen LED's en print zijn kort.
Morgen gaan we hieraan eea wijzigen.

Erik

oebr

is er nog een aux vrij voor een geschakelde koppeling Erik, of moet er een functie (bvb de cabineverlichting) sneuvelen ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

eve

De gekozen ESU V4 Plux22 heeft 9 functie-uitgangen : juist genoeg. Ge kunt idd bvb de cabineverlichting opofferen voor een koppeling. Of het noodsignaal. Of het signaal voor het heuvelen...
Of zet er een extra functie decoder in.

Erik

oebr

mercikes Erik.
Dan zal het waarschijnlijk de cabine worden die in de 73 zal wegvallen (zodra ie arriveert).
Misschien dat de led mee mag branden als een soortement indicator.

In de B-diesels zal het waarschijnlijk ook de cabineverlichting zijn die gemakshalve vervangen wordt door kroiskes.
Maar eerst nog wat andere werkjes opknappen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

loebaske

Zouden Erik beter de titel geven van technics adviseur op het forum...

eve

Citaat van: oebr op 04 mei 2015, 23:26:07 PM
mercikes Erik.
Dan zal het waarschijnlijk de cabine worden die in de 73 zal wegvallen (zodra ie arriveert).
Misschien dat de led mee mag branden als een soortement indicator.

In de B-diesels zal het waarschijnlijk ook de cabineverlichting zijn die gemakshalve vervangen wordt door kroiskes.
Maar eerst nog wat andere werkjes opknappen.

Wacht nog even oebr. Ik ben even te zeer gefocust op mijn eigen project. Er zullen nog wel tussenoplossingen te vinden zijn.
Geef het wat tijd.

Erik

eve

Als we volgende seinbeelden willen realiseren



dan moeten we de LED-aansluitingen als volgt wijzigen :



De Aux-en kun je vrij kiezen en wisselen onder mekaar.
Aux3 zou ik wel laten aan de cabineverlichting. Toch iets dat je kunt laten zoals het is.

Opmerking : 1. Deze configuratie kan je realiseren met een decoder met 9 functieuitgangen.
2. Blijf je bij de oorspronkelijke verlichtings-layout van Piko, dan kun je Aux4, Aux5, Aux6 enz gebruiken voor "Kroiskes" ed afhankelijk van het aantal Aux-en dat er op de decoder staan. Een vrije Aux4 bvb is het minimum dat je dan nodig hebt.

Nu de omzetting op de Piko-print.

Erik

eve

Na meer dan 3 uren zoeken en proberen ben ik in de helft : langs Lz2 kan ik elke LED afzonderlijk aansturen.
Dit is werkelijk geen eenvoudig klusje, zeer moeilijk te beschrijven en nog moeilijker uit te voeren.
De Piko-draadjes breken dan nog om de haverklap af, op de print, zelfs aan de LED's.

Ik doe verder, maar het is niet leuk. Hier moet ik toch een beetje herbekabelen om wat werkruimte te scheppen.

:( Erik

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

eve


eve

En 8 van de 8 !!!  ;D

De firma Moortgat gaat vanavond weer een beduidende omzetstijging mogen noteren... 8)

Het hoe en waarom zal volgen. Even pauzeren...

Erik

ERVIN

Goed gewerkt Erik , en laat hem smaken maatje. 8)

pandur

NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

eve

Piko 8217 print aanpassen : voorbereiding.

Maak de print met printplaathouder los van het chassis.



Klips het gewicht in de vorm van een  luidspreker (goed detail !) los en verwijder.



Vanaf de print lopen er telkens 3 draden naar een koplampenhouder: 1 voor de rode LED, 1 voor de witte LED en 1 voor de plus-leiding. Op de printplaat zijn de aansluitpunten gemerkt. Merk de kabels naar de LED's van de koplampen met een likje verf bvb rood voor de leiding van de rode LED, wit of geel voor de leiding naar de witte LED en eventueel blauw voor de plus-leiding. Dit laatste is niet echt nodig. Je kunt onthouden dat die plus-leiding niet gemerkt is.
Deze tip spaart een hoop zoekwerk als er toch eens kabeltjes afbreken.



Vervang de stroomtoevoerdraden van de wielcontacten naar de print door langere exemplaren. Op de foto zie je de originele lengten : koper kost geld, dat is duidelijk. Neem de nieuwe draden ca 2,5 cm langer. Dat geeft meer werkruimte en spaart zenuwen.



Nogmaals : echt nodig is dit alles niet. Maar het werkt een stuk comfortabeler.
Ik moet nog een tekening maken voor het volgende deel. Even geduld, het komt er aan.

Erik

Rangeerduivel

Erik,
hoe komt het dat alles er zo grijs uitziet,ligt het aan de foto of belichting,of is iemand er met een grijze kwast doorgeweest.
Bij die 82 van mij is alles zwart binnenin,uitgezonderd de ballastgewichten  :-\

;)