Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ESU loksound V4.0 - ECOS

Gestart door beginner, 04 mei 2015, 10:29:29 AM

PietB

Citaat van: beginner op 06 mei 2015, 21:13:54 PM
Voor het eerst in mijn leven heb ik een loc opengemaakt. Was even spannend maar het is gegaan en hij is ook weer dicht.
Dat is nou jammer.
Je had voordat je hem dicht maakte even het motortje op een 9v batterij aan kunnen sluiten.
Om te kijken of het wel draaide.

Even een vraag:
Als je het model op het programmeerspoor zet en cv1 wilt uitlezen wat gebeurt er dan?

grt Piet.

beginner

Piet,

Was inderdaad een goed plan geweest om de motor te testen met 9 volt.
Als ik CV1 uitlees gebeurt er niets. Hij geeft alleen "fout" aan.
En de waarde 0.
Als ik de waarde overschrijf naar 3, meld hij fniets. Maar haal ik de waarde weer op staat er toch weer 0. Het vreemde blijft; alles doet het, behalve de motor. Ik ga toch die 9 volt batterij eens proberen. In de aansluiting van de sleper met het draaistel zit geen storing.
Als dit allemaal niet lukt zal ik een een stap voor stap overzicht maken van wat ik doe en hoe de instellingen staan. Eerst vanaf vandaag aan de klus. Badkamertegels kwamen naar beneden. En zoals het bij vele werkt: "als je nu nog gaat slopen, is het dan niet handig....."?       dus

Rob

PietB

Voor het uitlezen van de decoder en ook dus cv1 is een werkende motor nodig.
Je merkt dat ook doordat tijdens het lezen het model met kleine schokjes beweegt.
Dan begin ik nu inderdaad ernstig aan de motor te twijfelen.

We gaan het horen van je Rob.
succes met de tegels.

grt Piet.

bellejt

Piet ,een weerstand van 150 ohm /2 watt is ook goed.Zo kan je van een gewone  decoder ook een functiedecoder maken. :)

PietB

Ja dat is een hele oude bekende truuk, Johnny.
Maar daar lossen we Rob zijn probleem niet mee op.
We zijn aan het trouble shooten en niet aan het omwegen bedenken, toch? ;)

grt Piet.

beginner

Het is me gelukt. Het heeft heel wat uren gekost, maar het is opgelost.
Uiteindelijk blijkt dat je de loksounddecoder alleen maar echt kan resetten door eerst het adres te wijzigen in 80. Dan pas kun je CV 8 overschrijven met de waarde 8. (reset)
Ik wil jullie allemaal hartelijk danken door mij op diverse manieren op het uiteindelijk juiste spoor te krijgen. Het is met een hoop omzetten van wissels gegaan, maar ik ben blij.

PietB

Hoi Rob, maar dat is de 6021 methode.
Gebruik jij geen DCC dan?
De Mobilestation kan toch DCC aansturen?
Of gebruik je je ECOS nu in MM modus?

grt Piet.

beginner

Piet,

Na advies van Gunter gebruik ik nu de ECOS met de volgende instellingen.

Standaardprotocol; DCC128
Keuze digitaal systemen; DCC of M4
Decodertype DCC128
Adres; 3
Profiel; Loksound V4.0

Rob


ceuleer

Voila, de aanhouder wint. ;)
Blij dat alles nu werkt.

PietB

Ik moet je eerlijk bekennen Rob dat mijn kennis van de Ecos te weinig is om je daar mee te kunnen helpen.
Ik heb wel een paar algemene opmerkingen:
DCC128 vind je dat lekker werken? Ik vind persoonlijk DCC28 meer dan voldoende.
En de keuze voor DCC of M4 begrijp ik niet helemaal, heb jij loc's met M4 (Marklin) protocol?
Als dat niet het geval ik dan kun je m.i. beter voor alleen DCC kiezen.
Maar misschien kunnen Ecos bezitters hier meer over vertellen.

Even nog als opmerking:
Een decoder forceer je met adres 80 in de 'programmeermodus' maar dat zou met een centrale die een apart programmeer spoor heeft niet hoeven.
Met de 6021 Marklin Controller kun je niet anders dan die methode gebruiken.
Maar bij modernere centrales is dat dus niet nodig.

grt Piet.

ceuleer

Citaat van: PietB op 09 mei 2015, 17:31:20 PM
DCC128 vind je dat lekker werken? Ik vind persoonlijk DCC28 meer dan voldoende.

Als je liever met 28 snelheidsstappen rijdt i.p.v. 128, is dat op 5 sec te veranderen op de ecos in het locmenu.

ceuleer

Citaat van: beginner op 09 mei 2015, 16:40:47 PM
Uiteindelijk blijkt dat je de loksounddecoder alleen maar echt kan resetten door eerst het adres te wijzigen in 80. Dan pas kun je CV 8 overschrijven met de waarde 8. (reset)

Hoe heb je de decoder gereset, en met welke centrale ?
Ik heb hier ook een paar loksounddecoders die alleen op Motorola protocol rijden, en die kan ik ook niet meer resetten.
Voor het programmeren van de soundfile met de lokprogrammer, werkten ze op DCC.
Eén loc heeft zelfs adres 80, en dat is er vanzelf opgekomen met programmeren via de lokprogrammer.
En als ik die nu de cv's uitlees met de lokprogrammer of de ecos, telkens geeft hij een fout.
En een nieuwe waarde in de cv's schrijven lukt niet meer.
Maar jij hebt blijkbaar de oplossing gevonden om ze te resetten.  ;)

Jurgen

Ik heb gisteren mijn CS1 Reloaded (eigenlijk een Ecos1 dus) nog eens opgestart en enkele locs ingevoerd.
Was me dat even zoeken, 't was lang geleden dat ik nog eens een loc ingevoerd had. Na lang sukkelen heb ik mezelf dan maar ingelogd op het forum en ben toevallig op dit draadje terecht gekomen. 't Was ineens op 5 minuten opgelost.

Waar een forum toch goed voor kan zijn.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

beginner

Het resetten van de decoder heb ik dus op de ECOS 50200 gedaan door eerst het adres van de decoder/loc te veranderen naar 80.
Daarna op dit adres in CV 8 de waarde 8 plaatsen. Opslaan via het programeerspoor, en dan adres weer terugzetten in het oorspronkelijke nummer.
Alleen de sound moet je per functietoets weer activeren, en van een symbool voorzien.
Ik kan helaas alleen niet nergens vinden welke functiesymbolen bij de DE1 horen.

ceuleer

#29
Hé Rob,
hier staat wat info over de DE1, je kan er de juiste instellingen voor de V4 downloaden, maar dan moet je een lokprogrammer hebben om de instellingen te programmeren.
http://www.artitec.nl/index.php/nl/technische-hulp/speciale-instructies/category/de1-3