PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.

Gestart door eve, 03 mei 2015, 09:17:52 AM

Dirky

Veel tips i.v.m. verbeteren van de ophanging voor o.a. beter contact vind je ook hier:

http://www.clag.org.uk/41-0rev.html

Heeft hier wel hoofdzakelijk met "protoFour" te maken maar zit vol praktische ideeen...

eve

Citaat van: Dirky op 04 mei 2015, 10:29:08 AM
Veel tips i.v.m. verbeteren van de ophanging voor o.a. beter contact vind je ook hier:

http://www.clag.org.uk/41-0rev.html

Heeft hier wel hoofdzakelijk met "protoFour" te maken maar zit vol praktische ideeen...

Zeer goede uitstekende link !!!
Met dank,

Erik

loco

Eve, dit is zeer knap uitgelegd en door iedereen uit te voeren.
Bestaat er geen risico op kortsluiting?
Ik zie nu ook de tandwielen bloot liggen op de laatste foto. Ik heb de indruk dat die er droog uitzien. Is het zinvol om hier een beetje vet of olie toe te voegen of mag je het laten zoals het is.

eve

Beste loco,
In afwachting van de aankomst van de decoder schoon ik eea op. Blank gevijld metaal zwart schilderen, een nieuwe veer monteren ed. Voor eindmontage zal ik zeker enige olie/vet toevoegen want idd het ziet er droog uit...

Erik

loco


En bestaat er geen risico op kortsluiting door de zelfgemaakte veer?

eve

Neen. De contactstrippen zijn geïsoleerd tov het chassis en liggen aan aan de binnenkant van de wielen zo ver mogelijk van de as. Het veertje komt niet in de buurt.

Erik

pandur

Erik,
Alle respect voor deze uitvoerige ombouw beschrijving, die je mooi gedocumenteerd hebt met duidelijke figuren en foto's.
Lovenswaardig is tevens dat je dit met iedereen wil delen.
Maar met spanning wachten we op het vervolg en het eindresultaat
Hopelijk kijkt Piko hier even mee
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

SuSke

Erik,
Als ik het goed begrijp, maak je van de twee aangedreven assen eigenlijk 1 bogie die pendelt over een centraal punt (je centraal asje in het "veersysteem").
Loop je hierdoor geen risico dat de aandrijvende tandwielen teveel speling krijgen op de assen en dat het hele systeem vastloopt?
Het gaat hem er natuurlijk om te weten hoeveel speling je mag geven en hoeveel je kan geven in dat "balancerende" assenstel.

Verder kom ik dan ook tot het besluit dat je hier ook 2 starre assen hebt, of ga je er steevast van uit dat deze 2 assen in ieder geval ook gaan roteren ten opzichte van de langsas van de loc. Hierdoor zou je dus een loc hebben die geen of slechts beperkte rotatieweerstand meer heeft en dus gaat wiebelen.

Dat wiebelen doet de loc al wanneer zij in haar fabriekstoestand over de sporen rijdt (conform de werkelijkheid)  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

Frans,

Het veertje dient enkel om de as die gaat zweven (B of C) op de rails te houden. Afwisselen van de rail-situatie steunt de lok vol op as B of as C. Een pendelen van de lokkast rond de langsas kan niet. De zwevende as B of C kan dan wel weer pendelen in beperkte mate...

Het tandwiel op de aandrijvende assen zit schuin onder een tussentandwiel. De afstand tussen beide kan enkel vergroten, niet verkleinen. We spreken hier van enkele tienden mm die deze tandwielcombinatie gemakkelijk aankan.

Erik

eve

Piko 8217 Rijgedrag

Op een slecht gelegde testovaal, met aan de railovergangen hoogteverschillen tot ca. 1 mm, moest de Piko 8217 zijn rijexamen afleggen.
De stroomtoevoer is perfect. Nergens is een "flikkering" te bespeuren.
Na de voorgeschreven 25 minuten rondjes rijden in elke richting zijn de wielen mooi staalblank. Het matte uitzicht van de nieuwtoestand is weg.
Tot hiertoe alles voorbeeldig. Dat kon ik niet zeggen van het rijgedrag. In de richting van Lz1 was het goed, zonder meer. In de richting van Lz2 gewoonweg slecht : stampen, rollen en slingeren.
Na een avond nadenken over de mogelijke oorzaak kwam ik iets op het spoor (zie onderstaande foto).



Het zwaartepunt van de lok ligt tussen de A- en de B-as. Gemeten met een weegschaal drukt de C-as met slechts 8 g op de rails. Als deze pendelende C-as dan nog teveel bewegingvrijheid heeft krijg je het boven beschreven gedrag.
Ik heb dat opgelost door ter hoogte van de C-as in de afdekplaat 2 gaatjes te boren van 1,3 mm. In elk gat een schroefje M1,6 x 4 en inschroeven tot de as niet meer kan pendelen. Dan een klein beetje voor beetje  terug uitschroeven tot de as enkele tienden van een mm kan bewegen.



Als je bij het uitvijlen van het pendelkanaal niet zo enthousiast te keer gaat als ik, moet je dit laatste waarschijnlijk niet doen.

De gevolgen zijn verbazend : in beide richting is het rijgedrag beschaafd tot zeer goed. Stroomtoevoer nog steeds uitstekend. Enkel op de hoogste snelheid bij 12V DC is er een kleine "jitter" te bespeuren in richting Lz2. Maar dat kan ook van de sporen komen. En aan die snelheid mag je het machientje als rangeerlok nooit laten rijden...

Zo, nu gaat hij naar de eindmontage en dan naar de eigenaar.

Erik

loebaske

Straffe gast Erik, amaai...toch maar weer een eind goed resultaat, nu ga ik die van mij nog eens grondig onder loep nemen...

Het was dan nog uw model niet  ;) ;)

eve

Citaat van: loebaske op 15 mei 2015, 16:46:16 PM
Straffe gast Erik, amaai...toch maar weer een eind goed resultaat, nu ga ik die van mij nog eens grondig onder loep nemen...

Het was dan nog uw model niet  ;) ;)

Is dat die Roco reeks 80 ? Daar heb ik ca 20 jaar geleden al een Faulhaber ingestoken...(de V60 dan).
Erik

loebaske

reeks 80 ? bedoel dat ik ook eens men 82 ga onder loep nemen om te verbeteren..

eve

Mijn excuses!
Misverstand...

Erik  :-\

pandur

Erik,
Heb je de motorwaarden (CV 51 tot 56) moeten aanpassen ?
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)